Current Complexities of English Teaching in Costa Rica (Aspectos actuales de las complejidades de la enseñanza del inglés en Costa Rica)

Henry Sevilla Morales

Resumen


Abstract

Current complexities of English teaching in Costa Rica’s public secondary education are discussed. Using an autoethnographic research approach, critical incidents of an EFL teacher are examined in light of Complexity Theory. Findings suggest that classrooms are unpredictable sites of struggle where multiple rationalities coexist (and often conflict), which must be understood before random decisions are made. For applied linguistics, the study is relevant at three levels: it expands the bulk of literature on the subject, it calls for more attention to the complexities of EFL, and it opens an avenue for reflection and future research directions.

Resumen

Se analizan ciertos aspectos de las complejidades actuales sobre la enseñanza del inglés de secundaria en la educación pública de Costa Rica. Mediante la autoetnografía, se analizan incidentes críticos de un docente de inglés como lengua extranjera, a la luz de la teoría de la complejidad. Los hallazgos indican que el aula es un espacio de enfrentamientos entre las distintas racionalidades que coexisten, que deben comprenderse ante cualquier toma de decisiones. El estudio atiende tres aspectos: expande la bibliografía sobre el tema, resalta las complejidades de la enseñanza de lenguas extranjeras y abre espacios de reflexión y rutas para investigaciones futuras. 



Palabras clave


teaching English; foreign language; Complexity Theory; autoethnography; enseñanza del inglés; lengua extranjera; teoría de la complejidad; autoetnografía

Texto completo:

PDF (English) HTML (English)

Referencias


Barrantes, Luis Guillermo. “Formación de nuevos docentes y educación continua para docentes en servicio: su aporte a la justicia social,” Letras, 57 (2015): 179-194.

Barrantes, Luis Guillermo. “¿Cómo establecer un puente entre la teoría de adquisición de segundas lenguas y la justicia social?,” Letras, 57 (2015): 195-212.

Benson, Phil. Teaching and Researching Autonomy. New York: Pearson Education, 2013.

Brown, Douglas H., “English Language Teaching in the ‘Post-Method’ Era: Toward Better Diagnosis, Treatment, and Assessment,” J. C. Richards and W. A. Renanyda, eds., Methodology in Language Teaching. New York: Cambridge, 2002. 9-18.

Canagarajah, A. Suresh. “Teacher Development in a Global Profession: An Autoethnography,” TESOL Quarterly 46, 2 (2012): 258-279. DOI: https://doi.org/10.1002/tesq.18.

Chaves Carballo, Olga, Ana Solano Campos and Nuria Villalobos Ulate. “In the Search for Social Justice: Implementing Critical Pedagogy in the Language Classroom,” Linguagem & Ensino 13, 2 (2010): 415-434.

Custer, Dwayne. “Autoethnography as a Transformative Research Method,” The Qualitative Report 19 (2014): 1-13.

Darder, Antonia. Reinventing Paulo Freire: A Pedagogy of Love. Boulder: CO: Westview Press, 2002.

Domian, Catalina, Hilda Fonseca, Rocío Lara and Sonia Rodríguez. “La enseñanza comunicativa del inglés en el ciclo diversificado en Costa Rica: imágenes de algunas realidades,” Letras 47 (2010): 11-34.

Ennser-Kananen, Johanna, Christian Fallas Escobar and Martha Bigelow. “It’s Practically a Must: Neoliberal Reasons for Foreign Language Learning,” International Journal of Society, Culture & Language 5, 1 (2017): 15-28.

Fallas, Christian. “Challenging the Monolingual Bias in EFL Programs: Towards a Bilingual Approach to L2 Learning,” Revista de Lenguas Modernas 24, 1 (2016): 249-266.

Gapper, Sherry E., “¿Adónde vamos y de dónde venimos en Lingüística Aplicada?,” Letras 53 (2013): 137-154.

Hadidi Tamjid, Nasrin. “Chaos/Complexity Theory in Second Language Acquisition,” Novitas-ROYAL 1, 1 (2007): 10-17.

Larsen-Freeman, Diane, “Chaos/Complexity Science and Second Language Acquisition,” Applied Linguistics 18, 2 (1997): 141-165. DOI: https://doi.org/10.1093/applin/18.2.141.

Larsen-Freeman, Diane and Lynne Cameron. “Research Methodology on Language Development from a Complex Systems Perspective,” The Modern Language Journal 92, 2 (2008): 200-2013. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2008.00714.x.

Kayuni, Happy M. “Chaos-Complexity Theory and Education Policy: Lessons from Malawi’s Community Day Secondary Schools,” Bulgarian Journal of Science and Education (BJSC) 4, 1 (2010): 5-31.

Morrison, Keith. “Complexity Theory and Education,” APERA Conferences 2006, Hong Kong (2006): 1-12.

Oboe, Annalisa, and Bassi, Shaul. Experiences of Freedom in Postcolonial Literatures and Cultures. London: Routledge, 2011.

Presidencia de la República [de Costa Rica]. “Costa Rica Multilingüe,” Ente Rector del Plan Nacional de Inglés (2009). 1-15.

Presidencia de la República [de Costa Rica]. “Informe Nacional sobre el desarrollo de la Educación en Costa Rica” (2007).

Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible: Estado de la Educación Costarricense: Resumen. San José, Costa Rica: Imprenta Prolitsa (2015). 1-52.

Quesada, Allen. “La enseñanza y aprendizaje del idioma inglés: la investigación y su impacto en la realidad costarricense,” Revista de Lenguas Modernas 19 (2013): 393-408.

Shiman, Davis. “Human Rights Education in Costa Rica: More Expectation than Implementation,” Revista Interamericana de Educación para la Democracia (RIED) 2, 1 (2009): 31-51.

Solano Campos, Ana. “Teaching and Learning English in Costa Rica,” Letras 52 (2012): 163-178.

Soleimani, Hassan. “Complexity Theory in CALL Curriculum in Foreign Language Learning,” International Journal of Applied Linguistics & English Literature 3, 3 (2014): 19-25. DOI: https://doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.3n.3p.19.

Sykes, Brent E. “Transformative Autoethnography: An Examination of Cultural Identity and its Implications for Learners,” Adult Learning 25, 9 (2014): 3-10. DOI: https://doi.org/10.1177/1045159513510147.

Thomas, Ebony Elizabeth. “Dilemmatic Conversations: Some Challenges of Culturally Responsive Discourse in a High School English classroom,” Linguistics and Education 24, 3 (2013): 1-20. DOI: https://doi.org/10.1016/j.linged.2013.03.004.

Tudor, Ian. The Dynamics of the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

Walby, Sylvia. “Complexity Theory, Systems Theory, and Multiple Intersecting Social Inequalities,” Philosophy of the Social Sciences 37, 4 (2007): 449-470. DOI: https://doi.org/10.1177/0048393107307663.

Zainuddin, Hanizah. “Methods/Approaches of Teaching ESOL: A Historical Overview,” Fundamentals of Teaching English to Speakers of Other Languages in K-12 Mainstream Classrooms, 3rd ed. Dobuque, Iowa: Kendall/Hunt, 2011.




DOI: http://dx.doi.org/10.15359/rl.1-61.6

LETRAS.   ISSN Electrónico: 2215-4094.

Sitio Web desarrollado por Área UNAWEB

Adaptación de Open Journal System