Sex Education for my Preschooler (ages 3 to 5)? Parents’ Perceptions

Authors

  • Ana Cristina Cevallos-Neira Universidad de Cuenca, Ecuador
  • Elena Monserrath Jerves-Hermida Universidad de Cuenca, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.18-3.6

Keywords:

Sexuality, Sex Education, Childhood Education, Qualitative Research.

Abstract

This investigation was conducted as a result of the lack of studies, specifically on children’s sex education and the role that parents play in it, despite the major advances in the knowledge on sexuality and its education. The main goal of this qualitative study was to understand parents’ perceptions regarding sexual education of their children ages 3 to 5. Three focus group sessions were conducted with parents from Cuenca pre-schools. Data was processed using thematic analysis. The study indicated that parents have a limited conception of sexuality, completely based on the biological aspect. In addition, it was clear that parents have traditional ideas, conceptions and beliefs, which are reflected when educating their children. This research shows parents’ lack of knowledge about sexuality and sex education and gives important data about the need for parents and the school to work jointly to provide children with adequate and appropriate sex education, as well as the need for parent training in order to establish a common language between home and school and to avoid a double discourse in children’s education and to ensure a proper implementation of sex education programs at this level.

Author Biographies

Ana Cristina Cevallos-Neira, Universidad de Cuenca

Licenciada en Psicología Educativa con especialización en Educación Inicial. Investigadora del proyecto “Promoción de la Salud Sexual en Adolescentes” dentro del programa VLIR, Universidad de Cuenca.

Elena Monserrath Jerves-Hermida, Universidad de Cuenca

Licenciada en Psicología Educativa, ha obtenido su título de Maestría en Gerencia y Liderazgo Educativo. Profesora-investigadora titular de la Universidad de Cuenca, en la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Actualmente dirige el Centro de Investigación y Formación en Sexualidad y Educación Sexual de la Universidad de Cuenca y ejerce el liderazgo local del proyecto: “Promoción de la Salud Sexual en Adolescentes” dentro del programa VLIR. Candidata a PhD en la Escuela Doctoral de Medicina de la Universidad Católica de Lovaina.

References

Aguirre, E., Burkart, M., Fernández, A., Gaspari, A. y Haftel, C. (2008). La sexualidad y los niños. Ensayando intervenciones. Buenos Aires: Lugar Editorial.

Ballard, S., y Groos, K. (2009). Exploring Parental Perspectives on Parent-Child Sexual Communication [Exploración de las perspectivas de la comunicación sexual entre padres e hijos]. American Journal of Sexuality Education, 4(1), 40-57. doi: http://dx.doi.org/10.1080/15546120902733141

Braun, V. y Clarke, V. (2006). Using Themathic Analysis in Psychology [Uso de análisis temático en psicología]. Qualitative Research in Psychology [Investigación cualitativa en psicología], 3(2), 77-101. doi: http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Byers, P. Y., Zeller, R. A. y Byers, B. D. (2002). Focus Group Methods [Métodos para grupos focales]. En M. W. Wiederman y B. E. Whitley, Jr. (Eds.), Handbook for Conducting Research on Human Sexuality [Manual para el desarrollo de investigaciones sobre sexualidad humana]. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Cardinal, C. (2005). Educación sexual. Un proyecto humano de múltiples facetas. Bogotá: Siglo del Hombre.

Carpintero, E. (2009). La sexualidad infantil. Buenos Aires: Lexus.

Cevallos, A. C. (2012). Percepciones de los padres de familia respecto a la educación sexual de sus hijos en edad pre-escolar (Tesis de licenciatura), Universidad de Cuenca, Cuenca, Ecuador. Recuperado de http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/2296/1/tps793.pdf

Crooks, R. y Baur, K. (2010). Nuestra sexualidad. México: Cengage Learning.

Font, P. (1999). Pedagogía de la sexualidad. Barcelona: Graó.

García, A. J. (2009). El nuevo libro de la sexualidad para jóvenes, padres y educadores. España: Lexus.

Jerves, E., López, S., Castro, C., Ortiz, W., Palacios, M., Rober, P. y Enzlin, P. (2014). Understanding Parental Views of Adolescent Sexuality and Sex Education in Ecuador: A Qualitative Study [Comprender opiniones de los padres de la sexualidad adolescente y la educación sexual en Ecuador: Un esudio cualitativo]. Sex Education: Sexuality, Society and Learning, 14(1), 14-27. doi: http://dx.doi.org/10.1080/14681811.2013.814034

Konemann. (2000). La vida sexual. Barcelona: Arco.

Kusnetzoff, J. (2006). El Dr. K. responde lo que los chicos quieren y deben saber de sexo: Guía para padres y docentes. Buenos Aires: Granica.

López, F. (2005). La educación sexual de los hijos. Madrid: Pirámide.

Martín, O. R. y Madrid, E. M. (2005). Didáctica de la educación sexual. Un enfoque personalizante de la sexualidad y el amor. Buenos Aires: Sb.

Martínez, R. y Ortíz, V. (2009). Educación sexual. Fisiología y psicología (Tomo I). México: Lexus.

Sada, R. (2009). Cómo proporcionar educación sexual a niños, adolescentes y jóvenes. México: Minos Tercer Milenio.

Storino, S. (2004). ¿Qué es la sexualidad? Educación sexual para padres y docentes. Buenos Aires: Arquetipo.

Urteaga, J. (2001). La educación sexual. Madrid: Mino.

Published

2014-09-01

How to Cite

Sex Education for my Preschooler (ages 3 to 5)? Parents’ Perceptions (A. C. Cevallos-Neira & E. M. Jerves-Hermida , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(3), 91-110. https://doi.org/10.15359/ree.18-3.6

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Sex Education for my Preschooler (ages 3 to 5)? Parents’ Perceptions (A. C. Cevallos-Neira & E. M. Jerves-Hermida , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(3), 91-110. https://doi.org/10.15359/ree.18-3.6

Comentarios (ver términos de uso)