Masculinity and Feminity in Mexican Young Men: A Matter of Sexual Orientation?

Authors

  • Jorge García-Villanueva Universidad Pedagógica Nacional, Mexico
  • Denize Maday Meza-Mercado Instituto Nacional de Psiquiatría, Mexico
  • Claudia Ivonne Hernández-Ramírez Secretaría de Educación Pública, Mexico
  • Daniel Moreno-García Secretaría de Educación Pública, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.21-2.16

Keywords:

Gender, masculinity, feminity, homosexuality, heterosexuality.

Abstract

The relationship between masculinity and femininity in terms of sexual orientation is scarcely analyzed in Mexico City. This study compared the results obtained from the application of the Masculinity and Femininity Inventory (IMAFE) to two samples of men: one homosexual, and one heterosexual; both groups aged between 17 and 25 years. The first sample consisted of 56 subjects, and the second one was of 57, for a total of 113 people. Most of them had a degree, and a minimum percentage of the participants had an associate’s degree. After grading the tests, the data were analyzed by using the Student’s t-test. The results showed that there were no statistically significant differences in the IMAFE scales. It is concluded that there are no differences in the masculinity and femininity of the subjects according to their sexual orientation, although a tendency to androgyny is observed. The findings of this exploration can be used as aspects contributing to an education that favors the tolerance to the diversity and, therefore, the dismantling of obscenities toward the homosexual people.

Author Biographies

Jorge García-Villanueva, Universidad Pedagógica Nacional

Doctor en Psicología por la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), profesor titular definitivo en la Universidad Pedagógica Nacional (UPN), Ajusco. Es especialista en estudios de género en tópicos relativos a juventud, identidad, masculinidad, violencia y formación profesional. Es responsable de la Especialidad de Género en Educación, de la UPN. Cuenta con decenas de tesis dirigidas en licenciatura y en posgrado. Es coautor de dos libros sobre valores y género en educación y uno más sobre identidad masculina, también de varios artículos indexados, capítulos de libro, artículos de divulgación y reseñas. Ha participado como ponente, instructor, conferencista y evaluador en diversas instituciones.

Denize Maday Meza-Mercado, Instituto Nacional de Psiquiatría

Psicóloga por la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) y cuenta con estudios de maestría en bioética por su alma mater.  Actualmente labora en el Instituto Nacional de Psiquiatría “Ramón de la Fuente Muñiz” como investigadora asociada en el área de Investigaciones Epidemiológicas y Psicosociales.

Claudia Ivonne Hernández-Ramírez, Secretaría de Educación Pública

Licenciada en Psicología Educativa y Especialista de Género en Educación por la Universidad Pedagógica Nacional (UPN), Ajusco. Actualmente, se desempeña como maestra, psicóloga y orientadora para Educación Básica y Educación Especial, en la Secretaría de Educación Pública (SEP). Ha sido asesora psicopedagógica en programas de desarrollo de competencias en alumnado de bajo rendimiento escolar y  alfabetización académica, además, ha brindado tutoría a tesistas de nivel licenciatura. También ha colaborado en campañas de asesoramiento, acompañamiento y apoyo a personas en situaciones de riesgo. Partícipe en coloquios, exposiciones y conferencias vinculadas al ámbito educativo.

Daniel Moreno-García, Secretaría de Educación Pública

Licenciado en Psicología Educativa por la Universidad Pedagógica Nacional (UPN), Ajusco donde es asistente de investigación desde 2013. Actualmente colabora para la Secretaría de Educación Pública (SEP).

References

Álvarez, J. L. y Mazin, R. (1990). Elementos de sexología. México: McGraw Hill.

Bastin, G. (1979). Diccionario de psicología sexual. Barcelona: Herder.

Bem, S. L. (1981). Gender schema theory: A cognitive account of sex typing. Psychological Review, 88(4), 354-364. doi: https://doi.org/10.1037/0033-295X.88.4.354

Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Buenos Aires: Paidós.

Butler, J., Laclau, E. y Žižek, S. (2003). Contigencia, hegemonía, universalidad: Diálogos contemporáneos en la izquierda. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

De Barbieri, T. (1993). Sobre la categoría de género. Una introducción teórico-metodológica. Debates en Sociología, 18, 145-169. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/debatesensociologia/article/view/6680/6784

Duque, C. A. (2010). Judith Butler: Performatividad de género y política democrática radical. La manzana de la discordia, 5(1), 27-34. Recuperado de http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/10893/2675/1/Judith.pdf

Fernández, J. (1998). Género y sociedad. España: Pirámide.

Garrabe, J. (1993). Diccionario taxonómico de psiquiatría. México: Fondo de Cultura Económica.

Giménez, R. D. (1992). La homosexualidad. Revista Psicología Práctica, 8.

González, R. (2001). Después de la liberación. Formas transpolíticas, figuras transexuales. México: Universidad Pedagógica Nacional. Recuperado de http://campus.ajusco.upn.mx:8080/upn/bitstream/handle/11195/289/Roberto%20Gonz%c3%a1lez%20Villareal.pdf?sequence=1

Heilman, M. (2012). Gender stereotypes and workplace bias. Research in Organizational Behavior, 32, 113-135. doi: https://doi.org/10.1016/j.riob.2012.11.003

Hernández, R., Fernández-Collado, C. y Baptista, P. (2000). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Historical Notes: A letter from Freud. (1951). The American Journal of Psychiatry, 107(10), 786-787. doi: https://doi.org/10.1176/ajp.107.10.786

Lara, M. A. (1993). Inventario de masculinidad y feminidad IMAFE. México: El Manual Moderno.

Lippa, R. A. (2010). Gender differences in personality and interests: When, where, and why? Social and Personality Psychology Compass, 4(11), 1098-1110. doi: https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2010.00320.x

Martin, C. L., Ruble, D. N. y Szkrybalo, J. (2002). Cognitive theories of early gender development. Psychological Bulletin, 128(6), 903-933. Doi: https://doi.org/10.1037/0033-2909.128.6.903

McCary, J. L., McCary, S. P., Álvarez-Gayou, J. L., Del Río, C. y Suáez, J. L. (1996). Sexualidad humana. México: El Manual Moderno.

Olvera, G. R. (1997). Perspectivas actuales de la producción teórica sobre masculinidad (Tesis de licenciatura). Universidad Nacional Autónoma de México, México.

Rubio, A. E. y Aldana A. (1994). La expresión homosexual del erotismo. En Antología de la sexualidad humana (Tomo I). México: Consejo Nacional de Población-Miguel Ángel Porrúa.

Valentova, J., Rieger, G., Havlicek, J., Linsenmeier, J. A. y Bailey, J. M. (2011). Judgments of sexual orientation and masculinity-femininity based on thin slices of behavior: A cross-cultural comparison. Archives of Sexual Behavior, 40(6), 1145–1152. doi: https://doi.org/10.1007/s10508-011-9818-1

Von Krafft-Ebing. (2012). Psychopathia Sexualis. New York: Arcade Publishing.

Published

2017-04-26

How to Cite

Masculinity and Feminity in Mexican Young Men: A Matter of Sexual Orientation? (J. García-Villanueva, D. M. Meza-Mercado, C. I. Hernández-Ramírez, & D. Moreno-García , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(2), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.16

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Masculinity and Feminity in Mexican Young Men: A Matter of Sexual Orientation? (J. García-Villanueva, D. M. Meza-Mercado, C. I. Hernández-Ramírez, & D. Moreno-García , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(2), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.16

Comentarios (ver términos de uso)