Curricular References for Decision-Making in Higher Education Study Plans
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.23-3.7Keywords:
Higher education, study plans, decision making, curricular approaches, interdisciplinary workAbstract
This article aims to offer the curriculum managers of Higher Education institutions the conception of the university curriculum, the curricular references to be considered in the decision-making required for the reflective implementation of the curricula, and the challenges of the Higher Education before the demands of today’s society. Since this is a task involving contributions from the curricular theory and the discipline proper to the object of study that addresses a particular curriculum, the content becomes a tool that promotes, from the theoretical field, the transdisciplinary and dynamic interdisciplinary work; this work can contribute to the adoption of curricular approaches that support the conscious and renewed practice of Higher Education. The study presents the contributions and classification of 22 curricular approaches of specialists such as Eisner and Wallance (1974), Molina (1997), Grundy (1998), Posner (1998) and Sacristán (2010). These specialists organize the knowledge according to different referents, and they are also updated according to new trends; this is because the university curriculum is subject to updating according to the needs of the social contexts in which it operates. Among the main findings, it is highlighted that the understanding of each curricular approach provides insights into the new curriculum proposals. These proposals are more related to the challenges posed by society and are necessary to move towards comprehensive professional profiles and real work opportunities. In addition, the study highlights that the new university study plans must contain the vision of the physical, social and socio-affective aspects with high levels of quality, equity, use of technologies, and a clear approach of the disciplines that promote the active participation of students, academics, employers and others advancing interdisciplinary and transdisciplinary curricular proposals. The main implication of the research is to provide scholars and researchers with a reference based on criteria of historical and current selection of curricular approaches that can be consulted in future studies on the quality of university professional training.
References
Elisondo R., de la Barrera, M. L., Rigo, D. Y., Kowszyk, D. I., Fagotti, E., Ricetti, A. y Siracusa, M. R. (2016). Estudiantes hoy, entre Facebook, Google y metacognición. Ideas para innovar en la educación superior. REDU Revista de docencia universitaria, 14(1), 225-244. doi: https://doi.org/10.4995/redu.2016.5800
Campos, S. (2011). En enfoques curriculares praxiológicos [Diapositivas en PowerPoint]. Recuperado de https://issuu.com/susanacampos4/docs/enfoques_curriculares_praxiologicos
Carmona, M. A. (2004). Transdisciplinariedad: Una propuesta para la educación superior en Venezuela. Revista de Pedagogía, 25(73). Recuperado de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922004000200007&lng=es&tlng=es
Castillo, L. (2003). Enfoques o concepciones curriculares. Santiago: Instituto Profesional de Providencia.
Castro, N. (2010). Metodologías y enfoques curriculares CONESUP [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://metodologiayenfoqueconesup.blogspot.com/
Cazares, M. (s. f.). Una reflexión teórica del currículum y los diferentes enfoques curriculares. Recuperado de http://moodle2.unid.edu.mx/dts_cursos_mdl/lic/EEL/PMP/AM/09/Una_reflexion.pdf
Coll, C., Martín, E., Mauri, T., Miras, M., Onrubia, J., Solé, I. y Zabala, A. (1999). El constructivismo en el aula. Barcelona: Graó. Recuperado de http://www.terras.edu.ar/biblioteca/3/3Los-profesores-y-la-concepcion.pdf
Díaz, M. (2002). Flexibilidad y educación superior en Colombia. Bogotá: ICFES. Recuperado de http://acreditacion.unillanos.edu.co/CapDocentes/contenidos/dis_ambientes_metodos_pedagogicos/Memoria3/flexibilidad_educacion_colombia.PDF
Duarte, J. E., Roberto, J., Moreira, Á. y Valdés, D. R. (2003). Investigación acción en el aula. Estudio etnográfico sobre la pertinencia del currículo en el proceso de enseñanza del idioma inglés en el séptimo grado de los centros escolares: Centro escolar profesor Rodrigo Flores, Turín, Ahuachapán y complejo educativo Colonia Río Zarco, Santa Ana (Tesis de licenciatura), Universidad de El Salvador. Recuperado de http://ri.ues.edu.sv/14798/
Eisner, E. W. y Vallance, E. (Eds.). (1974). Conflicting conceptions of curriculum. Berkeley: McCutchen.
Eraso, G. (2008). Proyecto pedagógico disciplinar. San Juan de Pasto: Institución Universitaria CESMAG. Recuperado de http://biblioteca.iucesmag.edu.co/digital/memoria/9789588439044/9789588439044.pdf
García, A., Edel, R. y Escalera, M. E. (2010). La enseñanza de la matemática financiera (Un modelo didáctico mediado por TIC). Recuperado de http://www.eumed.net/libros/2010f/867/index. Htm
García, A. y Ortega, T. (2016). Un estudio de caso: La escuela normal ante la formación de cuerpos académicos. En Memoria académica compartimos lo que sabemos (pp. 1-21). Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.8450/ev.8450.pdf
González, M. I. (2006). Currículo basado en competencias: Una experiencia en educación universitaria. Educación y Educadores, 9(2), 95-117. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v9n2/v9n2a08.pdf
Grundy, S. (1998). Producto o praxis del curriculum. Madrid: Ediciones Morata.
Herrera, V., Montes, I., Santiago, E. y Tapia, M. (2017). Diseño de un plan de mejoramiento como propuesta de intervención para el fortalecimiento de los procesos curriculares de una institución educativa (Tesis de maestría). Recuperado de http://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/7559/dise%C3%B1odeunplan.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Jiménez, L. (2008). Enfoque curricular centrado en la persona. Revista Educación, 32(1), 63-76. doi: https://doi.org/10.15517/revedu.v32i1.524
Juliao, C. G. (2014). Una pedagogía praxeológica. Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios. Recuperado de http://cnbmtucuman.edu.ar/cnbm_files/biblioteca_doc/Una_Pedagogia_Praxeologica-Carlos_German_Juliao_Vargas.pdf
Luna, E. A. y López, G. A. (2011). El currículo: Concepciones, enfoques y diseño. Revista Unimar, 58, 65-76. Recuperado de http://www.umariana.edu.co/ojs-editorial/index.php/unimar/article/download/217/193
Molina, Z. (1997). Planeamiento didáctico. Fundamentos, principios, estrategias y procedimientos para su desarrollo. San José, Costa Rica: EUNED.
Molina, Z. (2014). Fundamentos del currículo. San José, Costa Rica: EUNED.
Navas, M. E. (2012). Origen del currículo. En M. Navas (Comp.), Proyecto de investigación: Evolución en el campo del currículo en Colombia Región Caribe 1970-2010 (pp. 15-48). Recuperado de https://issuu.com/cadecartagena/docs/evolucion_del_curriculo
Ornelas, J. (2008). Reflexiones en torno a la autonomía universitaria. La reforma universitaria. Desafíos y perspectivas noventa años después. Buenos Aires: CLACSO.
Pardo, M. (2013). Concepciones o enfoques curriculares [Diapostivias en Prezi]. Recuperado de https://prezi.com/y2apw6wbo1gz/concepciones-o-enfoques-curriculares/
Posner, G. J. (1998). Análisis del currículo. Bogotá: McGraw-Hill.
Prensky, M. (2015). El mundo necesita un nuevo currículo: Habilidades para pensar, crear, relacionarse y actuar. Argentina: Ediciones SM.
Sacristán, J. G. (Comp.). (2010). Saberes e incertidumbres sobre el currículum. Madrid: Ediciones Morata.
Velasco, J. E. (Comp.). (2014). Dirección de educación abierta y a distancia y virtualidad. Licenciatura en educación básica. Diseño curricular. Colombia: CECAR. Recuperado de https://docplayer.es/68098810-Direccion-de-educacion-abierta-y-a-distancia-y-virtualidad-licenciatura-en-educacion-basica-diseno-curricular.html
Yagual, J. L. (2015). Modelo de convivencia para el fortalecimiento de la equidad de género de los niños del quinto año de la escuela de educación básica “Gral. César Rohón Sandoval” de la Parroquia Anconcito, en el cantón salinas, durante el período lectivo 2014-2015 (Tesis de licenciatura). Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador. Recuperado de http://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/3713/1/UPSE-TEB-2015-0294.pdf
Zúñiga, G. (2011). Concepciones teóricas del diseño curricular a partir de un enfoque por competencias para la formación laboral del técnico medio en informática. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(27). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/27/gzc3.htm
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: