Pedagogical Mediation and Scientific Knowledge Using a Sample of Ninth Grade Science Teachers in Two School Districts of the Costa Rica Educational System for the Development of Scientific Competencies

Keywords: pedagogical mediation, scientific knowledge, science, secondary school, ninth grade, teachers, scientific competences

Abstract

This article presents the results of a study conducted within the framework of an interunit project of the National University of Costa Rica (UNA), titled “Las competencias científicas en estudiantes del tercer ciclo (9º) de educación general básica en la Región Central de Heredia circuito 01 y 02” (Zúñiga y León 2017), on scientific competencies and pedagogical mediation. Specifically, this paper focused on the objective of characterizing the pedagogical mediation that teachers use in their daily practice, for the development of scientific competencies in ninth grade students (corresponding to the third cycle of Costa Rican general basic education). The research was based on the naturalist paradigm and a methodology that assumes a type of mixed research design, where qualitative and quantitative data are compared with the use of observation and a questionnaire to achieve a deeper analysis. The research was conducted with the collaboration of 17 science teachers from Heredia School District (the administrative division of school zones proposed by the Ministry of Education of Costa Rica), willing to collaborate; so, to avoid generalizations, the results obtained only apply to that group. Among the main results, it is highlighted that the role, methodology (strategies and resources), educating act, and evaluation used by the teaching group of the third cycle tends to be closer to a traditional teaching model focused on the transmission of knowledge. Likewise, it is evident that, since mediation mainly focuses on the traditional model, conceptual and scientific knowledge is prioritized over procedural and attitudinal one in planning, evaluation, and mediation.

Author Biographies

Giselle León-León, Universidad Nacional
Académica de la División de Educología, Universidad Nacional de Costa Rica. Doctora en Educación de la Universidad Autónoma de Durango, México. Máster en Administración Educativa, Bachiller en la Enseñanza de las Ciencias y Licenciada en Ciencias de la Educación con Énfasis en Didáctica de Ciencias.
Adriana Zúñiga-Meléndez, Universidad Nacional
Actualmente se desempeña como Subdirectora Escuela Ciencias Biológicas, Universidad Nacional.  Académica de la Escuela de Ciencias Biológicas Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica. Doctora en Enseñanza de las Ciencias y la Tecnología, Máster en Gestión y Liderazgo Educativo, Licenciada en Enseñanza de las Ciencias.

References

Alvarado, A., Salas, R., Zúñiga, A., León, G. y Torres, I. (2015). Las Competencias Científicas y los Modelos de Enseñanza en el Proceso de Aprendizaje de Biología, Física y Química: El Caso de dos Grupos de la Secundaria Costarricense. Red Durango de Investigadores Educativos. Recuperado de: http://redie.mx/librosyrevistas/libros/competenciascientificas.pdf

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. P. (2006). Metodología de la investigación. México D.F: Mc Graw Hill Interamericana Editores.

Gutiérrez, F. y Prieto, D. (1999). La mediación pedagógica. Apuntes para una educación a distancia alternativa. (6 ª ed.). Buenos Aires, Argentia:CICCUS

Gutiérrez, F. y Prieto, D. (2004). Mediación pedagógica. (10ª ed.). Proyecto de desarrollo Santiago-PRODESSA. Santiago, Guatemala: Ediciones la Copia Fiel.

León, G. (2014). Aproximaciones a la mediación pedagógica. Revista Calidad en l educación Superior. (5) 1, 137-155. Recuperado de: http://investiga.uned.ac.cr/revistas/index.php/revistacalidad/article/view/348/249

León, G. (2015). Malestar docente y mediación pedagógica. Mexico: Libros digitales Instituto Anglo Español. Recuperado de http://iunaes.mx/wp-content/uploads/2015/06/Libro-Giselle-2015-1.pdf

MEP. (2012). Programas de Estudio de Ciencias de. Tercer ciclo de educación general básica. San José, Costa Rica. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/ciencias3ciclo.pdf

Marco-Stiefel, B. (2002). Alfabetización Científica y Enseñanza de las Ciencias: Estado de la Cuestion. En P. Membiela (ed), Enseñanza de las Ciencias desde la perspectiva Ciencia –Tecnologia- Sociedad, (pp.33-46). Madrid: Narcea, S.A.

Pozo, J. (1997). Parte VIII: Enfoques para la enseñanza de las ciencias. En Pozo, J, Teorías cognitivas del aprendizaje, 265-308. Recuperado de, http://www.geocities.ws/javi_her/lec_9b.pdf

Padilla-Canales, C., Brooks-Calderón, P., Jiménez-Porras, L.D. y Torres-Salas, M.I. (2016). Dimensiones de las competencias científicas esbozadas en los programas de estudio de Biología, Física y Química de la Educación Diversificada y su relación con las necesidades científico-tecnológicas del país. Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-26. Doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-1.2

Pérez, R.A. (2009). El constructivismo en los espacios educativos. San José, C.R.: Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana, CECC/SICA.

Quintanilla, M. (2012). La investigación en evaluación de Competencias de Pensamiento Científico desde la formación continúa del profesorado. Algunas directrices epistemológicas. En M. Quintanilla (Comp.) Las Competencias de Pensamiento Científico desde las ‘voces’ del aula (pp. 15-46). Recuperado de: https://www.researchgate.net/profile/Mario_Roberto_Gatica/publication/280886383_Las_competencias_de_pensamiento_cientifico_desde_las_voces_del_aula/links/55ca991308aeca747d69ece4.pdf

Quintanilla, M. (2006). Identificación, caracterización y evaluación de competencias científicas desde una imagen naturalizada de la ciencia. Enseñar ciencias en el nuevo milenio. Santiago, PUC.

Zúñiga, A. Leiton, R. y Naranjo, J. (2011). Nivel de desarrollo de las competencias científicas en estudiantes de secundaria de (Mendoza) Argentina y (San José) Costa Rica. Revista Iberoamérica de la Educación,56(2), 1-12. Recuperado dehttp://rieoei.org/deloslectores/4246Zuniga.pdf

Published
2019-04-05
How to Cite
León-León, G., & Zúñiga-Meléndez, A. (2019). Pedagogical Mediation and Scientific Knowledge Using a Sample of Ninth Grade Science Teachers in Two School Districts of the Costa Rica Educational System for the Development of Scientific Competencies. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.5
Section
Articles (Peer Reviewed Section)