Methodological Proposal to Conduct a Conglomerate Self-Assessment Process in University Careers
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.23-3.13Keywords:
Educational quality, higher education, accreditation, quality control, total quality managementAbstract
The purpose of this article was to systematize the methodological experience lived in the conglomerate process of self-evaluation of university graduate careers, which are in different stages of evaluation and have two executing units. This proposal includes the phases and stages that have all the methodological details, including design of an action plan, permanent collective meetings for the systematization and decision-making, and design of tools to standardize the accreditation process by conglomerate mainly. As a result of this methodological application, the form of work established by the commission is concluded as a successful strategy; it allowed a group cohesion, sense of belonging, and appropriation of the process. This article can be used as a document to guide the academic activities of self-evaluation and improvement in careers that have a high degree of affinity between them, either from their object of study or educational process, in order to be accredited.
References
Acosta, B. y Acosta M. (2016). Modelos de evaluación para la acreditación de carreras. Análisis de su composición y una respuesta para las carreras de Ecuador. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(71), 1249-1274. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v21n71/1405-6666-rmie-21-71-01249.pdf
Charpentier-Esquivel, C., Hernández-Salazar, C., Fedorov-Fedorov, A. y Rojas-Sandí, M. (2016). Una experiencia interuniversitaria y multidisciplinaria de autoevaluación para la acreditación: Doctorado en Ciencias Naturales para el Desarrollo. Revista Calidad en la Educación Superior, 7(2), 1-24. doi: http://dx.doi.org/10.22458/caes.v7i2.1594
Gairín, J., Díaz-Vicario, A., Rosales, M. y Sentinella, X. (2014). La autoevaluación para la mejora de la seguridad integral en centro educativos. EDUCAR, 50(2), 363-381. doi: https://doi.org/10.5565/rev/educar.144
Hernández, F. (2014). Evaluación y acreditación del profesorado, programas e instituciones educativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(1), 15-32. doi: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.1.198821
López-Rodríguez, A., González-Maura, V. L. y Valdivia-Díaz, J. E. (2016). Evaluación interna de la calidad en la universidad de Atacama. Hacia un modelo permanente y participativo para la mejora continua. Revista Calidad en la Educación Superior, 7(2), 180-202. doi: http://dx.doi.org/10.22458/caes.v7i2.1606
Marciniak, R. y Gairín, J. (2017). Un modelo para la autoevaluación de la calidad de programas de educación universitaria virtual. RED. Revista de Educación a Distancia, 54(2), 1-30. doi: https://doi.org/10.6018/red/54/2
Morera-Castro, M., Azofeifa-Lizano, A., Gómez-Barrantes, V., Rojas-Valverde, D. y Azofeifa-Mora, C. (2017). Calidad y excelencia académica universitaria por conglomerado: Una experiencia de equipo. Revista Calidad en la Educación Superior, 8(2), 283-308. doi: http://dx.doi.org/10.22458/caes.v8i2.1901
Morera-Castro, M., Gómez-Barrantes, V., Azofeifa-Lizano, A., Rojas-Valverde, D. y Azofeifa-Mora, C. (2018). Propuesta metodológica para el análisis de similitudes para una acreditación por conglomerado de carreras de grado en Costa Rica. Revista Calidad en la Educación Superior, 9(1), 298-321. doi: http://dx.doi.org/10.22458/caes.v9i1.1941
Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior (SINAES). (2009). Manual de acreditación oficial de carreras de grado del Sistema de Acreditación de la Educación Superior. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://derecho.ucr.ac.cr/sites/all/documentos/Acreditacion/Gestion_de_Calidad/Manual_de_Acreditaci%C3%B3n_Sinaes.pdf
Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior (SINAES). (2011). Guía para la autoevaluación de carreras - con fines de acreditación oficial. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de https://www.sinaes.ac.cr/documentos/Guia_para_la_Autoevaluacion_para_carreras_de_grado.pdf
Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior (SINAES). (2013a). Guía para autoevaluación de carreras por conglomerados. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de https://www.sinaes.ac.cr/documentos/Guia_de_autoevaluacion_por_conglomerado_SINAES.pdf
Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior (SINAES). (2013b). Referencia metodológica básica para acreditación por conglomerados. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de https://www.sinaes.ac.cr/documentos/Referencia_metodologia_conglomerados.pdf
Villarruel, M. (2010). Calidad en la educación superior: Un análisis reflexivo sobre la gestión de sus procesos en los centros educativos de América. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(5), 110-118. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/551/55119084008.pdf
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: