Psychometrics Properties an Instrument for Gauge the Reflective Thinking in University Students
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.23-3.16Keywords:
abilities, reflective thinking, metacognition, validityAbstract
The research determined psychometrics properties of an instrument to gage the reflective thinking in the formative development of university students. For this research 263 university students participated, of which 220 (83.7%) were females (M age= 20, DE= 1.5 years old), and 43 (16.3%) were males (M age= 20, DE= 2.5 years old). The final result empirically supports scale to gage different factors, reflective compression, support reflective processes and demonstrations of reflective process (X2 = 20.08, gl= 8, *p < .001; X2/gl= 1.397; CFI= .96; RMSEA= .039; GFI= .90). In conclusion, the instrument can be used on the evaluation of reflective thinking thought in university students.
References
Australian Catholic University. (2012). Thinking reflectively. Recuperado de https://leocontent.acu.edu.au/file/00de47c3-4f96-3ed6-c037-9498c917d4e3/7/Student%20Skills%20Resource%20Thinking%20Reflectively-final.pdf
Blunch, N. J. (2013). Introduction to structural equation modeling using IBM SPSS statistics and AMOS (2a ed.). Londres: SAGE. Doi: https://doi.org/10.4135/9781526402257
Byrne, B. (2010). Structural equation modeling with AMOS (2a ed.). New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Calle, G. Y. (2013). La evaluación de las habilidades del pensamiento crítico asociadas a la escritura digital. Revista virtual Universidad Católica del Norte, 40, 68-83. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/viewFile/446/938
Cárdenas, L., Monroy, A., Arana, B. y García, M. (2015). Importancia del pensamiento reflexivo y crítico en enfermería. Revista mexicana de enfermería cardiológica, 23(1), 35-41. Recuperado de www.medigraphic.com/pdfs/enfe/en-2015/en151f.pdf
Cea, M. (2004). Análisis multivariable. Teoría y práctica en la investigación social. Madrid: Síntesis.
De Vellis, R. (2012). Scale development. Theory and applications. New York: Sage.
Escobar-Pérez, J. y Cuervo-Martínez, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: Una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6(1), 27-36. Recuperado de http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/files/7113/8574/5708/Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf
Fullana, J., Pallisera, M., Palaudàrias, J. y Badosa, M. (2014). El desarrollo personal y profesional mediante el aprendizaje reflexivo. Una experiencia en el grado de educación social. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 12(1), 376-397. doi: https://doi.org/10.4995/redu.2014.6413
García-Rangel, E. G., García, A. K. y Reyes, J. A. (2014). Relación maestro alumno y sus implicaciones en el aprendizaje. Ra Ximbai, 10(5), 279-290. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/461/46132134019.pdf
González-Moreno, C. X. (2012). Formación del pensamiento reflexivo en estudiantes universitarios. Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación, 4(9), 595-617. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281022848005
Kuiper, R. A. y Pesut, J. D. (2004). Promoting cognitive and metacognitive reflective reasoning skills in nursing practice: Self-regulated learning theory. Journal of Advanced Nursing, 45(4), 381-391. doi: https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02921.x
León, F. R. (2014). Sobre el pensamiento reflexivo, también llamado pensamiento crítico. Propósitos y Representaciones, 2(1), 161-214. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2014.v2n1.56
Mirzaei, F., Phang, F. A. y Kashefi, H. (2014). Measuring teachers reflective thinking skills. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 141, 640-647. doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.112
Olivares, S. L. y Heredia Y. (2012). Desarrollo del pensamiento crítico en ambientes de aprendizaje basado en problemas en estudiantes de educación superior. RMIE, Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(54), 759-778. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v17n54/v17n54a4.pdf
Ossa-Cornejo, C. J., Palma-Luengo, M. R., Lagos-San Martín, N. G., Quintana-Abello, I. M. y Díaz-Lorenas, C. H. (2017). Análisis de instrumentos de medición del pensamiento crítico. Ciencias psicológicas, 11(1), 19-28. doi: http://dx.doi.org/10.22235/cp.v11i2.1343
Patiño, L. (2007). Aportes del enfoque histórico cultural para la enseñanza. Educación y Educadores, 10(1), 53-60. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v10n1/v10n1a05.pdf
Pereyra, M. (2008). Un aula para pensar (Cátedra de redacción). [Mensaje en un blo]. Recuperado de http://fcpolit.unr.edu.ar/blogs/redaccion1/2008/10/14/un-aula-para-pensar/
Perkins, D. y Tishman, S. (2011). El lenguaje del pensamiento. Educadores: Revista de renovación pedagógica, 236, 46-58.
Romero, L. (2007). Pensamiento reflexivo: Una aproximación inicial al ámbito de la formación de fonoaudiológos. Revista Chilena de Fonoaudiología, 8(1), 7-14. doi: https://doi.org/10.5354/0719-4692.2007.21373
Sánchez, S. I., Santos, M. T. y Ariza, M. V. (2005). Reflexionar para mejorar el acto educativo. Educación y Educadores, 8(1),145-159. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83400811
Sireci, S. G. y Faulkner-Bond, M. (2014). Validity evidence based on test content. Psicothema, 26(1), 100-105.
Swartz, R. J., Costa, A. L., Beyer, B. K., Reagan, R. y Kallick, B. (2013). El aprendizaje basado en el pensamiento. Cómo desarrollar en los alumnos las competencias del siglo XXI. New York: Ediciones SM. Recuperado de http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001/File/robert-swartz/libro-aprendizaje-basado-en-el-pensamiento-cap1.pdf
Tishman, S., Perkins, D. y Jay, E. (1994). Un aula para pensar. Aprender y enseñar en una cultura de pensamiento. Buenos Aires: Aiqu.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: