Hearing Development in Early Childhood: Compendium of Scientific Evidence Relevant to the Teaching Staff

Rolando Angel-Alvarado

Abstract


This article aims to know about hearing development experienced by otologically healthy children during their early childhood, in order to give an objective documentation about the matter to preschool education teachers, so that they can improve and enhance their didactic work in the classroom. The research uses classic bibliography in health sciences and psychology, international standards on hearing thresholds, and validated researches addressing the development of tonal discrimination, localization of sounds in space, and the impact of hearing on integral child development. It is concluded that the hearing development in early childhood is not limited to physiological aspect, but it also involves other factors such as sensory, sensorimotor, perceptual and cognitive ones.


Keywords


Hearing development; early childhood; preschool; Broca

References


Barrio, C. (Mayo-Agosto, 2000). Desarrollo de la percepción auditiva fetal: La estimulación prenatal. Revista Paedriatica, 3(2), 11-15. Recuperado de http://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/paediatrica/v03_n2/Desarrollo.htm

Cabanyes, J. (Julio-Septiembre, 2014). El comportamiento fetal: Una ventana al neurodesarrollo y al diagnóstico temprano. Revista Pediatría de Atención Primaria, 16(63), e101- e110. doi: https://doi.org/10.4321/S1139-76322014000400012

Delalande, F. (2013). Las conductas musicales. Santander: Ediciones Universidad Cantabria.

Deliège, I. y Sloboda, J. (Eds.). (1996). Musical beginnings: Origins and development of musical competence. Oxford: Oxford University Press. Doi: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198523321.001.0001

Einspieler, C., Prayer, D. y Prechtl, H. R. (2012). Fetal behaviour: A neurodevelopmental approach. Londres: MacKeith Press.

Elliott, D. J. (1995). Music matters: A new philosophy of music education. Nueva York: Oxford Press.

González, C. y García, R. (Septiembre-Diciembre, 2014). Evaluación de nuevos métodos para el rechazo de artefactos en los potenciales evocados auditivos de estado estable. Revista Cubana de Ingeniería, 5(3), 5- 12. Recuperado de http://rci.cujae.edu.cu/index.php/rci/article/view/342/pdf

Hüg, M. X. y Arias, C. (2009). Estudios sobre localización auditiva en etapas tempranas del desarrollo infantil. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(2), 225-242. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rlps/v41n2/v41n2a05.pdf

Kisilevsky, B. S., Hains, S. M. J., Jacquet, A.-Y., Granier-Deferre, C. y Lecanuet, J. P. (Noviembre, 2004). Maturation of fetal response to music. Developmental Science, 7(5), 550- 559. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-7687.2004.00379.x

Litovsky, R. Y. y Ashmead, D. H. (1997). Development of binaural and spatial hearing in infants and children. En R. H. Gilkey y T. R. Anderson (Eds.), Binaural and spatial hearing in real and virtual environments (pp. 571-592). Mahwah: LEA. Recuperado de http://www.waisman.wisc.edu/bhl/about_publications/1997LitovskyAshmeadChapterinBinauralAndSpatialHearing.pdf

Maldonado-Durán, M., Sauceda-García, J. M. y Lartigue, T. (Enero-Marzo, 2008). Cambios fisiológicos y emocionales durante el embarazo normal y la conducta del feto. Perinatología y Reproducción Humana, 22(1), 5-14. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/inper/ip-2008/ip081c.pdf

Munar, E., Roselló, J., Mas, C., Morente, P. y Quetgles, M. (2002). El desarrollo de la audición humana. Psicothema, 14(2), 247-254. Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/716.pdf

Nirkko, A. y Kristeva, R. (2006). Brain activation during string playing. En E. Altenmüller, M. Wiesendanger y J. Kesselring (Eds.), Music, motor control and the brain (pp. 189-203). Oxford: Oxford University Press. Doi: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199298723.003.0012

Núñez-Batalla, F., Jáudenes, C., Sequí, J. M., Vivanco, A. y Zubicaray, J. (2015). Recomendaciones CODEPEH 2014. Revista Española de Discapacidad, 3(1), 163- 186. doi: https://doi.org/10.5569/2340-5104.03.01.09

Núñez-Batalla, F., Trinidad-Ramos, G., Sequí-Canet, J. M., Alzina, V. y Jáudenes-Casaubón, C. (Setiembre-octubre, 2012). Indicadores de riesgo de hipoacusia neurosensorial infantil. Acta Otorrinolaringológica Española, 63(5), 382-390. doi: https://doi.org/10.1016/j.otorri.2011.02.007

Phillips-Silver, J. y Trainor, L. J. (Diciembre, 2007). Hearing what the body feels: Auditory encoding of rhythmic movement. Cognition, 105(3), 533-546. doi: https://doi.org/10.1016/j.cognition.2006.11.006

Reyes, U., Hernández, M. P., Reyes, D., Javier, L. y Ortiz, M. (Agosto, 2006). La música de Mozart en el período prenatal. Revista Ginecología y Obstetricia de México, 74(8), 424-428. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/ginobsmex/gom-2006/gom068e.pdf

Rodríguez, A., Grenier, M., Albite, A., Díaz, E., González, J. y Gómez, A. (2012). Lecturas de psicología preescolar. La Habana: Pueblo y Educación.

Sánchez, P. y Morales, X. (2001). Educación musical y expresión corporal. La Habana: Pueblo y Educación.




DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-1.4



Educare Electronic Journal. e-ISSN: 1409-4258 Email: educare@una.cr Phone: (506) 2277-3372  (506) 8913-6810

Web Managers Área UNAWEB - CGT - DTIC - Universidad Nacional Adapted from Open Journal System 

Revista Electrónica Educare.   ISSN Electrónico: 1409-4258.

Sitio Web desarrollado por Área UNAWEB

Adaptación de Open Journal System