Perceptions of Disability: Implications for Educational Attention of Students of the National University of Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.22-3.16

Keywords:

Disability, perceptions, higher education, teaching strategies, inclusive education

Abstract

This article was written within the research project “Perceptions and realities of addressing educational needs: a proposal for professional development and its implementation at the National University of Costa Rica.” The research approach was qualitative, and the main objective was to analyze perceptions and constructions of disability and their implications to address educational needs. Qualitative research techniques were applied, such as questionnaire, incomplete phrases, and imagery association. In the study, 427 academic staff participated. The results pointed out that the constructions about disability emerge from the perception of disability as an individual and person-centered condition within a traditional approach. The results showed the importance of implementing a pedagogical strategy with the academic staff of the institution; it is a strategy about the principles of inclusive education and the inclusion of persons with disabilities for specific purposes in the university academic practice and inclusive pedagogical practices.

Author Biographies

Angélica Fontana-Hernández, Universidad Nacional

Máster en Pedagogía con énfasis en la Diversidad de Procesos Educativos. Licenciada en Educación Especial con énfasis en Retardo Mental y Bachiller en Problemas de Aprendizaje de la Universidad Nacional de Costa Rica. Académica de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica y responsable del proyecto UNA educación de calidad, que atiende estudiantes con discapacidad o necesidades educativas en su formación profesional. Con experiencia en educación primaria y en los servicios de educación especial. Tiene publicaciones en el campo de la pedagogía en el ámbito nacional e internacional.

Marie Claire Vargas-Dengo, Universidad Nacional

Doctora en Educación por el Programa Latinoamericano de Doctorado en Educación de la Universidad de Costa Rica. Máster en Currículum e Instrucción con énfasis en Educación Especial Bilingüe de The George Washington University, USA. Académica de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional, Costa Rica donde ha formado parte, entre otros proyectos integrados, del Proyecto UNA educación de calidad que atiende a estudiantes con discapacidad en dicha institución. Tiene publicaciones en los campos de Pedagogía y de Educación Especial.

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Published

2018-07-25

How to Cite

Perceptions of Disability: Implications for Educational Attention of Students of the National University of Costa Rica (A. Fontana-Hernández & M. C. Vargas-Dengo , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.16

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Perceptions of Disability: Implications for Educational Attention of Students of the National University of Costa Rica (A. Fontana-Hernández & M. C. Vargas-Dengo , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.16

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