Assessment of Observed and Self-Perceived Information Literacy in Compulsory Secondary Education Students From a Spanish Region With a High Performance in PISA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-1.2

Keywords:

Secondary education, information literacy, information competencies, assessment competencies

Abstract

This research aims to assess the self-perceived level and the actual level of information literacy among Compulsory Secondary Education students. Two questionnaires were administered to a sample conformed by 1422 students between the ages of 14 and 17, from Castilla and León, a Spanish region with high academic performance (Junta de Castilla y León, 2015). The tools for the collection of data are divided into the four dimensions of information literacy: Research, Assessment, Management, and Communication. The results show that the students have a high level of self-perceived skills (average score 3.14 of a 0-4 scale), especially those related to the Communication dimension. However, the level of demonstrated competence is noticeably below the self-perceived level, with the exception of the Communication dimension (average score 2.40 of a 0-4 scale). In conclusion, the evidence shows a need for specific training in information literacy skills, mainly related to the Research and Assessment dimensions, among ninth and tenth graders of this region.

Author Biographies

Héctor Javier García-Llorente, Universidad de Salamanca

Doctorando en el programa de Formación en la Sociedad del Conocimiento en la Universidad de Salamanca. Antiguo profesor en la Universidad de Valladolid. Sus líneas de investigación son la Alfabetización digital e informacional y el desarrollo y validación de instrumentos de evaluación educativa.

Fernando Martínez-Abad, Universidad de Salamanca

Profesor Ayudante Doctor del Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Salamanca. Miembro del Instituto Universitario de Ciencias de la Educación y de la Unidad Consolidada de Investigación asociada al mismo. Sus principales líneas de investigación se mueven en el ámbito de la evaluación y los métodos de investigación en educación.

Maria José Rodríguez-Conde, Universidad de Salamanca

Profesora titular de la Universidad de Salamanca en Formación de Educadores en Metodología de Investigación y Evaluación. Es la directora del Instituto Universitario de Ciencias de la Educación. Es autora de más de cincuenta artículos de investigación sobre educación y ciencias sociales. Dirige y desarrolla actividades de investigación en varios proyectos de ámbito regional, nacional e internacional.

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Published

2020-01-01

How to Cite

Assessment of Observed and Self-Perceived Information Literacy in Compulsory Secondary Education Students From a Spanish Region With a High Performance in PISA (H. J. García-Llorente, F. Martínez-Abad, & M. J. Rodríguez-Conde , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.2

Issue

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Assessment of Observed and Self-Perceived Information Literacy in Compulsory Secondary Education Students From a Spanish Region With a High Performance in PISA (H. J. García-Llorente, F. Martínez-Abad, & M. J. Rodríguez-Conde , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.2

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