Evaluating Basic Grammar Projects, Using the SAMR Model (La evaluación de proyectos de Gramática Básica según el modelo SAMR)

  • Alejandra Giangiulio Lobo Universidad Nacional
  • Rocío Lara Jiménez Universidad Nacional
Palabras clave: enseñanza del inglés, lengua extranjera, gramática básica, actividades de aprendizaje, modelo SAMR, teaching English, foreign language, basic grammar, learning activities, SAMR model

Resumen

AbstractThe research evaluates the projects assigned in two basic grammar courses of the English teaching majors, at Universidad Nacional in Costa Rica, using the SAMR framework for evaluating learning activities that implemented Information and Communication Technologies. First, the relevance of the use of these projects is presented. Second, the SAMR framework is explained. Third, the six different projects are discussed and evaluated according to the SAMR framework, taking into consideration the students’ perceptions. Recommendations are given regarding the use of technology to learn grammatical structures. Resumen Se analizan proyectos efectuados en dos cursos básicos de gramática para las carreras de enseñanza del inglés, en la Universidad Nacional de Costa Rica, mediante el modelo SAMR para la evaluación de actividades de aprendizaje que se valen de tecnologías de la información y la comunicación. En primer lugar, se refiere a la pertinencia del uso de este tipo de proyecto; en segundo lugar, se describe y explica tal modelo; y en tercer lugar se analizan los proyectos llevados a cabo con base en el modelo, teniendo en cuenta la percepción del estudiantado. Se dan recomendaciones en cuanto al uso de la tecnología para el aprendizaje de estructuras gramaticales. 

Citas

Anderson, Mark. “SAMR for Purposeful Use of Educational Technology,” ICTEvangelist, accessed July 30, 2016; <http://ictevangelist.com/wp-content/uploads/2013/03/SAMR-flow-chart.pdf>.

Hockly, Nicky. “Mobile Learning,” ELT Journal 67, 1 (2013): 80-84. DOI: https://doi.org/10.1093/elt/ccs064.

Puentedura, Ruben. “SAMR and Bloom's Taxonomy: Assembling the Puzzle,” Common Sense Education, accessed: July 27, 2016; <https://www.commonsense.org/education/blog/samr-and-blooms-taxonomy-assembling-the-puzzle>.

Rafool, Beth, Erin Sullivan, and Adel Al-Bataineh. “Integrating Technology into the Classroom,” International Journal of Technology, Knowledge & Society 8, 1 (2012): 57-72. DOI: https://doi.org/10.18848/1832-3669/CGP/v08i01/56265.

Romrell, Danae, Lisa C. Kidder, and Emma Wood. “The SAMR Model as a Framework for Evaluating mLearning,” Online Learning (formerly Journal of Asynchronous Learning Networks) 18, 2 (2014): 79-93. DOI: https://doi.org/10.24059/olj.v18i2.435.

Schrock, Kathy. “SAMR and Bloom’s,” Kathy Schrock’s Guide to Everything, accessed: July 27, 2016; <http://www.schrockguide.net/samr.html>.

Ward, Karen. “Levels of Implementation-SAMR,” Laptops and Learning, accessed: August 5, 2016; <https://sites.google.com/site/laptopsandlearning/21st-century-teaching-learning/levels-of-implementation>.

Publicado
2017-11-13
Cómo citar
Giangiulio Lobo, A., & Lara Jiménez, R. (2017). Evaluating Basic Grammar Projects, Using the SAMR Model (La evaluación de proyectos de Gramática Básica según el modelo SAMR). LETRAS, 1(61), 123-151. https://doi.org/10.15359/rl.1-61.5
Sección
Lingüística aplicada a la enseñanza de lenguas extranjeras (Applied Linguistics: The Teaching of Foreign Languages)