The Development of Research Competencies, an Alternative to Train Childhood Educators as Teacher-Researchers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.23-1.15

Keywords:

Research competencies, childhood education, child studies education, skills training, research training

Abstract

The training of professionals in charge of educating children is becoming increasingly important, given the impact this has on the quality of education and, likewise, on the improvement of a country’s social conditions. In this sense, this article presents the results about the development of research competencies in the training of professionals in child pedagogy, as a starting point to promote a qualification in this university program. Next, the theoretical perspective on training in research of the child pedagogy staff is developed. Then, the mixed-design methodology is explained; it was implemented through the survey, the focal group, and interviews applied to students, graduate students, teachers and directors, respectively. Once the information was triangulated, the results are presented; they express a favorable assessment of the processes. These processes were conducted by the program to enable the development of research skills, such as the capacity for analysis and reflection on the practice to contribute to children’s education, except for reading skills, on which there is a less positive assessment, and which constitutes a challenge for the university program to improve.

Author Biographies

Zaily del Pilar García-Gutiérrez, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Docente investigadora y Directora del Departamento de Pedagogía de la Facultad de Educación de la Corporación Universitaria Minuto de Dios, Bogotá. Doctora en Curriculum, Profesorado e Instituciones Educativas en la Universidad de Granada, Magister en Comunicación Educativa de la Universidad Tecnológica de Pereira y Licenciada en Educación Preescolar de la Universidad Pedagógica Nacional. Autora de productos académicos relacionados, formación docente.

Inmaculada Aznar-Díaz, Universidad de Granada

Profesora Titular de Universidad del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada. Doctora en Ciencias de la Educación por la misma Universidad, Licenciada en Psicopedagogía y Maestra de Educación Primaria. Miembro del Grupo de Investigación A.R.E.A. (HUM-672) de la Consejería de Educación y Ciencia de la Junta de Andalucía. Autora de productos académicos relacionados con organización escolar, competencias en educación, la formación para el empleo y nuevas metodologías docentes con TIC.

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Published

2019-01-01

How to Cite

The Development of Research Competencies, an Alternative to Train Childhood Educators as Teacher-Researchers (Z. del P. García-Gutiérrez & I. Aznar-Díaz , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.15

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

The Development of Research Competencies, an Alternative to Train Childhood Educators as Teacher-Researchers (Z. del P. García-Gutiérrez & I. Aznar-Díaz , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.15

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