The National University of Costa Rica Program Profiles, Dynamics and Challenges of the Costa Rican Education: A Proposal for Pedagogical Innovation and the Production of Materials and Technological Didactic Resources

Luis Alfredo Miranda-Calderón, Ligia María Angulo-Hernández, Guiselle Román-López

Abstract


Profiles, Dynamics and Challenges of the Costa Rican Education is a program planned to be executed in a five-year period: 2014-2018. It is being executed within the framework of processes of research, teaching, university extension, and production of the Center for Research and Teaching in Education (CIDE in Spanish) of the National University of Costa Rica. This proposal considers the implementation of two sub-programs approaching two important areas: pedagogical innovation, and the production of materials and didactic technological resources. The first sub-program, Innovation, is oriented to highlighting and valuing the set of practices and successful experiences in the field of teaching, and assuming processes associated to it, such as the professional practice activities and the graduation final work proposals in different modalities. The second sub-program, Production of Didactic Technological Resources, supports the development of projects through consulting, design, and production of materials and didactic technological resources. This paper describes the methodological route proposed for the Production sub-program, along with some of the preliminary results achieved at the beginning of the implementation of the proposal. Finally, the article presents a series of reflections about the diverse dimensions that the program covers, its scope, impact, challenges, and constraints that must be assumed, as well as the different contributions in the four substantive areas on which the National University of Costa Rica bases its work: teaching, research, university extension and production.

Keywords


Research; pedagogical innovation; production; programs; projects.

References


Area, M. (2003). De las webs educativas al material web. Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, 188, 32-38.

Area, M. (2006). De los libros de texto a los materiales didácticos web. En M. Á. M. García-Quismondo y L. B. Andreu (Coords.), La biblioteca: Un mundo de recursos para el aprendizaje (pp. 53-82). España: Ministerio de Educación Pública, Secretaría General Técnica.

Cacheiro, M. L. (2011). Recursos educativos. TIC de información, colaboración y aprendizaje. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 39. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36818685007

Castillo, P. (2008). 2. Cambios, novedades y procesos de innoación. En J. Salinas (Coord.), Innovación educativa y uso de las TIC (pp. 31-42). Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía. Recuperado de http://dspace.unia.es/bitstream/handle/10334/133/004tic_castillo_debenito.pdf?sequence=1

Libedinsky, M. (2001). La innovación en la enseñanza. Diseño y documentación de experiencias en el Aula. Mexico, D. F.: Paidós.

López, D. (2011). Simón Rodríguez y José Martí: Rasgos iniciales de pedagogía crítica latinoamericana. Ensayos Pedagógicos, 6(2). Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/5816/5684

Morante, L y Vera, I. (2012). Materiales didácticos tecnológicos innovadores para la enseñanza de Estudios Sociales (Tesis de licenciatura). Universidad Estatal de Milagro. Ecuador. Recuperado de http://repositorio.unemi.edu.ec/bitstream/123456789/257/3/MATERIALES DIDACTICOS TECNOLÓGICOS INNOVADORES PARA LA ENSEÑANZA DE ESTUDIOS SOCIALES.pdf

Ortega, P., Ramírez, M. E., Torres, J. L., López, A. E., Servín, C. Y., Suárez, L. y Ruiz, B. (2007). Modelo de innovación educativa. Un marco para la formación y el desarrollo de una cultura de la innovación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10(1), 145-173. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331427206010

Paz e Terra. (2004). Reseña del libro Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa, por P. Freire. Sao Paulo: Autor.

Ruz, I. (2010). Diseño y elaboración de materiales informatizados en el ámbito de la orientación educativa y la tutoría. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 36, 41-51. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/22611/file_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Salinas, J. (2004). Cambios metodológicos con las TIC. Estrategias didácticas y entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Bordón. Revista de Pedagogía, 56(3-4), 469-481.




DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-1.10

Comments on this article

View all comments




Educare Electronic Journal. Edited and published by CIDE, Universidad Nacional, Costa Rica. e-ISSN: 1409-4258 Email: educare@una.cr Phone: (506) 2277-3372  (506) 8913-6810

Web Managers Área UNAWEB - CGT - DTIC - Universidad Nacional Adapted from Open Journal System 

Revista Electrónica Educare.   ISSN Electrónico: 1409-4258.

Sitio Web desarrollado por Área UNAWEB

Adaptación de Open Journal System