Inclusive Higher Education: A Challenge for Pedagogical Practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.21-3.15

Keywords:

Inclusive education, higher vocational education, teaching method.

Abstract

 This scientific article shows the results of a research process whose objective was to analyze the practices and pedagogical strategies implemented by teachers of the Industrial University of Santander (UIS) and the Autonomous University of Bucaramanga (UNAB); these teachers have students with sensory disabilities in their classrooms. For this goal, a qualitative methodology was adopted with a case-study approach; 27 subjects participated in this process: 20 educators and 7 students from the programs of Law, International Business, Accounting, Social Communication, Gastronomy, Music, and Philosophy. Based on a sample of homogenous cases of intentional type and semi-structured interviews, it was possible to conclude that, despite the significant advances made so far, it is required for universities to promote institutional guidelines articulating participatory work with the educational community. This community intervenes in the social reality of students with disabilities, as well as in the axes of accessibility and communication.

Author Biographies

Ruth Zárate-Rueda, Universidad Industrial de Santander

Trabajadora Social de la Universidad Industrial de Santander (UIS); Doctora en Educación de la UPEL (Venezuela); especialista en: investigación social, docencia universitaria, educación sexual y procesos afectivos; magíster en evaluación en educación. Ha sido Directora de Investigación y Extensión de la Facultad de Ciencias Humanas (UIS); profesora-asociada de la Escuela de Trabajo Social, UIS; directora línea Responsabilidad e innovación social, grupo de  investigación INNOTEC UIS.

Sonia Patricia Díaz-Orozco, Universidad Autónoma de Bucaramanga

Administradora de Empresas, UNIBOYACÁ. Especialista en Necesidades Educativas e Inclusivas (NEEI), Universidad Autónoma de Bucaramanga (UNAB). Magistra en Educación, UNAB. Profesora pregrado y postgrado en NEEI. Docente apoyo para educación inclusiva. Colegio ASPAEN Gimnasio Cantillana.

Leonardo Ortiz-Guzmán, Universidad Industrial de Santander

Licenciado en Español y Literatura de la Universidad Industrial de Santander (UIS); Especialista en Necesidades Educativas e Inclusión-UNAB. Estudiante Maestría en Educación (UNAB). Docente de literatura, Gimnasio San Diego (Floridablanca, Santander) e investigador social en la línea Responsabilidad e innovación social, grupo de investigación INNOTEC UIS.

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Published

2017-08-29

How to Cite

Inclusive Higher Education: A Challenge for Pedagogical Practices (R. Zárate-Rueda, S. P. Díaz-Orozco, & L. Ortiz-Guzmán , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.15

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Inclusive Higher Education: A Challenge for Pedagogical Practices (R. Zárate-Rueda, S. P. Díaz-Orozco, & L. Ortiz-Guzmán , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.15

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