Training Needs for Transcending Nursing Professor-TutorConception at the Cuban University of Medical Sciences
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.14-2.5Keywords:
cooperative learning, learning, professional upgradingAbstract
In the twenty-first Century the concern to increase the quality of educational systems has grown considerably, urging us to professionalize teacher capabilities and to work continued education all along their professional careers. This, in turn, is based on the self-management of learning and also on activities directed to the professional development of true models of pedagogical practice.
Departing from the assumption that calls for a change in the way professional development is understood, which emphasizes the need to move towards a model that would deal with the issue on an agreed-upon way-rather than a directive one, as it has traditionally happened- a new vision as to the way that professional development should be conducted is herein presented, namely that of Psycho-pedagogical Counseling, which goes from the mere transmission of knowledge onto the development of competencies according to the needs that have been identified by those taking part in the process.
References
Benítez, F., Hernández, D. N. y Pichs, B. (2000). La Universalización de la Educación Superior en
Cuba. Forjando una sociedad del conocimiento sustentable. Monografías. Com. Recuperado
Álvarez, C. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Anzola, G. y Berge, M. (2002). La evaluación en la educación del nivel superior. Hojas Universitarias,
(96), 23-34. Colombia.
Contreras, M. (1995). La Dirección educacional en los institutos pedagógicos. Departamento de
dirección educacional del ISP Granma. Documento impreso
Cuba, La Habana. Ministerio de Educación Superior [MES]. (2004). La Universidad que Queremos.
En documento, Oficina del Viceministro Primero.
Cuba, La Habana. Ministerio de Educación Superior [MES] (2006): La modalidad semipresencial.
Documento de trabajo. Ciudad de La Habana.
Delors, J. (1996). La Educación encierra un tesoro (Informe a la UNESCO de la Comisión
Inernacional sobre la Educción para el Siglo XXI [Compendio]. París: Ediciones UNESCO.
Fonseca, P. y Mestre, C. (2007). La formación inicial y permanente de los educadores. Extraído
del libro: Consejo Escolar del estado. Los educadores en la sociedad del siglo XXI. Madrid,
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, pp. 161-194.
Gómez, A. (1996). Ser profesor. Palabras sobre la docencia universitaria. Barcelona: Publicación
de la Universidad de Barcelona. Textos docentes, 35.
González, M. (1999). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación de profesores y aplicación
en el aula. Barcelona.
González, M. (2002). La enseñanza centrada en el estudiante: Una vía para la profesionalización
pedagógica del maestro. Tesis de Maestría. ISPEJV. C. Habana.
Horruitiner, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación: La Habana: Editorial Félix
Varela.
Horton, S. (2000). Web teaching guide. A practical approach to creating course web sites. Yale
University Press, New.
Labarrere, G. (1987). Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Marcelo, C. (1995). La Formación de los Formadores como espacio de trabajo e investigación: dos
ejemplos. XXI Revista de Educación, Nº 1, pp. 33-57. Universidad de Sevilla. http://prometeo.
cica.es/idea extraído el 27 de febrero de 2008.
Medina, R. (1998). La formación del profesorado en una sociedad tecnológica. Madrid: Editorial
Cincel.
Mena, M. (1996). La educación a distancia. Buenos Aires: INAP.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (1990,
Marzo). Conferencia Mundial sobre Educación para Todos. Celebrada en Jomtien, Tailandia.
París: AUTOR.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]
(1992). Conferencia sobre Libertad Académica y Autonomía Universitaria. En documento
de posición, París: AUTOR.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]
(1995, Marzo). Cumbre Mundial sobre Desarrollo Social. Celebrada en Copnhague. Paris:
AUTOR.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]
(1997, Octubre). Congreso Mundial sobre Educación Superior y Desarrollo de los Recursos
Humanos en el Siglo XXI. París: AUTOR.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (1997).
Quinta Conferencia Internacional de Educación de las Personas Adultas. Suiza: AUTOR.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (1998,
Octubre). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y
acción. París: AUTOR.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (2008,
Junio). Declaración de la Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y
el Caribe (CRES), Celebrada en la ciudad de Cartagena de Indias. AUTOR.
Ortiz, J. R. y Mariño, S. (2004). La educación a distancia en el umbral del nuevo paradigma telemático.
Extraído el 10 de febrero del 2005 en: http://phoenix.sce.fct.unl.pt/ribie/cong_1998/
traba/hos/191.pdf
Otero I. y Nieves, Z. (2005). La formación desde la evaluación. En documento, UCLV.
Pérez, M. L. (1998). La construcción del conocimiento en el aula. Dossier del programa Doctoral:
Intervención psicopedagógica en contextos educativos. Universidad de Girona, España.
Picardo, O. (2000). Pedagogía Informacional: Enseñar a aprender en la Sociedad del Conocimiento.
Con texto Educativo, Año V, No. 27. Recuperado de http://contexto-: educativo.com.ar/2003/3/
nota-07.htm
Pozo, J. y Monereo, C. (1999). La universidad ante la nueva cultura educativa. Madrid: Síntesis ICE/
UAB.
Romeo, M., Aguareles, M. y Blázquez, A. (2005). Los estudios de comunicación audiovisual. El profesorado
como agente docente en un entorno semiprsencial. Barcelona, España: Documento
impreso
Tünnermann, C. (2003). La universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI. [Colección
UDUAL], México: Unión de Universidades de América Latina, AC.
Valle, L. y García, M. (2007). Consideraciones sobre la transformación de la escuela actual. En
G. García (Comp.), Compendio de Pedagogía (p. 334). La Habana: Editorial Pueblo y
Educación.
Vizcarro, C. (2005). La evaluación como parte del proceso de enseñanza y aprendizaje: la evaluación
tradicional y sus alternativas. En C. Vizcarro y J. A. León (Aut.). Nuevas tecnologías para el
aprendizaje (pp. 38-54). Madrid: Pirámide.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: