The National University of Costa Rica Program Profiles, Dynamics and Challenges of the Costa Rican Education: A Proposal for Pedagogical Innovation and the Production of Materials and Technological Didactic Resources

  • Luis Alfredo Miranda-Calderón Universidad Nacional
  • Ligia María Angulo-Hernández Universidad Nacional
  • Guiselle Román-López Universidad Nacional
Keywords: Research, pedagogical innovation, production, programs, projects.

Abstract

Profiles, Dynamics and Challenges of the Costa Rican Education is a program planned to be executed in a five-year period: 2014-2018. It is being executed within the framework of processes of research, teaching, university extension, and production of the Center for Research and Teaching in Education (CIDE in Spanish) of the National University of Costa Rica. This proposal considers the implementation of two sub-programs approaching two important areas: pedagogical innovation, and the production of materials and didactic technological resources. The first sub-program, Innovation, is oriented to highlighting and valuing the set of practices and successful experiences in the field of teaching, and assuming processes associated to it, such as the professional practice activities and the graduation final work proposals in different modalities. The second sub-program, Production of Didactic Technological Resources, supports the development of projects through consulting, design, and production of materials and didactic technological resources. This paper describes the methodological route proposed for the Production sub-program, along with some of the preliminary results achieved at the beginning of the implementation of the proposal. Finally, the article presents a series of reflections about the diverse dimensions that the program covers, its scope, impact, challenges, and constraints that must be assumed, as well as the different contributions in the four substantive areas on which the National University of Costa Rica bases its work: teaching, research, university extension and production.

Author Biographies

Luis Alfredo Miranda-Calderón, Universidad Nacional
Académico en la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional, Costa Rica y miembro del Consejo Central de Posgrado de la UNA. Doctor en Educación con énfasis en Mediación Pedagógica, Magíster con especialidades en Formación de Formadores y en Administración Educativa. Autor de diversos artículos relacionados con la capacidad creadora, la creatividad, la incorporación del juego escénico, la música y la expresión en la mediación pedagógica, así como de distintas temáticas en torno a la educación en contextos rurales. Ponente en congresos nacionales e internacionales. Actualmente es miembro del equipo académico de la carrera de Pedagogía en I y II Ciclos y forma parte del equipo investigador del Programa Perfiles (2014 -2016), del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional de Costa Rica.
Ligia María Angulo-Hernández, Universidad Nacional
Académica e investigadora de la División de Educación Rural del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional, Costa Rica. Doctora en Educación con especialidad en Mediación Pedagógica. Licenciada en Ciencias de la Educación y Máster en Docencia. Ha participado como autora de diversas publicaciones y ponencias relacionadas con temáticas de: educación y desarrollo rural, escuelas unidocentes y multigrado, investigación educativa, así como tecnología educativa. Actualmente es académica de la carrera de Licenciatura en Educación con énfasis en Educación Rural para I y II ciclos e investigadora en el Programa Perfiles (2015-2016), del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional de Costa Rica.
Guiselle Román-López, Universidad Nacional
Académica e investigadora de la División de Educación para el Trabajo del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional, Costa Rica. Magister con especialidades en Ciencias Sociales, Psicopedagogía y Estudios Latinoamericanos. Autora de diversos artículos sobre educación y diversidad, migraciones, liderazgo femenino y género. Expositora en congresos y seminarios a nivel nacional e internacional. En la actualidad se desempeña como académica en la carrera de Orientación y en la Maestría en Gestión Educativa con énfasis en Liderazgo en la División de Educación para el Trabajo y ha coordinado del Programa Perfiles (2014-2016), del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional de Costa Rica.

References

Area, M. (2003). De las webs educativas al material web. Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, 188, 32-38.

Area, M. (2006). De los libros de texto a los materiales didácticos web. En M. Á. M. García-Quismondo y L. B. Andreu (Coords.), La biblioteca: Un mundo de recursos para el aprendizaje (pp. 53-82). España: Ministerio de Educación Pública, Secretaría General Técnica.

Cacheiro, M. L. (2011). Recursos educativos. TIC de información, colaboración y aprendizaje. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 39. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36818685007

Castillo, P. (2008). 2. Cambios, novedades y procesos de innoación. En J. Salinas (Coord.), Innovación educativa y uso de las TIC (pp. 31-42). Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía. Recuperado de http://dspace.unia.es/bitstream/handle/10334/133/004tic_castillo_debenito.pdf?sequence=1

Libedinsky, M. (2001). La innovación en la enseñanza. Diseño y documentación de experiencias en el Aula. Mexico, D. F.: Paidós.

López, D. (2011). Simón Rodríguez y José Martí: Rasgos iniciales de pedagogía crítica latinoamericana. Ensayos Pedagógicos, 6(2). Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/5816/5684

Morante, L y Vera, I. (2012). Materiales didácticos tecnológicos innovadores para la enseñanza de Estudios Sociales (Tesis de licenciatura). Universidad Estatal de Milagro. Ecuador. Recuperado de http://repositorio.unemi.edu.ec/bitstream/123456789/257/3/MATERIALES DIDACTICOS TECNOLÓGICOS INNOVADORES PARA LA ENSEÑANZA DE ESTUDIOS SOCIALES.pdf

Ortega, P., Ramírez, M. E., Torres, J. L., López, A. E., Servín, C. Y., Suárez, L. y Ruiz, B. (2007). Modelo de innovación educativa. Un marco para la formación y el desarrollo de una cultura de la innovación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10(1), 145-173. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331427206010

Paz e Terra. (2004). Reseña del libro Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa, por P. Freire. Sao Paulo: Autor.

Ruz, I. (2010). Diseño y elaboración de materiales informatizados en el ámbito de la orientación educativa y la tutoría. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 36, 41-51. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/22611/file_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Salinas, J. (2004). Cambios metodológicos con las TIC. Estrategias didácticas y entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Bordón. Revista de Pedagogía, 56(3-4), 469-481.

Published
2017-11-27
How to Cite
Miranda-Calderón, L., Angulo-Hernández, L., & Román-López, G. (2017). The National University of Costa Rica Program Profiles, Dynamics and Challenges of the Costa Rican Education: A Proposal for Pedagogical Innovation and the Production of Materials and Technological Didactic Resources. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.10

Most read articles by the same author(s)