Importance of Environmental Education in Socio-Natural Risk Management in Five Countries of Latin America and the Caribbean

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.22-1.17

Keywords:

Land use planning, environmental education, management of the risk, social and natural risk, risk in Latin America and the Caribbean.

Abstract

Considering environmental education as a social tool allowing individuals to achieve a significant knowledge of the inhabited environment, to reduce the probability of occurrence of a disaster, and to respond to the presence of natural phenomena to which people are vulnerable, this article aims to generate a space for reflection on the importance of environmental education in the management of the social and natural risk in five countries of Latin America and the Caribbean. For this purpose, the paper presents a descriptive review of primary and secondary bibliographical sources referring to the performance of the management of social and natural risks related to environmental education in Colombia, Nicaragua, Mexico, Chile, and Jamaica between 1994 and 2015. In this period, a solid administrative and legislative organization of this management and environmental education is evident, but these two themes are clearly separated when implementing citizen projects: a situation that has generated shortcomings in the management of natural disasters, specifically under the principles of precaution and prevention. For this reason, this article offers a series of recommendations that include the dissemination of information, the creation of centers for the management of risk reduction, the strengthening of communication strategies, and the establishment of response plans and post-disaster recovery. 

Author Biographies

Martha Melizza Ordóñez-Díaz, Universidad Manuela Beltrán

 

 Ingeniera Ambiental, Magister en Gestión Ambiental y estudiante de Doctorado en Educación, experiencia como docente a nivel de pregrado y posgrado, como asesora de proyectos de investigación y en actividades académico-administrativas en el diseño y actualización curricular, en procesos de registro calificado, autoevaluación y proyección social. Docente investigadora en el grupo de investigación SYRAS del programa de ingeniería ambiental de la Universidad Manuela Beltrán.  

Luisa María Montes-Arias, Universidad Manuela Beltran

 

 Ingeniera Civil, especialista en Evaluación Ambiental de Proyectos. Cuenta con experiencia laboral en la interventoría de proyectos de infraestructura vial y experiencia investigativa como joven investigadora en el grupo CIDERA desarrollando el proyecto “Inventario de la oferta y demanda hídrica superficial en la Cuenca del Río la Vieja, en el marco del macroproyecto “Software del Inventario de Oferta y Demanda Hídrica superficial del departamento del Quindío”.  

Giovanna del Pilar Garzón-Cortes, Universidad Manuela Beltran

 

 Máster en Administración de Empresas con Especialidad en Gestión Integrada de la Calidad, Seguridad y Medio Ambiente; estudios de Maestría en Economía Ambiental y de los Recursos Naturales. Experiencia en sector público, privado y organizaciones no gubernamentales (ONG), en funciones administrativas de coordinación de equipo, elaboración y ejecución de proyectos, programas estatales, actividades comunitarias, capacitación y docencia.  

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Published

2018-01-01

How to Cite

Importance of Environmental Education in Socio-Natural Risk Management in Five Countries of Latin America and the Caribbean (M. M. Ordóñez-Díaz, L. M. Montes-Arias, & G. del P. Garzón-Cortes , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.17

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Importance of Environmental Education in Socio-Natural Risk Management in Five Countries of Latin America and the Caribbean (M. M. Ordóñez-Díaz, L. M. Montes-Arias, & G. del P. Garzón-Cortes , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.17

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