Razonamiento lógico-matemático en las escuelas

Authors

  • Rocío Berrocal Mora Universidad Nacional, Costa Rica
  • Oscar Gómez Berrocal Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.2002-2.10

Abstract

Based on the results of their licenciatura thesis "Methodological strategy for the development of logical-mathematical reasoning”, presented to the Division of Rural Education, CIDE the authors explain the six phases developed by the German mathematician, Zotan Pier Dienes. They propose an alternative strategy to deepen and accomplish a better achievement in the development of factual thinking.

The reader will find, in the section "EDUCARE in the classroom" that appears in this edition, a methodological proposal, founded in the theoretical postulates presented and discussed in this article.

Author Biographies

Rocío Berrocal Mora, Universidad Nacional

Licenciada en Ciencias de la Educación con énfasis en I y II Ciclo por la División de Educación Rural del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional, Costa Rica. Profesora en la Escuela Once de Abril ubicada en La Guácima, Alajuela, Costa Rica.

Oscar Gómez Berrocal, Universidad Nacional

Licenciado en Ciencias de la Educación con énfasis en I y II Ciclo por la División de Educación Rural del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica. Profesor en la Escuela Rincón Herrera ubicada en la La Guácima , Alajuela, Costa Rica.

References

Abarca, S. (1990). Psicología de la educación. Alajuela: MEP-CIPET.

Artavia, E. (2000). Seminario integrativo de matemática. II Festival.

Heredia: UNA-CIENTEC.

Dienes. Z. P. (1986). Las seis etapas del aprendizaje en matemática.

Barcelona: Teide.

Ulate, M. (199, Julio 23). Causas del bajo rendimiento académico en

matemática. La Nación p. 20 A.

Published

2002-07-30

How to Cite

Razonamiento lógico-matemático en las escuelas (R. Berrocal Mora & O. Gómez Berrocal , Trans.). (2002). Revista Electrónica Educare, 2, 129-132. https://doi.org/10.15359/ree.2002-2.10

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Razonamiento lógico-matemático en las escuelas (R. Berrocal Mora & O. Gómez Berrocal , Trans.). (2002). Revista Electrónica Educare, 2, 129-132. https://doi.org/10.15359/ree.2002-2.10

Comentarios (ver términos de uso)