Sistematización de la construcción colectiva de un proceso de selección de postulantes a las carreras del CIDE: 2002

Authors

  • Édgar Céspedes Universidad Nacional, Costa Rica
  • Ana Teresa León Universidad Nacional, Costa Rica
  • Miguel Rodríguez Universidad Nacional, Costa Rica
  • Bernal Saborío Universidad Nacional, Costa Rica
  • Kathya Salas Universidad Nacional, Costa Rica
  • Irma Zúñiga Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.2002-2.4

Abstract

The Center for Research and Teaching in Education -CIDE- developed a rather novel admission system to select students, with an appropriate profile, interested in enrolling in the different career options offered by CIDE in 2002.

A lot of people filed their application forms to participate in the admission process, and it was not viable to admit them all, due to limited resources and space. In search for excellence, an interdisciplinary team of academics researched and defined the future educat´s profile. They also designed the appropriate instruments to select the students, taking into account the Costa Rican legislation. The objective was to select students with the necessary aptitude and attitude to become professionals in the different educational fields.

Author Biographies

Édgar Céspedes, Universidad Nacional

Director de la División de Educación Rural del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional (UNA), Costa Rica.

Ana Teresa León, Universidad Nacional

Profesora de la Universidad Nacional, Costa Rica. Máster en Psicología de la Universidad Estatal de Iowa, Estados Unidos. Exdirectora del Instituto de Estudios Interdisciplinarios de la Niñez y la Adolescencia de la Universidad Nacional (INEINA), Costa Rica. Docente e investigadora de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica. Exgerente Técnica del Patronato Nacional de la Infancia, Costa Rica. Publicaciones relacionadas con psicología educativa, desarrollo del niño de 0 a 6 años y calidad en la atención a la niñez.

Miguel Rodríguez, Universidad Nacional

Académico de la División de Educación para el Trabajo del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica.

Bernal Saborío, Universidad Nacional

Funcionario de la Asesoría Jurídica de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica.

Kathya Salas, Universidad Nacional

Académica de la División de Educación para el Trabajo del Centro de Investigación y Docencia (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica y orientadora en el Departamento de Orientación y Psicología de la Vicerrectoría de Vida Estudiantil de la Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica. Máster en Educación de la Maestría en Pedagogía con énfasis en Diversidad en los Procesos Educativos y Licenciada en Orientación Educativa de la Universidad Nacional, Costa Rica.

Irma Zúñiga, Universidad Nacional

Bachiller en Ciencias de la Educación con especialidad en Preescolar y Administración Educativa de la Universidad de Costa Rica. Licenciada en Ciencias de la Educación con especialidad en la Enseñanza Preescolar de la Universidad Nacional, Costa Rica. Bachiller en Pedagogía de la Comunicación de la Universidad Nacional, Costa Rica. Máster en Desarrollo del niño y relaciones familiares de la Universidad de Carolina del Este, Estados Unidos de América. Fue Decana del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica.

References

Allington, R.L. y Johnston, P.H. (2000). What do we know about effective fourth grade teachers and their classrooms? Para ser publicado en: Roller, C. (Eci.) (2001). Learning to teach reading: setting the research agenda. Newark: DE: Intemational Reading Association. [On-line] Available: http://cela-albany.edu/4thgrade/mam.htlm

Darling-Hammond, L, Wise,A.E., Klein, S.P. (1995). A license to teach: building a profession for the 21". century schools. Boulder, Colorado: Westview Press.

Zúñiga, l. y León, A.T. (1998) Relaciones Interpersonales en el Aula.

Informe Final de Investigación. Heredia, Costa Rica: Universidad Nacional.

Published

2002-07-30

How to Cite

Sistematización de la construcción colectiva de un proceso de selección de postulantes a las carreras del CIDE: 2002 (Édgar Céspedes, A. T. León, M. Rodríguez, B. Saborío, K. Salas, & I. Zúñiga , Trans.). (2002). Revista Electrónica Educare, 2, 51-61. https://doi.org/10.15359/ree.2002-2.4

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Sistematización de la construcción colectiva de un proceso de selección de postulantes a las carreras del CIDE: 2002 (Édgar Céspedes, A. T. León, M. Rodríguez, B. Saborío, K. Salas, & I. Zúñiga , Trans.). (2002). Revista Electrónica Educare, 2, 51-61. https://doi.org/10.15359/ree.2002-2.4

Comentarios (ver términos de uso)