Preferences of Students of Free Courses on the Modalities of Fitness or Wellness According to Sex
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.23-3.10Keywords:
Health sciences, Costa Rica, social development, continued education, higher education, genderAbstract
The object of the present study was to determine, according to sex, the preference in courses registered by students, regarding the modalities of Fitness or Wellness in the Free-courses Programs of the Escuela Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida (CIEMHCAVI) of the Universidad Nacional in Costa Rica. Procedure: The research was conducted under a retrospective approach, with data obtained from records from the years 2012 to 2016. Participants: a sample of 2112 students aged 17 to 62 years and 28.3 ± 7.8 years, (1181 men and 931 women), enrolled in one or more of the Free-courses Programs taught between 2012 and 2016 at CIEMHCAVI/UNA. The variables studied were gender, age, course/s registered, and approval or disapproval. Results: There are statistically significant differences (χ 2 = 141.916, p = <.001) in the registration preferences of the modality (Fitness or Wellness) according to sex, but no differences found between quartiles of ages (X2(3) = 2,939., p=<.40) or gender classification in the percentages of approval or failure of the courses (χ 2 = .064, p = <.800).
References
Almorza, D., Yébenes, A., Rivas, R. y Bablé, J. A. (2010). El deporte universitario en Andalucía. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
Anker, R. (1997). La segregación profesional entre hombres y mujeres. Repaso de las teorías. Revista Internacional del Trabajo, 116(3), 343-370.
Anker, R., Melkas, H. y Korten, A. (2003). Gender-based occupational segregation in the 1990’s. Working Paper. Recuperado de http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@ed_norm/@declaration/documents/publication/wcms_decl_wp_18_en.pdf
Ballesteros, R. (1997). La escritora en la sociedad latinoamericana. Santiago de Cali: Universidad del Valle.
Brunet, I. y Alarcón, A. (2005). Mercado de trabajo y familia. RIPS. Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 4(2), 115-129. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/380/38040208/
Cárdenas, A., Correa, N. y Prado, X. (2013). Segregación laboral y género: Tendencias y desafíos relativos al mercado laboral chileno. En A. Cárdenas (Coord.), ponencia presentada en GT, 18: Reestructuración productiva, trabajo y dominación social.
Codina, N. y Pestana, J. V. (2012). Estudio de la relación del entorno psicosocial en la práctica deportiva de la mujer. Revista de Psicología del Deporte, 21(2), 243-251. Recuperado de https://www.rpd-online.com/article/view/926/pdf
Colado, J. C. (2000). Apuntes de monitor de fitness. Madrid: FEDA.
Consejo Nacional de Rectores (CONARE). (07 de noviembre, 2013). Taller regional 2013 de estadísticas educativas de UNESCO. Sistema de Educación Superior en Costa Rica [Diapostivias en PowerPoint]. Recuperado de https://docplayer.es/18954257-Taller-regional-2013-de-estadisticas-educativas-de-unesco-sistema-de-educacion-superior-en-costa-rica.html
Corrales, A. R. (2010). El fitness entendido como ocio actual saludable. TRANCES: Revista de Transmisión del Conocimiento Educativo y Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 2(1), 14-29. Recuperado de http://www.trances.es/papers/TCS%2002_1_2.pdf
Echavarri, M., Godoy, J. C. y Olaz, F. (2007). Diferencias de género en habilidades cognitivas y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Universitas Psychologica, 6(2), 319-329. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/up/v6n2/v6n2a11.pdf
European Commission Research & Innovation. (2011). Manual de género en la investigación. Recuperado de www.idi.mineco.gob.es/stfls/MICINN/Investigacion/FICHEROS/El_genero_en_la_investigacion.pdf
García, M. y LLopis, R. (2011). Ideal democrático y bienestar personal. Encuesta sobre los hábitos deportivos en España 2010. Madrid: CIS. Recuperado de http://www.csd.gob.es/csd/estaticos/dep-soc/encuesta-habitos-deportivos2010.pdf
Godoy, L., Díaz, X. y Mauro, A. (2009). Imágenes sobre el trabajo femenino en Chile, 1880-2000. Revista UNIVERSUM, 24(2), 74-93. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-23762009000200005
Iniciativa Carta de la Tierra. (2000). La Carta de la Tierra. Recuperado de https://cartadelatierra.org/descubra/la-carta-de-la-tierra/
Moreno, J. A., Martínez, C. y Alonso, N. (2006). Actitudes hacia la práctica físico-deportiva según el sexo del practicante. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 2(3), 20-43. doi: https://doi.org/10.5232/ricyde2006.00302
Naciones Unidas Secretario General. (2017). Mensaje del Secretario General con Motivo del Día Internacional de la Mujer. New York: Autor. Recuperado de https://www.un.org/sg/es/content/sg/statement/2017-03-08/secretary-generals-written-message-international-women%E2%80%99s-day
OECD. (2007). Understanding the social outcomes of learning. Francia: Autor. doi: https://doi.org/10.1787/9789264034181-en
Offen, K. (2000). European feminisms 1700-1950. A political history. California: Stanford University Press.
Organizción de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2015). UNESCO Science Report: Towards 2030. France: Autor. Recuperado de https://en.unesco.org/unesco_science_report
Oviedo, G., Sánchez, J., Castro, R., Calvo, M., Sevilla, J. C. y Iglesias, A. y Guerra, M. (2013). Niveles de actividad física en población adolescente: Estudio de caso. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 23, 43-47. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4135239
Palou, P., Ponseti, X. y Borrás, P. A. (2001). Hábitos deportivos de los estudiantes de la universidad de las Islas Baleares. Educación y Cultura, 14, 163-180.
Papadópulos, J. y Radakovich, R. (2006). Educación superior y género en América Latina y el Caribe (Capítulo 8). Recuperado de https://www.cned.cl/otros-estudios/educacion-superior-y-genero-en-america-latina-y-el-caribe
PNUD. (2016). Panorama general. Informe sobre desarrollo humano 2016. Desarrollo humano para todos. Nueva York: Autor. Recuperado de http://hdr.undp.org/sites/default/files/HDR2016_SP_Overview_Web.pdf
Programa Estado de la Nación. (2015). Capítulo 4: La evolución de la educación superior. En I. Román (Coord.), Quinto informe Estado de la Educación 2015 (pp. 183-247). San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http//:www.estadonacion.or.cr/educacion2015/assets/cap-4-ee-2015.pdf
Programa Estado de la Nación. (2017). La evolución de la educación superior (Capítulo 5). En EE (Ed.), Sexto informe estado de la educación (pp. 241-308). Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/educacion2017/assets/parte-1-capitulo-5.pdf
Soto, M. (10 de febrero del 2017). Costa Rica se encamina hacia la paridad de género en ciencia. La Nación. Recuperado de https://www.nacion.com/ciencia/aplicaciones-cientificas/costa-rica-se-encamina-hacia-la-paridad-de-genero-en-ciencia/RIPSOISWNREZXH4UAW2IDM6EDA/story/
Varela, P. (8 de Junio, 2014). Las mujeres avanzan en América Latina. El País. Recuperado de http://www.economia.elpais.com/economia/2014/06/05/actualidad/1401989344_243833.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: