Mathematics teachers’ Specialized Knowledge: A Case Study about Teaching of the Basic Concepts of Function

Authors

  • Ariana Rodríguez-Flores Universidad Nacional Heredia, Costa Rica, Costa Rica
  • Miguel Picado-Alfaro Universidad de Costa Rica San José, Costa Rica, Costa Rica
  • Jonathan Espinoza-González Universidad Nacional Heredia, Costa Rica, Costa Rica
  • Nielka Rojas-González Universidad Católica del Norte Antofagasta, Chile, Chile

DOI:

https://doi.org/10.15359/ru.32-1.6

Keywords:

Secondary teachers, Mathematics teaching, Secondary teachers training, mathematics

Abstract

This research draws its attention to the specialized knowledge a secondary school teacher of mathematics demonstrates while teaching the basic concepts of function. This paper falls within the research field of teachers’ mathematical knowledge for teaching (Hill, Ball and Schilling, 2008). In addition, it uses didactic analysis (Gómez, 2007) to determine indicators that allow the identification and the characterization of this knowledge. The results show the richness of the conceptual structure taught when teaching, as well as the precise use of the mathematical language by the teacher, and the use of diverse systems of representation that emphasize the relation between them.

Author Biography

Ariana Rodríguez-Flores, Universidad Nacional Heredia, Costa Rica

Estudiante egresada

References

Agarwal, S. (2006). The Nature of Pre-service Secondary Mathematics Teachers’ Knowledge of Mathematics for Teaching of Functions (Tesis doctoral). University of New York At Buffalo, Estados Unidos de América.

Ball, D., Hill, H. y Bass, H. (2005). Knowing mathematics for teaching: Who knows mathematics well enough to teach third grade, and how can we decide? American Educator, 29(1), 14-17, 20-22, 43-46. Recuperado de http://hdl.handle.net/2027.42/65072

Ball, D., Thames, M. y Phelps, G. (2008). Content Knowledge for Teaching: What Makes It Special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. doi: https://doi.org/10.1177/0022487108324554

Clement, L. (2001). What do students really know about functions? Mathematics Teacher of The National Council of Teachers of Mathematics, 94(9), 745-748. Disponible en http://www.nctm.org/Publications/mathematics-teacher/2001/Vol94/Issue9/Connecting-Research-to-Teaching_-What-Do-Students-Really-Know-about-Functions_/

Climent, N. (2002). El desarrollo profesional del maestro de primaria respecto de la enseñanza de la matemática. Un estudio de caso (Tesis doctoral). Universidad de Huelva, España.

Espinoza, J., Espinoza, J., González, M., Ramírez, I. y Zumbado, M. (2008). La resolución de problemas en la enseñanza de las matemáticas: Una experiencia con la función exponencial, polígonos y estadística (Memoria de seminario de licenciatura). Universidad Nacional de Costa Rica, Heredia, Costa Rica.

Gómez, P. (2007). Desarrollo del conocimiento didáctico en un plan de formación inicial de profesores de matemáticas de secundaria (Tesis doctoral). Universidad de Granada, España.

Haciomeroglu, G. (2006). Prospective secondary teachers’ subject matter knowledge and pedagogical content knowledge of the concept of function (Tesis doctoral). The Florida State University College of Education, Estados Unidos de América.

Hill, H., Ball, D. y Schilling, S. (2008). Unpacking Pedagogical Content Knowledge: Conceptualizing and Measuring Teacher’s Topic-Specific Knowledge of Students. Journal for Research in Mathematics Education, 39(4), 372-400. Recuperado de http://www.nctm.org/Publications/journal-for-research-in-mathematics-education/2008/Vol39/Issue4/Unpacking-Pedagogical-Content-Knowledge_-Conceptualizing-and-Measuring-Teachers_-Topic-Specific-Knowledge-of-Students/

Lupiáñez, J. (2009). Expectativas de aprendizaje y planificación de formación inicial de profesores de matemáticas de secundaria (Tesis doctoral). Universidad de Granada, España.

McMillan, J. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa (5ª. ed). Madrid, España: Pearson Educación.

Ministerio de Educación Pública. (2012a). Informe nacional 2011. Resultados de las pruebas nacionales de bachillerato de la educación formal. San José, Costa Rica: Dirección de Gestión y Evaluación de la Calidad.

Ministerio de Educación Pública. (2012b). Programa de Estudios de Matemáticas. Educación General Básica y Ciclo Diversificado. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.reformamatematica.net/comunidaded/sites/default/files/programas.pdf

Ministerio de Educación Pública. (2013). Programas de Estudio en Matemáticas, Transición2014. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/matematicatransicion2014.pdf

Morales, Y. y Font, V. (2017). Análisis de la reflexión presente en las crónicas de estudiantes en formación inicial en educación matemática durante su periodo de práctica profesional. Revista ACTA SCIENTIAE, 19(1), 122-137. Descargado de http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/2975/2280

Morales-López, Y. (2017). Costa Rica: The Preparation of Mathematics Teachers. In A. Ruiz (Ed.), Mathematics Teacher Preparation in Central America and the Caribbean (pp. 39–56). Springer International Publishing. doi http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-44177-1_3

National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: Autor.

Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2013). Cuarto Informe Estado de la Educación (4ta ed.). San José, Costa Rica: Editorama.

Rodríguez-Flores, A., Picado-Alfaro, M., Espinoza-González, J., Rojas-González, N. y Flores-Martínez, P. (2016). Conocimiento común del contenido que manifiesta un profesor al enseñar los conceptos básicos de funciones: Un estudio de caso. UNICIENCIA, 30(1), 1-16. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ru.30-1.1

Rojas, N. (2010). Conocimiento para la enseñanza y calidad matemática de la instrucción del concepto de fracción: Estudio de caso de un profesor chileno. Memoria de trabajo de investigación tutelada no publicada. Granada, España: Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada, España. http://fqm193.ugr.es/media/grupos/FQM193/cms/Nielka_Rojas.pdf

Rojas, N., Carrillo, J. y Flores, P. (2012). Características para identificar a profesores de matemáticas expertos. En A. Estepa, Á. Contreras, J. Deulofeu, M. Penalva, F. García y L. Ordoñez (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVII (pp. 479-485), Jaén, España: SEIEM.

Rojas, N., Flores, P. y Ramos, E. (2013). El análisis didáctico como herramienta para identificar conocimiento matemático para la enseñanza en la práctica. En L. Rico, J. L. Lupiáñez, y M. Molina, Análisis didáctico en educación matemática. Metodología de investigación, formación de profesores e innovación curricular (pp. 191-208). Granada, España: Comares.

Ruiz, A., Barrantes, H. y Gamboa, R. (2009). Encrucijada en la enseñanza de la matemática: La formación de educadores. Cartago, Costa Rica: Editorial Tecnológica de Costa Rica.

Shulman, L. (1986). Those Who Understand: Knowledge growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. doi: https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

Shulman, L. (1987). Knowledge and Teaching: foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22. doi: https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Shumway, M. (2003). Preservice mathematics teachers' knowledge of functions and its effect on lesson planning at the secondary level (Tesis doctoral). The University of Iowa, Estados Unidos de América.

Published

2018-01-30

How to Cite

Mathematics teachers’ Specialized Knowledge: A Case Study about Teaching of the Basic Concepts of Function. (2018). Uniciencia, 32(1), 89-107. https://doi.org/10.15359/ru.32-1.6

Issue

Section

Original scientific papers (evaluated by academic peers)

How to Cite

Mathematics teachers’ Specialized Knowledge: A Case Study about Teaching of the Basic Concepts of Function. (2018). Uniciencia, 32(1), 89-107. https://doi.org/10.15359/ru.32-1.6

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)