The Eternal Return and Ricoeur’s Theory of Time in Faulkner’s The Sound and the Fury

Autores/as

  • Gustavo Álvarez Martínez Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rl.2-54.2

Palabras clave:

eterno retorno, teoría narrativa, temporalidad, narrativa estadounidense, eternal return, narrative theory, temporality, American narrative

Resumen

Se analizan aspectos referidos al tratamiento del tiempo circular y recurrente en escritores estadounidenses e hispanoamericanos. Después de una amplia investigación sobre la historia del tiempo circular en filosofía y literatura, se procede con la puesta en práctica de la teoría narrativa de tiempo de Paul Ricoeur a la novela El sonido y la furia, de William Faulkner. Conforme a la teoría de Ricoeur, los lectores se mueven de manera circular en la narrativa, por lo que se comenta la circularidad del viaje imaginario y la linealidad de la búsqueda y su puesta en conjunto.

This article provides in-depth information concerning the treatment of time, as circular and recurrent rather than rectilinear and progressive, by most American and Latin American writers. After an overall view of research on the history of circular time in philosophy and literature, follows the application of Paul Ricoeur’s theory of narrative time to the novel The Sound and the Fury by William Faulkner. Ricoeur’s theory proposes that readers move backwards and forward in narrative time and this study shows how the circularity of the imaginary travel and the linearity of the quest as such are thus put together.

 

Descargas

Publicado

2013-07-14

Cómo citar

The Eternal Return and Ricoeur’s Theory of Time in Faulkner’s The Sound and the Fury. (2013). LETRAS, 54, 31-49. https://doi.org/10.15359/rl.2-54.2

Cómo citar

The Eternal Return and Ricoeur’s Theory of Time in Faulkner’s The Sound and the Fury. (2013). LETRAS, 54, 31-49. https://doi.org/10.15359/rl.2-54.2