Sources of Knowledge in Preferences and Identification of Fauna in Children of Rural and Urban Contexts

  • Nidia Yaneth Torres-Merchán Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia http://orcid.org/0000-0003-4813-6428
  • Luis Alfonso Salcedo-Plazas Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia http://orcid.org/0000-0001-6246-014X
  • Ángela Becerra-Niño Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Wilson Valderrama Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Keywords: Conservation, charismatic, not charismatic, media, education.

Abstract

This article analyzes the influence of mass media on primary school students when studying animal species. Images on taxonomic groups of wildlife transmit perceptions. Therefore, these transmitted perceptions are examined in 249 children from rural and urban elementary school aged 7 to 13 years old. This analysis used two PowerPoint presentations with images of endemic and non-endemic species. It is found that in urban and rural contexts, television and Internet are the means for further identification of the species presented. Concerning the perceptions, students have a preference for mammals and birds species. These data allow inferring the influence media can have on the knowledge of biodiversity and the promotion of care towards nature.

Author Biographies

Nidia Yaneth Torres-Merchán, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Licenciada en Biología y Química por la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Magister en Docencia de la Química de la Universidad Pedagógica Nacional y Doctora en Didácticas Específicas Ciencias A partir del año 2010, trabaja como docente de planta en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia en el programa de Licenciatura en Ciencias Naturales y Educación Ambiental, que se centra en la preparación de profesorado de ciencias para el nivel de educación básica. Ha desarrollado investigaciones en dos líneas básicas: Cuestiones socio-científicas y pensamiento crítico. Pertenece al grupo de investigación WAIRA escalonado y reconocido por COLCIENCIAS en Colombia. En este grupo trabaja en la línea de investigación innovación e investigación en didáctica de las ciencias.
Luis Alfonso Salcedo-Plazas, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Licenciado en Matemáticas y Física con especialización en Estadística y candidato a magister en la misma área. Trabaja como docente de planta en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia en el programa de Matemáticas, del cual ha sido director. Ha publicado en revistas como Ciencia en Desarrollo; Salud Historia y Sanidad. Pertenece al grupo de investigación GAMMA, avalado por la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Ángela Becerra-Niño, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Licenciada en Ciencias Naturales y Educación Ambiental, Semillero de investigación grupo WAIRA Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Wilson Valderrama, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Licenciado en Ciencias Naturales y Educación Ambiental, Semillero de investigación grupo WAIRA Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

References

Balmford, A., Clegg, L., Coulson, T. y Taylor, J. (2002). Why conservationists should heed Pokémon. Science, 295(5564), 2367-2367. doi: https://doi.org/10.1126/science.295.5564.2367b

Ballouard, J.-M., Provost, G., Barré, D. y Bonnet, X. (2012). Influence of a field trip on the attitude of schoolchildren toward unpopular organisms: An experience with snakes. Journal of Herpetology, 46(3), 423-428. doi: https://doi.org/10.1670/11-118

Bell, B. F. (1981). When is an animal, not an animal? Journal of Biological Education, 15(3), 213-218. doi: https://doi.org/10.1080/00219266.1981.9654381

Braund, M. (1998). Trends in children’s concepts of vertebrate and invertebrate. Journal of Biological Education, 32(2), 112-118. doi: https://doi.org/10.1080/00219266.1998.9655606

Campos, C. (2012). Los niños y la biodiversidad. ¿Qué especies conocen y cuáles son las fuentes de conocimiento sobre la biodiversidad que utilizan los estudiantes? Un aporte para definir estrategias educativas. Boletín Biológica, 24(6), 4-9.

Cebrián, M. (1997). ¿Qué y cómo aprenden los niños y las niñas desde la televisión? En J. I. Aguaded (Dirección), La otra mirada a la tele. Pistas para un consumo inteligente de la televisión (pp. 87-96). España: Grupo Comunicar.

Dunn, R. (2005). Modern insect extinctions, the neglected majority. Conservation Biology, 19(4), 1030-1036. doi: https://doi.org/10.1111/j.1523-1739.2005.00078.x

Ehrlich, P. R. y Pringle, R. M. (2008). Where does biodiversity go from here? A grim business-as-usual forecast and a hopeful portfolio of partial solutions. Proceeding of the National Academy of Sciences. 105(Supplement 1), 11579-11586. doi: https://doi.org/10.1073/pnas.0801911105

Horton, B., Colarullo, G., Bateman, I. J. y Peres, C. A. (2003). Evaluating non-user willingness to pay for a large-scale conservation programme in Amazonia: A UK/Italian contingent valuation study. Environmental Conservation, 30(02), 139-146. doi: https://doi.org/10.1017/S0376892903000122

Kellert, S. R. (1984). American attitudes toward and knowledge of animals: An update. En M. W. Fox y L. D. Mickley (Eds.), Advances in Animal Welfare Science (pp. 177-213). Dordrecht: Springer.

Kellert, S. R. (1993). The biological basis for human values of nature. En S. R. Kellert y E. O. Wilson (Eds.), The biophilia hypothesis (pp. 41-72). Washington: Island Press.

Lindemann‐Matthies, P. (2006). Investigating nature on the way to school: Responses to an educational programme by teachers and their pupils. International Journal of Science Education, 28(8), 895-918. doi: https://doi.org/10.1080/10670560500438396

Lock, R. (1995). Biology and the environment—A changing perspective? Or ‘there’s wolves in them there woods!’ Journal of Biological Education, 29(1), 3-4. doi: https://doi.org/10.1080/00219266.1995.9655409

Meuser, E., Harshaw, H. W. y Mooers, A. O. (2009). Public preference for endemism over other conservation-related species attributes. Conservation Biology, 23(4), 1041-1046. doi: https://doi.org/10.1111/j.1523-1739.2009.01257.x

Miller, J. R. (2005). Biodiversity conservation and the extinction of experience. Trends in ecology y evolution, 20(8), 430-434. doi: https://doi.org/10.1016/j.tree.2005.05.013

Morse-Jones, S., Bateman, I. J., Kontoleon, A., Ferrini, S., Burgess, N. D. y Turner, R. K. (2012). Stated preferences for tropical wildlife conservation amongst distant beneficiaries: charisma, endemism, scope and substitution effects. Ecological Economics, 78, 9-18. doi: https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2011.11.002

Paraskevopoulos, S., Padeliadu, S y Zafiropoulos, K. (1998). Environmental knowledge of elementary school students in Greece. The Journal of Environmental Education, 29(3), 55-60. doi: https://doi.org/10.1080/00958969809599119

Pooley, J y O’Connor, M. (2000). Environmental education and attitudes: Emotions and beliefs are what is needed. Environment and behavior, 32(5), 711-723. doi: https://doi.org/10.1177/0013916500325007

Prokop, P y Fančovičová, J. (2010). Perceived body condition is associated with fear of a large carnivore predator in humans. Annales Zoologici Fennici, 47(6), 417-425. doi: https://doi.org/10.5735/086.047.0606

Richardson, L y Loomis, J. (2009). The total economic value of threatened, endangered and rare species: an updated meta-analysis. Ecological Economics, 68(5), 1535-1548. doi: https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2008.10.016

Samways, M. J. (1993). Insects in biodiversity conservation: Some perspectives and directives. Biodiversity and conservation, 2(3), 258-282. doi: https://doi.org/10.1007/BF00056672

Snaddon, J. L., Turner, E. C., y Foster, W. A. (2008). Children’s perceptions of rainforest biodiversity: Which animals have the lion’s share of environmental awareness? PLoS One, 3(7), e2579. Doi: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0002579

Sudarmadi, S., Suzuki, S., Kawada, T., Netti, H., Soemantri, S. y Tugaswati, A. T. (2001). A survey of perception, knowledge, awareness, and attitude in regard to environmental problems in a sample of two different social groups in Jakarta, Indonesia. Environment, development and sustainability, 3(2), 169-183. doi: https://doi.org/10.1023/A:1011633729185

Tarlowski, A. (2006). If it’s an animal it has axons: Experience and culture in preschool children’s reasoning about animates. Cognitive development, 21(3), 249-265. doi: https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2006.02.001

Tisdell, C. (2011). Institutional economics and the behaviour of conservation organizations: Implications for biodiversity conservation. In K. N. Ninan (Ed.), Conserving and valuing ecosystem services and biodiversity. Economic, institutional and social challenges (pp. 175-194). Earthscan, London.

Torres, N. Y. y Medina, N. A. (2014). Representaciones en estudiantes de básica primaria acerca de especies carismáticas y no carismáticas en instituciones educativas rurales y urbanas. Bio-grafia, 7(12), 21-32. doi: https://doi.org/10.17227/20271034.12biografia21.32

Torres.Merchán, N. Y. (2013). Evaluación de la popularidad de especies carismáticas y no carismáticas en niños de primaria. Contribuciones a la educación ambiental para la biodiversidad (Proyecto de Investigación, código SGI 1272). Colombia: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Trowbridge, J.-E., y Mintzes, J. J. (1988). Alternative conceptions in animal classification: A cross-age study. Journal of Research in Science Teaching, 25(7), 547–571. doi: https://doi.org/10.1002/tea.3660250704

Yen, C. F., Yao, T.-W., y Chiu, Y. C. (2004). Alternative conceptions in animal classification Focusing on ampibians and reptiles: A cross-age study. International Journal of Science and Mathematics Education, 2(2), 159–174. doi: 10.1007/s10763-004

Published
2018-06-15
How to Cite
Torres-Merchán, N., Salcedo-Plazas, L., Becerra-Niño, Ángela, & Valderrama, W. (2018). Sources of Knowledge in Preferences and Identification of Fauna in Children of Rural and Urban Contexts. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.4