Teacher’s Profile based on Competences
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.15-1.7Keywords:
Teacher, competency-based approach, university, profileAbstract
Competency-based education holds the potential to become an effective plan aimed at improving the learning of students and, thus preparing students to address future work. However, this approach requires a long process of reforms, which necessarily implies the transformation of the education participants: teachers and students. Since the group of teachers is a fundamental part of competency-based education, this study presents the profile or characteristics necessary in university teachers.References
Declaración de Bolonia. (1999). The Bologna Declaration on the European space for higher
education: an explanation [La Declaración de Bolonia en el espacio europeo de educación
superior: una explicación]. Recuperado de http://ec.europa.eu/education/policies/educ/
bologna/bologna.pdf
Escudero, J. M. (s. f.). La formación permanente del profesorado universitario: cultura, contenidos
y procesos. Portal de Desarrollo Académico [Ponencia]. Recuperado de http://www.umayor.
cl/dda/Tutorial%20Calidad%20de%20la%20Docencia/page4.html
Galvis, R. V. (2007, enero-diciembre). De un perfil docente tradicional a un perfil docente basado
en competencias. Acción pedagógica, 16, 48-57. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/
bitstream/123456789/17284/2/articulo5.pdf
López, A. y Farfán. P. E. (2005, Junio). El enfoque por competencias en la educación [Mesa 3,
Ponencia 6]. Ponencia presentada en el Quinto Congreso Nacional y Cuarto Internacional
“Retos y expectativas de la universidad” México., Universidad Autónoma de Tamaulipas.
Tampico, Tamaulipas Recuperado de http://www.congresoretosyexpectativas.udg.mx/
Framesetmemorias.htm
Martell, F. (2010, Enero-Marzo). La competencia comunicativa, elemento central de la docencia.
Revista Caminos abiertos, 179. Recuperado de http://caminosabiertos2010.blogspot.
com/2010/01/la-competencia-comunicativa-elemento.html
Ortega, M. (2010). Competencias emergentes del docente ante las demandas del espacio europeo de
educación superior. Revista Española de Educación Comparada 16, 305-327. Recuperado de
http://www.uned.es/reec/pdfs/16-2010/14_ortega.pdf
Pereda, M. (s. f.). Perfil del docente en el siglo XXI, en el marco de un modelo educativo basado
en competencias. MOPDF.com Recuperado de www.anfeca.unam.mx/.../29%20PERFIL%20
DEL%20DOCENTE%20EN%20EL%20SIGLO%20XX
Prieto, D. (2005). La enseñanza en la universidad. Mendoza, Argentina: Ed. Centro Universitario.
Proyecto Tuning América Latina (2005). “Tuning” Afinar las estructuras educativas de Europa.
(Proyecto piloto apoyado por la Comisión Europea en el marco del programa Sócrates). Recuperado de http://www.tuning.unideusto.org/tuningal/
Rodríguez, M. C., Aguilar, A., Jiménez, M. y Pérez, S. (2001). Educación basada en competencias.
¿Necesario el conocimiento en el personal de salud? Rev. Enferm IMSS, 9(3), 133-136.
Recuperado de www.imss.gob.mx/NR/rdonlyres/EC8FB70E.../3_133136.pdf
Sánchez, F. (2001, febrero). Las tutorías y la construcción de ambientes de aprendizaje en la
educación abierta y a distancia. Acción Educativa, 1(1), 1-13. Recuperado de http://www.
ciberdocencia.gob.pe/index.php?id=1176&a=articulo_completo
Segura, M. (2004, Enero-Junio). Hacia un perfil del docente universitario. Revista Ciencias de la
Educación. Año 4, 1(23), 9-28.
Tobón, S. (2006). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. Talca: Proyecto
Mesesup. Recuperado de http://www.uv.mx/facpsi/proyectoaula/documents/Lectura5.pdf
Zenteno, M. (2009, noviembre). La actitud del docente frente al cambio. Retos a los que se enfrenta.
Trabajo presentado en el XXII Congreso Nacional de Enseñanza de las Matemáticas.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: