The Use and Impact of Virtual Platforms in the Learning Process: Experience with Students of Criminology and Police Science at Universidad Estatal a Distancia Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.22-1.2

Keywords:

Distance education, educational platforms, autonomous learning, learn to learn, pedagogical mediation.

Abstract

 The objective of this study is to determine how the use of Moodle online educational platform helps students of Criminology and Police Sciences to learn. A high percentage of the students from these majors work and study facing adverse conditions. Improvements in mediation, variety of resources, and autonomous learning may turn into meaningful learning opportunities for students. The methodology of this study is based on a quantitative approach by means of a sample survey. A nineteen-item semi-structured questionnaire was administered to fifty students to explore aspects related to working order, academic performance, and online course mediation. Forty-one out of fifty participants responded evaluating two courses from the Cátedra de Ambiente, Política y Sociedad [Chair of Environment, Politics, and Society] and three courses from the Cátedra de Trabajo Social [Chair of Social Work] that were offered during the first quarter of 2016. The gathered information was tabulated to facilitate its analysis. The results indicate that the use of online platforms and technology can be used to improve meaningful learning. However, the resources do not have an incidence without well-structured courses, resources, and the appropriate mediation from instructors.

Author Biographies

Ana Lorena Vargas-Cubero, Universidad Estatal a Distancia

Educadora de profesión, especialista en evaluación educativa del Posgrado de la Universidad de Costa Rica. Egresada del Doctorado en Tecnología Instruccional y Educación a Distancia de la NOVA Sowteastern University de la Florida. Ha laborado como educadora en todos los niveles educativos: educación primaria, secundaria y universitaria. Actualmente se desempeña como coordinadora de la Cátedra de Ambiente, Política y Sociedad de la Universidad Estatal a Distancia en la cual labora desde el 2001 año en que se inició como tutora y posteriormente asumió la coordinación de la Cátedra. Ha realizado investigaciones y publicaciones en temáticas propias de las Educación a Distancia y la tecnología como medio de aprendizaje, entre otras temáticas.

Gabriela Villalobos-Torres, Universidad Estatal a Distancia

Trabajadora Social de profesión, especialista en prevención y atención de la Violencia Intrafamiliar y de Género del Posgrado de la Universidad de Costa Rica y egresada del posgrado en Psicología Laboral de la Universidad Autónoma de Centroamérica. Ha laborado en equipos interdisciplinarios en educación primaria y como profesora en universidades. Actualmente se desempeña como coordinadora de la Cátedra de Trabajo Social de la Universidad Estatal a Distancia, institución a la que ingresó en el año 2009; así mismo es coordinadora del Observatorio Latinoamericano de Trata y Tráfico de Personas Capítulo Costa Rica. Ha realizado investigaciones y publicaciones en temas asociados a la educación a distancia y tecnología para el aprendizaje, violencias, trata de personas y tráfico ilícito de migrantes, entre otros.

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Published

2018-01-01

How to Cite

The Use and Impact of Virtual Platforms in the Learning Process: Experience with Students of Criminology and Police Science at Universidad Estatal a Distancia Costa Rica (A. L. Vargas-Cubero & G. Villalobos-Torres , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.2

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

The Use and Impact of Virtual Platforms in the Learning Process: Experience with Students of Criminology and Police Science at Universidad Estatal a Distancia Costa Rica (A. L. Vargas-Cubero & G. Villalobos-Torres , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.2

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