Interpretation of the andean rural school in aimara communities of Puno-Perú

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.23-2.4

Keywords:

Andean rural school, sense of education, Aymara cosmovision, epistemology of hope

Abstract

This article is an approximation to the ontological understanding of education from the indigenous-Aymara thinking. It is approached from the interpretative and contextual paradigm, basically using the hermeneutical method, aimed at the understanding and interpretation of the meaning that the community leaders and the Aymara population settled in the southern zone of Puno-Peru give to the school. The information was collected through documentary analysis, in-depth interviews marked by dialogical events that ensured equal interaction between the interlocutors, and based on the experience of shared life as Aymara people (between authors, authors and subjects of study). Through the process of re-interpretative analysis (interpretation of the interpretation), the gathered information has allowed establishing, as results of the study, that the presence of the Andean rural school, directed and administered by the Peruvian State, remains contrary to the sense given by the Aymara community to the expectations and experiences of particular life; it also remains as an excluding, vertical and rigid entity, as well as alien to the Aymara cosmovision. The study concludes that the epistemologies of hope have no place in Aymara thought; therefore, they do not want a school to stop being poor and marginalized in an uncertain time. According to the Aymara communities, the rural school should give meaning to life, enabling the full flowering of the being to live with dignity today, tomorrow and forever, in such a way that the school is not a hope of well-being, but rather the permanent emotional enjoyment (today) from which life is lived in harmony. This implies rethinking educational conceptions and policies from the State, ensuring a permanent process of openness and recognition of the ways of life and thought of indigenous populations.

Author Biographies

Saúl Bermejo-Paredes, Universidad Nacional del Altiplano

Licenciado en Educación, Magíster en Lingüística Andina y Educación, Doctor en Educación.  Es docente principal, Coordinador de Investigación en la Universidad Nacional del Altiplano Puno-Perú. Fue: Director Regional de Educación Región Puno, Decano de Facultad, Decano del Colegio de Profesores del Perú Región Puno y Vicepresidente del Gobierno Regional de Puno. Expositor en eventos académicos nacionales e internacionales.

Yanet Amanda Maquera-Maquera, Universidad Nacional del Altiplano

Licenciada en Educación, Magíster en Educación Bilingüe Intercultural y Administración de la Educación y Doctor en Educación.  Actualmente es, docente auxiliar de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional del Altiplano Puno-Perú. Publicó 03 textos universitarios y artículos en revistas científicas.

References

Alberti, G. y Cotler, J. (1972). Aspectos sociales de la educación rural en el Perú (Serie Perú Problema 8). Lima: IEP. Recuperado de http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/123456789/1123/674.%20Aspectos%20sociales%20de%20la%20educaci%c3%b3n%20rural%20en%20el%20Per%c3%ba.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ansión, J. (1989). La escuela en la comunidad campesina. Lima: Proyecto escuela, ecología y comunidad campesina.

Arguedas, J. M. (1983). Yawar fiesta. En S. Arguedas (Comp.), José María Arguedas Obras completas (Tomo II, pp. 69-70). Lima: Editorial Horizonte.

Bermejo, S. (2009a). Hacia una educación intercultural. Crecer en un mundo plurinacional. Puno, Perú: San Valentín.

Bermejo, S. (2009b). Perspectiva de la educación intercultural. Revista Global hoy, 20. Recuperado de http://www.aulaintercultural.org/article.php3?id_article=3462

Bermejo, S. (2011). Perú: ¿Concesiones mineras para el buen vivir? Perú: Servindi. Recuperado de https://www.servindi.org/actualidad/42077

Bermejo, S. y Maquera, Y. (2016). Aimaras de Puno y la actitud minera: ‘¿Para llegar a la vida hay que pasar por la muerte? Revista de Investigaciones Altoandinas, 18(1), 69-76. doi: https://doi.org/10.18271/ria.2016.180

Comisión de Reforma de la Educación Peruana. (1970). Informe general. Lima: MINEDUC.

Dávila, X. y Maturana, H. (2009). Hacia una era post postmoderna en las comunidades educativas. Revista Iberoamericana de Educación, 49(1), 135-161. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/221148

De la Isla, C. (2003). De las sombras a la luz o el mito de la caverna. Estudios. Filosofía, Historia. Letras, 66, 9-12. Doi: https://doi.org/10.5347/01856383.0066.000173189

De Sousa, B. (2010). Refundación del Estado en América Latina. Perspectivas desde una epistemología del Sur. Lima: Instituto Internacional de Derecho y Sociedad/Programa Democracia y Transformación Global.

Deustua, A. (1990). El problema pedagógico nacional. En Montero, C. (Comp.), La escuela rural: Variaciones sobre un tema (85-87). Lima: FAO-PEEC.

Encinas, J. A. (1932). Un ensayo de escuela nueva en el Perú. Lima: Minerva.

Escobar, A., Matos, J. y Alberti, G. (1975). Perú ¿país bilingüe? Lima: IEP ediciones.

Espinoza, G. A. (2010). The origins of the núcleos escolares campesinos or clustered schools for peasants in Peru, 1945-1952. Naveg@mérica. Revista electrónica de la Asociación Española de Americanistas, 4, 1-18. Recuperado de https://revistas.um.es/navegamerica/issue/view/8741

Hornberger, N. (1989). Haku yachaywasiman: La educación bilingüe y el futuro del quechua en Puno (Perú). Puno, Perú: Programa de Educación Bilingüe de Puno.

Jung, I. y López, L. E. (Comps.). (2003). Abriendo la escuela. Lingüística aplicada a la enseñanza de lenguas. Madrid: Morata.

López, L. E. (1991). La educación bilingüe en Puno: Hacia un ajuste de cuentas. En M. Zúñiga, I. Pozzi-Escott y L. E.

López (Eds.), Educación bilingüe intercultural. Reflexiones y desafíos (pp. 173-217). Lima: Fomciencias.

López, L. E. y Jung, I. (1988). Las lenguas en la educación bilingüe. El caso de Puno. Lima: GTZ.

Montoya, R. (1990). Por una educación bilingüe en el Perú. Reflexiones sobre cultura y socialismo. Lima: CEPES.

Perú. Sección de Asuntos Indígenas. (1940). Cartilla de divulgación del alfabeto quechua-aimara. Puno: Primera Brigada de Culturización Indígena.

Ramos, A. (2007). Aimaras rebeldes. Arequipa, Perú: Instituto de Estudios Pukara.

Saintout, F. y Varela, A. (2014). Los saberes académicos en contextos de compromisos: La epistemología del barro. Oficios Terrestres, 30(30), 109-117. Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/oficiosterrestres/article/view/2276/2018

Tamayo, J. (1982). Historia social e indigenismo en el altiplano. Lima: Ediciones treintaitrés.

Tayña, J. (1994). La educación del hombre andino. Juliaca-Puno: Talleres Gráficos de Industrias FOCET Perú.

Valcárcel, L. E. (1947). La educación del campesino. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

Valcárcel, L. E. (1965). Ruta cultural del Perú. Lima: Ediciones Nuevo Mundo.

Zúñiga, M. (2008). La educación intercultural bilingüe. El caso peruano. Lima: Foro Educativo. Recuperado de https://indigenasdelperu.files.wordpress.com/2015/09/28_peru_eib-interculturalidad.pdf

Published

2019-02-13

How to Cite

Interpretation of the andean rural school in aimara communities of Puno-Perú (S. Bermejo-Paredes & Y. A. Maquera-Maquera , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.4

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Interpretation of the andean rural school in aimara communities of Puno-Perú (S. Bermejo-Paredes & Y. A. Maquera-Maquera , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.4

Comentarios (ver términos de uso)