Curricular References for Decision-Making in Higher Education Study Plans

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.23-3.7

Keywords:

Higher education, study plans, decision making, curricular approaches, interdisciplinary work

Abstract

This article aims to offer the curriculum managers of Higher Education institutions the conception of the university curriculum, the curricular references to be considered in the decision-making required for the reflective implementation of the curricula, and the challenges of the Higher Education before the demands of today’s society. Since this is a task involving contributions from the curricular theory and the discipline proper to the object of study that addresses a particular curriculum, the content becomes a tool that promotes, from the theoretical field, the transdisciplinary and dynamic interdisciplinary work; this work can contribute to the adoption of curricular approaches that support the conscious and renewed practice of Higher Education. The study presents the contributions and classification of 22 curricular approaches of specialists such as Eisner and Wallance (1974), Molina (1997), Grundy (1998), Posner (1998) and Sacristán (2010). These specialists organize the knowledge according to different referents, and they are also updated according to new trends; this is because the university curriculum is subject to updating according to the needs of the social contexts in which it operates. Among the main findings, it is highlighted that the understanding of each curricular approach provides insights into the new curriculum proposals. These proposals are more related to the challenges posed by society and are necessary to move towards comprehensive professional profiles and real work opportunities. In addition, the study highlights that the new university study plans must contain the vision of the physical, social and socio-affective aspects with high levels of quality, equity, use of technologies, and a clear approach of the disciplines that promote the active participation of students, academics, employers and others advancing interdisciplinary and transdisciplinary curricular proposals. The main implication of the research is to provide scholars and researchers with a reference based on criteria of historical and current selection of curricular approaches that can be consulted in future studies on the quality of university professional training.

Author Biographies

Evelyn Chen-Quesada, Universidad Nacional

Profesorado y Bachillerato en Educación de la Universidad Nacional de Costa Rica y Maestría Académica en Administración Educativa de University of New Mexico, USA. Actualmente, Docente extensionista e investigadora de la Universidad Nacional de Costa Rica (UNA), Coordinadora de la Maestría en Gestión Educativa con énfasis en Liderazgo y del Proyecto de Extensión “Desarrollo Académico Profesional de los Administradores en Educación”, se ha desempeñado en la UNA como Directora Ejecutiva del Colegio Humanístico Costarricense, Asesora Académica de la Oficina de Cooperación Internacional, coordinadora de Proyectos Universitarios de MHO–UNA de Holanda, además como  tutora y lectora de más de treinta Proyectos Finales de Graduación. Su experiencia:  ICE, Costa Rica, Directora Académica de Centro Infantil. Ministerio de Educación Pública, Costa Rica, Directora Ejecutiva del Consejo Nacional de Enseñanza Superior Universitaria Privada y  Asesora de Educación Especial.

Silvia Elena Salas-Soto, Universidad Nacional

Maestría Profesional en Planificación Curricular, Licenciatura en Administración Educativa y Bachillerato en Educación Preescolar de la Universidad de Costa Rica. Actualmente, se desempeña en la Universidad Nacional de Costa Rica (UNA) como docente y directora de los Trabajos Finales de Graduación de la Maestría en Gestión Educativa con Énfasis en Liderazgo y como asesora curricular de las carreras de Orientación y Administración Educativa. Posee vasta experiencia en el Ministerio de Educación Pública, Costa Rica como docente y como Profesional Jefe del Departamento Curricular del Consejo Nacional de Educación Superior Universitaria Privada y en la Universidad Estatal a Distancia como Asesora curricular, Docente de cátedra, docente extensionista y docente en didáctica universitaria.

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Published

2019-05-24

How to Cite

Curricular References for Decision-Making in Higher Education Study Plans (E. Chen-Quesada & S. E. Salas-Soto , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-31. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.7

Issue

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Curricular References for Decision-Making in Higher Education Study Plans (E. Chen-Quesada & S. E. Salas-Soto , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-31. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.7

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