Choral Conducting Studies and Tools Required for the Development of Children´s Choirs. Current Situation in Costa Rica and Spain

Carlos Fernando Chaves-Cordero, Catalina Escamilla-Fonseca

Abstract


This qualitative research seeks to understand the current situation of choral conducting studies in Costa Rica and Spain, emphasizing on the tools required to work with children´s choirs. The curriculum of choral conducting careers at the Universidad Nacional de Costa Rica and the Real Conservatorio Superior de Música de Madrid was studied by means of an analysis of documents and an analytic comparison with the SWOT method. The study of plans primarily focused on subjects related to pedagogy and singing as essential foundations in the specific area of children’s choirs. Additionally, an analysis of interviews to choral directors from both countries visualized the experiences of directors in their performance with children´s choirs, what skills were acquired in their undergraduate education, as well their perception of what should change or adjust in the curriculum. Significant shortcomings were perceived in teacher’s training in relation with the subjects of the career. A strengthening with more contents in teaching methodologies and pedagogical resources was suggested.


Keywords


Choral conducting studies; choral conductor; children’s choir

References


Castro, M. (2003). Conjuntos vocales. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Consejo de Gobierno. (Jueves 16 de junio, 2011). Materias obligatorias para la especialidad de dirección. Boletín Oficial de la Comunidad de Madrid N.°141. Recuperado de http://www.rcsmm.eu/estudios/plan-de-estudios/?m=2&s=11

Ferrer, R. (2009). El canto coral y las orquestas infantiles, una educación en valores. Eufonía: Didáctica de la música, 45, 30-38.

Gustems, J. y Elgstrom, E. (2008). Guía práctica para la dirección de grupos vocales e instrumentales. Barcelona: Graó.

Ibarretxe, G. y Díaz, M. (Marzo, 2008). La figura del director de coros infantiles: Pasos hacia la profesionalización. Revista da abem, 19, 7-13. Recuperado de http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/254/185

Miró, C. (2011). Zoltán Kodály creador del arte del canto coral polifónico contemporáneo en Hungría vigencia y proyecciones de su obra. Revista NEUMA, 4(2), 10-50. Recuperado de http://musica.utalca.cl/DOCS/neuma/2011-2/Neuma_UTAL_9-50.pdf

Molina, M. T., Fernández, S., Vázquez, F. y Urra, A. (2006). Voz del niño. Revista Médica Universidad de Navarra, 50(3), 31-43. Recuperado de http://dadun.unav.edu/bitstream/10171/35894/1/pdf.pdf

Piñeros, M. O. (2004). Introducción a la pedagogía vocal para coros infantiles. Bogotá: Ministerio de Cultura.

Universidad Nacional. Escuela de Música. (s. f.). Plan de estudio bachillerato en música con énfasis en: Interpretación y enseñanza de la dirección coral. Recuperado de http://www.una.ac.cr/index.php/m-oferta-academica/direccion-coral-bachillerato-y-licenciatura-en-musica




DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-1.5



Educare Electronic Journal. e-ISSN: 1409-4258 Email: educare@una.cr Phone: (506) 2277-3372  (506) 8913-6810

Web Managers Área UNAWEB - CGT - DTIC - Universidad Nacional Adapted from Open Journal System 

Revista Electrónica Educare.   ISSN Electrónico: 1409-4258.

Sitio Web desarrollado por Área UNAWEB

Adaptación de Open Journal System