The Artistic Practices With Feminist Approaches As Educational Experiences That Promote Social Transformation
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-1.23Keywords:
Artistic activities, artistic education, feminist movement, training courseAbstract
The present article seeks to describe artistic practices that incorporate a feminist perspective in initial university formation and to reflect on how students make links between arts, teaching, and feminist thought as a contribution to their professional development and that of the students at school. For this, the learning experience of a group of students from the career of Pedagogy in Art Education, at Silva Henríquez Catholic University, is collected. During the Integral Workshop course, they carried out works of artistic creation with a feminist approach and linked their works with didactic activities involving gender and social transformation aspects in the classroom. We postulate that the transit between the artistic and the pedagogical fields that they study in the university formation allows the development of a political commitment as artists-educators. This commitment shows other ways of teaching arts in the classroom, where they demonstrate a feminist position of education and pedagogical relationships. These principles would bring us closer to teachings that make the artistic practice adopt a stand in favor of transformative experiences, which go beyond the school curriculum to open spaces for dialogue and understanding in school.
References
Barad, K. (2003). Posthumanist performativity: Toward an understanding of how matter comes to matter. Journal of Women in Culture and Society, 28(3), 801-831. doi: https://doi.org/10.1086/345321
Belausteguigoitia, M. y Mingo, A. (1999). Fuga a dos voces. Ritmos, contrapuntos y superposiciones del campo de los estudios de género y la educación En M. Belausteguigoitia y A. Mingo (Eds.), Géneros prófugos. Feminismo y educación (pp. 13-54) México, D. F.: Paidós. Recuperado de http://kolectivoporoto.cl/wp-content/uploads/2015/11/Varios-G%C3%A9neros-Pr%C3%B3fugos.-Feminismo-y-educaci%C3%B3n.pdf
Braidotti, R. (2000). Sujetos nómades. Corporización y diferencia sexual en la teoría feminista contemporánea. Buenos Aires: Paidós.
Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.
Cares, C. (2017). Arte, género y discurso. Representaciones sociales en el Chile reciente (Tesis doctoral). Universidad de Barcelona, Barcelona. Recuperado de https://www.tdx.cat/handle/10803/402144
Collados, A. y Rodrigo, J. (Eds.). (2015). Transductores 3. Prácticas artísticas en contexto. Itinerarios, útiles y estrategias. Granada: Centro José Guerrero. Recuperado de http://blogcentroguerrero.org/wp-content/uploads/2016/10/Transductores3_online.pdf
Daichendt, J. (2010). Artist teacher. A philosophy for creating and teaching. Chicago: Intellect.
García-Huidobro, R. (2016). Diálogos, desplazamientos y experiencias del saber pedagógico. Una investigación biográfica narrativa con mujeres artistas-docentes (Tesis doctoral). Universidad de Barcelona, Barcelona. Recuperado de https://www.tdx.cat/handle/10803/396195
García-Huidobro, R. (2017). Retratar a otras mujeres y cartografiar nuestros vínculos. Investigaciones feministas, 8(2), 603-618. doi: https://doi.org/10.5209/INFE.54143
García-Huidobro, R. (2018). Artistas-docentes que aprenden a enseñar. Abriendo espacios pedagógicos y transgrediendo dualidades. Innovación educative, 18(77), 39-56. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v18n77/1665-2673-ie-18-77-39.pdf
Gore, J. M. (1996). Controversias entre las pedagogías. Madrid: Morata.
Grosenick, U. (2005). Women artists: Mujeres artistas de los siglos XX y XXI. Köln: Taschen.
Guillo, M. (2013). La in-corporación de la investigación: Políticas de la menstruación y cuerpos (re)productivos. Nómadas, 39, 233-245. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105129195016
Hernández, F. (2010). Educación y cultura visual. Barcelona: Octaedro.
López-Fernández, M. (1991-1992). Arte, feminismo y posmodernidad: Apuntes de lo que viene. Arte, individuo y sociedad, 4, 103-120. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS9192110103A/6036
Martínez-Collado, A. (2014). Arte contemporáneo, violencia y creación feminista. “Lo personal es político” y la transformación del arte contemporáneo. Dossiers Feministes, 18, 35-54. Recuperado de http://www.e-revistes.uji.es/index.php/dossiers/article/view/1232/1249
Montenegro, C. (2015). Del saber de las mujeres machi al saber docente: Una investigación biográfico-narrativa (Tesis doctoral). Universidad de Barcelona, Barcelona. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/66968
Montenegro, C. (2017). Cultura visual y pedagogías feministas: Repensando los espacios educativos. En E. Aberasturi-Apraiz, A. Arriaga e I. Marcellán-Baraze (Coords.), Arte, ilustración y cultura visual. Diálogos en torno a la mediación educativa crítica dentro y fuera de la escuela (pp. 411-416). Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco. Recuperado de https://congresoarteilustracion.org/wp-content/uploads/2018/04/libro-arte-ilustracion-cultura-visual-congreso-2017-dialogos-mediacion-educativa-critica-escuela.pdf#page=6&zoom=auto,-14,569
Nochlin, L. (1971). Why have there been no great women artists. En V. Gornick y B. K. Moran (Eds.), Woman in sexist society: Studies in power and powerlessness (pp. 480-510). New York: Basic Books.
Observatorio de Equidad de Género en Salud (OEFS). (2013). Informe monográfico 2007-2012. Violencia de género en Chile. Santiago: OPS/OMS. Recuperado de https://www.paho.org/chi/index.php?option=com_docman&view=download&alias=123-violencia-de-genero-en-chile-informe-monografico-2007-2012&category_slug=sistema-de-salud&Itemid=1145
Ochoa, L. M. (2008). El sueño y la práctica de sí. Pedagogía feminista: Una propuesta. El México: Colegio de México.
Piussi, A. M. (2000). Partir de sí:Nnecesidad y deseo. DUODA Revista d’ Estudis Feministes, 19, 107-126. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/DUODA/article/view/62649/90712
Red Chilena contra la Violencia Doméstica y Sexual. (2016). Mujeres y violencia: Silencios y resistencias. Santiago: Autor. Recuperado de http://www.nomasviolenciacontramujeres.cl/wp-content/uploads/2015/11/mujeres_y_violencia_silencios_y_resistencia.compressed.pdf
Reilly, M. (Ed.). (2015). Women artists: The Linda Nochlin Reade. Nueva York: Thames & Hudson.
Rivera, M.-M. (2001). Mujeres en relación: Feminismo 1970-2000. Barcelona: Icaria.
Sáez, F. (2015). Resistencia y dolor. Tracey Emin: La belleza de lo pecaminoso y la fragilidad de lo vulnerable. Barcelona, Research, Art, Creation, 3(1), 13-32. Recuperado de http://dx.doi.org/10.4471/brac.2015.02
Valdivieso, M. (1994). El autorretrato femenino en la historia de Occidente. En M. Vilanova (Comp.), Pensar las diferencias (pp. 97-124). Barcelona: Edición del Seminario Interdisciplinar Mujeres y Sociedad. Recuperado de http://bdigital.unal.edu.co/47756/1/8447703215.pdf
Velasco, S. (2015). Diez enclaves para apuntar al mundo. En A. Collados y J. Rodrigo (Eds.), Transductores 3. Prácticas artísticas en contexto. Itinerarios, útiles y estrategias (pp. 129-146). Granada: Centro José Guerrero.
Villegas, G. (Junio, 2019). Colectivo las profanas. Mujeres artistas en Xalapa. Ponencia presentada en IV Coloquio de Investigación en Gestión Cultural. Universidad Veracruzana, México. Recuperado de https://gestionculturaluv.files.wordpress.com/2013/06/colectivo_las_profanas_-_gladys_villegas.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: