Approach of physical dysfunction in the initial training of physiotherapists/physiotherapists
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-1.24Keywords:
Vocational training, higher education, competency-based training, disability, kinesiologists/physiotherapistsAbstract
The essay identifies the structural factors of governmental power faced by people with physical dysfunction (PPD), integrating into the analysis the traditional training that kinesiologists / physiotherapists receive. The purpose of this approach is to show that the subsidies of the systemic structures are captured by a logic of reproduction that is born from the same world health organization (WHO), arriving to establish contradictorily before the complexity that this reality represents, a subsidiary conduct which holds the PPD responsible Faced with these events, a socio-critical approach is used to reveal that the structural constraints of power can only manage the insufficient existing subsidies. And that, in turn, this reality must be transformed into a prudent problematic nucleus to be incorporated into the formative processes of the curricular matrices of the physiotherapists who interact with property and frequently in these contexts. The document shows the socio-demographic scenario and the description of the status quo in order to interpret that with the theory of social reproduction or with the processes of official curricular innovation a sufficient burden is not achieved to modify reality, on the contrary, to assume that the transformation of the contexts can be built both from the reflection that induces the theory of resistance, and together with a critical position of training by competencies that does not elude sociohistorical commitment.
References
Acevedo, J., Alhers, I., Henríquez, O. y Aguilera, H. (2014). Análisis de la discapacidad severa en Chile en pacientes atendidos en la atención primaria, año 2011-2012. Revista Chilena de Terapia Ocupacional, 14(1), 21-32. doi: https://doi.org/10.5354/0719-5346.2014.32385
Althusser, L. (1989). Ideología y aparatos ideológicos del Estado. En L. Althusser (Autor), La filosofía como arma de la revolución (18ª ed., pp. 102-151). México: Siglo XXI.
Arendt, H. (2011). Entre o passado e o futuro (7ª ed.). Saõ Paulo: Perspectiva.
Baltes, M. M. y Wahl, H. (1990). Dependencia en los ancianos. En L. L. Carstensen y B. A. Edelstein (Eds.), Gerontología clínica. Interención psicológica y social (pp. 40-57). Barcelona: Martínez Roca.
Bourdieau, P. y Passeron, J.-C. (1997). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México: Editorial Laia. Recuperado de https://socioeducacion.files.wordpress.com/2011/05/bourdieu-pierre-la-reproduccion1.pdf
Bourdieau, P. y Wacquant, L. (2012). Una invitación a la sociología reflexiva (2ª ed.). Argentina. Siglo XXI Editores. Recuperado de http://www.redmovimientos.mx/2016/wp-content/uploads/2016/10/Bourdieu-P.-Wacquant-L.-2005.-Una-invitaci%C3%B3n-a-la-sociolog%C3%ADa-reflexiva.-Editorial-Siglo-XXI.pdf
Carbullanca, C. (2014). Los mártires olvidados: Un estudio de los imaginarios del martirio en la fuente de los dichos. Veritas, 31, 135-160. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-92732014000200007
Castro, R. (2006). Ética y libertad: La pars construens de la filosofía foucaltiana. Revista de Filosofía, 62, 117-138. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-43602006000100008
Comisión Nacional de Acreditación, CNA. (2010). Aseguramiento de calidad en la educación superior: Cuatro años de CNA-Chile (Memoria Institucional 2007-2010). Santiago: Autor. Recuperado de https://www.cnachile.cl/Biblioteca%20Documentos%20de%20Interes/MEMORIA.pdf
ComunidadMujer. (2014). Modelos de cuidado de personas adultas dependientes, cuidadoras y su participación en el mercado laboral (Informe final). Chile: Autor. Recuperado de http://www.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/btca/txtcompleto/com.muj-modeloscuidadosp.adultas.pdf
Cruz, I. y Hernández, J. (2006). Exclusión social y discapacidad. Colección textos de rehabilitación y desarrollo humano. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario.
Dorantes-Mendoza, G., Ávila-Funes, J., Mejía-Arango, S. y Gutiérrez-Robledo, L. M. (2007). Factores asociados con la dependencia funcional en los adultos mayores: Un análisis secundario del Estudio Nacional sobre Salud y Envejecimiento en México 2001. Revista Panamericana de Salud Pública, 22(1). Recuperado de https://scielosp.org/pdf/rpsp/v22n1/a01v22n1.pdf
Foucault, M. (1967). Historia de la locura en la época clásica I. México: Fondo de Cultura Económica. Recuperado de https://patriciolepe.files.wordpress.com/2007/06/foucault-michel-historia-de-la-locura.pdf
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Madrid. Siglo XXI Editores.
Gadamer, H.-G. (2017). Verdad y método. Salamanca: Ediciones Sígueme.
Giroux, H. (1992). Teoría y resistencia en educación. Una pedagogía para la oposición. México: Siglo XXI Editores.
Haraway, D. J. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reivindicación de la naturaleza. Valencia: Cátedra.
Hidalgo, E. (2017). Hitos de la kinesiología: Su historia en Chile y otros temas valóricos relacionados. Santiago de Chile: Andros Impresores.
Lyon, A. (15 de setiembre de 1986). Prisioneros pateando piedras [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=KVK0Y7IalBw
Maureira, H. A. (2017). Síntesis de los principales elementos del modelo función-disfunción del movimiento humano. REEM, 4(1), 7-24. Recuperado de http://reem.cl/descargas/reem_v4n1_a2.pdf
Medina, E. y Kaempffer, A. M. (2007). Medicina y otras carreras de la salud en Chile. Un análisis preliminar. Rev Médica de Chile, 135(10), 1346-1354. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872007001000018
Monteiro, S. y Norman, G. (2013). Diagnostic reasoning: Where we´ve been, where we´re going. Teaching and Learning in Medicine, 25(S1), S26-S32. doi: https://doi.org/10.1080/10401334.2013.842911
Organización Mundial de la Salud (OMS). (2001). Clasificación internacional del funcionamiento, de la discapacidad y de la salud. Ministerio de Trabajo y Asuntos sociales. Secretaría General de Asuntos Sociales. Instituto de Migraciones y Servicios Sociales. Recuperado de http://www.imserso.es/InterPresent2/groups/imserso/documents/binario/435cif.pdf
Organización Mundial de la Salud (OMS). (2005). RBC. Estrategia para la rehabilitación, la igualdad de oportunidades, la reducción de la pobreza y la integración social de las personas con discapacidad (Documento de posición conjunta). Suiza: Autor. Recuperado de https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/43126/9243592386_spa.pdf;jsessionid=28CF606FD61D7F9C5795007154E7231A?sequence=1
Organización Panamericana de la Salud (OPS) y Organización Mundial de la Salud (OMS). (2011). Salud en Chile 2010. Panorama de la situación de salud y del sistema de salud en Chile. Santiagom Chile: Autor. Recuperado de https://www.paho.org/chi/index.php?option=com_docman&view=download&category_slug=sistema-de-salud&alias=101-la-salud-en-chile-2010&Itemid=1145
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2013). Panorama de la educación 2013. Indicadores de la OCDE. (Trad. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte). España: Santillana. Recuperado de http://www.oecd.org/education/Panorama%20de%20la%20educacion%202013.pdf
Ovejero, A. y Pastor, J. (2001). La dialéctica saber/poder en Michael Foucault: Un instrumento de reflexión crítica sobre la escuela. Aula Abierta, 77, 99-110. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/45498.pdf
Pinto, R. y Osorio, J. (2014). Pedagogía crítica para una educación pública y transformadora en América latina. Perú: Derrama Magisterial. Recuperado de http://www.comunidadvinculos.cl/wp-content/uploads/2016/07/Pedagogi%CC%81a-Cri%CC%81tica.pdf
Saura, G. y Luengo, J. (2015). Biopolítica y educación. Medición, estandarización, regularización poblacional. Teoría de la Educación, 27(2), 115-135. doi: http://dx.doi.org/10.14201/teoredu2015272115135
UNESCO. (2005). Hacia las sociedades del conocimiento (Informe mundial de la Unesco). París: Autor. Recuperado de http://unescodoc.unesco.org/images/0014/001419/141908s.PDF
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: