Social Nerworks Dangers: How to educate our childs in cibersecurity
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.23-3.17Keywords:
Social Media, communication technology, access to information, family educationAbstract
This research aims to analyze the state of the art in the country of the knowledge of dangers of online social networks and how to protect minors through good cybersecurity practices.Through a bibliographic review, different topics related to the management of social networks and dangers young people in Costa Rica are exposed to. Security and privacy terms are evaluated, as well as the role of parents, and some elements of Cybersecurity of the most popular Social Networks among underage people. Among the most important findings, it was determined that the greatest dangers of social networks for minors are harassment, cyberbullying, grooming, sexting and addiction, which, without an adequate education in Cybersecurity, make children vulnerable. The most popular social networks online among children and adolescents are Facebook, Instragram, Whatsapp, and SnapChat, and each one is governed by a series of conditions; these media also offer a series of tools to ensure privacy and data security, but they must be configured and this is basically what we know as Cybersecurity. Educating children in cybersecurity is a new challenge for parents: they must know and be prepared to teach their children on how to protect themselves from these new dangers.
References
Alegsa. (2016). Diccionario de informática y tecnología. Recuperado de http://www.alegsa.com.ar/Dic/tecnologia.php
Amador, A. (2017). Acceso y uso de las TIC en los hogares costarricenses. En A. Salas y M. Guzmán (Coords.), Programa sociedad de la información y el conocimiento. Universidad de Costa Rica (pp. 173-210). San José, Costa Rica: Prosic, UCR. Recuperado de http://www.prosic.ucr.ac.cr/sites/default/files/recursos/informe_2017.pdf
Arab, L. E. y Díaz, A. (2015). Impacto de las redes sociales e internet en la adolescencia: Aspectos positivos y negativos. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 7-13. doi: https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2014.12.001
Associated Press. (12 de julio, 2017). Desmantelan red de pornografía infantil por WhatsApp; caen 2 en México. El Diario MX. Recuperado de http://diario.mx/Internacional/2017-07-12_29cde2c2/desmantelan-red-de-pornografia-infantil-por-whatsapp-caen-2-en-mexico/
Carbonell, X. (2014). La adicción a los videojuegos en el DSM-5. Revista Adicciones, 26(2), 91-95. doi: https://doi.org/10.20882/adicciones.10
Chacón, K. (4 de setiembre de 2016). Adolescentes cambian dinámica en el uso de la web. Tecnología. El Financiero. Recuperado de https://www.elfinancierocr.com/tecnologia/adolescentes-cambian-dinamica-en-el-uso-de-la-web/KDQHCKIHSFERVCHMESV7CWNY4E/story/
Echeburúa, E. y De Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: Un nuevo reto. Adicciones, 22(2), 91-96. doi: https://doi.org/10.20882/adicciones.196
Facebook. (2015). Condiciones y políticas. Recuperado de https://www.facebook.com/policies?ref=pf
Fernández-Montalvo, J., Peñalva, A. e Irazabal, I. (2015). Hábitos de uso y conductas de riesgo en internet en la preadolescencia. Comunicar, 22(44), 113-120. doi: https://doi.org/10.3916/C44-2015-12
García-Maldonado, G., Joffre-Velázquez, V. M., Martínez-Salazar, G. J. y Llanes-Castillo, A. (2011). Ciberbullying: Forma virtual de intimidación escolar. Revista Colombiana de Psiquiatría, 40(1), 115-130. doi: https://doi.org/10.1016/S0034-7450(14)60108-6
Herrera, K. (28 de octubre de 2015). Las 5 redes sociales favoritas de los jóvenes ticos. La Prensa Libre.cr. Recuperado de http://www.laprensalibre.cr/Noticias/detalle/45125/431/las-5-redes-sociales-favoritas-de-los-jovenes-ticos
Hütt, H. (2012). Las redes sociales: Una nueva herramienta de difusión. Reflexiones, 91(2), 121-128. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72923962008
Instagram. (2017). Servicio de ayuda. Recuperado de https://es-la.facebook.com/help/instagram/478745558852511/?helpref=hc_fnav
Martínez-Villalba, J. (2014). La cuarta ola de derechos humanos: Los derechos digitales. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 25(1), 15-45. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/derechoshumanos/article/view/6117
McDuffie, E. L. y Piotrowski, V. P. (2014). The future of cybersecurity education. Computer, 47(8), 67-69. doi: https://doi.org/10.1109/MC.2014.224
Negredo, L. y Herrero; Ó. (2016). Pornografía infantil en internet. Papeles del Psicólogo, 37(3), 217-223. Recuperado de http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/2778.pdf
Panda Security. (2015). Cómo mantener seguros a tus hijos en Snapchat [Sitio web]. Recuperado de https://www.pandasecurity.com/spain/mediacenter/consejos/como-mantener-seguros-a-tus-hijos-en-snapchat/
Pérez, R. (2016). Adolescencia, socialización y TIC. En R. Pérez y M. Guzmán (Coords.), Programa sociedad de la información y el conocimiento Universidad de Costa Rica (pp. 103-122). San José, Costa Rica: Prosic, UCR. Recuperado de http://www.prosic.ucr.ac.cr/sites/default/files/recursos/informe_2016.pdf
Peyró, B. (2015). [Reseña del libro Conectados por redes sociales: Introducción al análisis de redes sociales y casos prácticos, por M. Del Fresco, P. Marqués y D. S. Paunero (Eds.)]. REDES- Revista hispana para el análisis de redes sociales, 26(2), 236-241. doi: https://doi.org/10.5565/rev/redes.548
Recio, P. (14 de marzo, 2017). Colegiales de 7° a 9° son más propensos a sufrir ‘ciberbullying’. La Nación. Recuperado de https://www.nacion.com/ciencia/salud/colegiales-de-7deg-a-9deg-son-mas-propensos-a-sufrir-ciberbullying/YS6VHAAN7RDQNEVWAANFETHFN4/story/
Rendón-Rojas, M. Á. (2007). Relación de las tecnologías de la información y comunicación con la axiología. Revista Ciencias de la Información, 38(3), 3-12. Recuperado de http://cinfo.idict.cu/index.php/cinfo/article/view/109
Sánchez, M. A., Schmidt, M. A., Zuntini, J. I. y Obiol, L. (2017). La Influencia de las redes sociales virtuales en la difusión de información y conocimiento: Estudio de PyMES. Revista Ibero-Americana de Estrategia, 16(4), 69-90. doi: https://doi.org/10.5585/riae.v16i4.2522
Seas, J. (2016). Didáctica general I. San José, Costa Rica: EUNED.
Siles, I. (2012). Establishing the internet in Costa Rica: Co-optation and the closure of technological Controversies. The Information Society, 28(1), 13-23. doi: https://doi.org/10.1080/01972243.2012.632257
Snap Inc. (2017). Condiciones de servicio de Snap Inc. Recuperado de https://www.snap.com/es/terms/
Solano, J. (11 de abril, 2017). Así fue como un pervertido extorsionó a 4 niñas en Golfito. Crhoy.com. Recuperado de https://www.crhoy.com/nacionales/asi-fue-como-un-pervertido-extorsiono-a-4-ninas-en-golfito/
Vanderhoven, E., Schellens, T. y Valcke, M. (2014). Enseñar a los adolescentes los riesgos de las redes sociales: Una propuesta de intervención en secundaria. Comunicar, 22(43), 123-132. doi: https://doi.org/10.3916/C43-2014-12
WhatsApp Inc. (2016). Información legal de WhatsApp. Recuperado de www.whatsapp.com/legal/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: