Curricular Proposal on a Blended Approach and an Informative Multimedia for Didactic Resources for the Teaching of English Course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.23-3.11

Keywords:

Design, blended approach, curricular proposal, multimedia, ICT

Abstract

This research conducted in order to design a curricular proposal for the course Didactic Resources for the Teaching of English, based on a blended approach and informative multimedia. The methodology was structured in two stages: the construction of a new curricular proposal to conduct a blended course based on the conceptualization and design of technological resources; also, the production of informative multimedia for the implementation of didactic technological resources according to the curricular proposal. A process of evaluation research was carried out to validate the proposal and evaluate the multimedia; for that reason, a Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats analysis (for students taking the course at the moment) and two questionnaires (for English and Graphic Arts professors) were used for the data collection. The analysis identified that the curricular proposal has a series of strengths and opportunities. Likewise, the multimedia material is considered to be a relevant didactic tool for the inclusion of ICT in English teaching. Therefore, the research process showed the accomplishment of an effective new design for a curricular proposal based on a blended approach; it also showed that the multimedia represented an innovation form for the didactic resources implemented in the English learning process.

Author Biography

Silvia Saborío-Taylor, Universidad Nacional

Licenciada en Enseñanza del Inglés de la Universidad de Costa Rica y Magíster en Tecnología Educativa de la Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica.  Actualmente se encuentra como doctorante en el programa de Doctorado en Educación, con líneas de investigación en Tecnologías de Información y Comunicación, de la Universidad Internacional Iberoamericana en México.  Ha ejercido por más de 20 años en la enseñanza del Inglés a nivel universitario, secundaria y primaria. Labora como académica en la División de Educología del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional de Costa Rica. También ha colaborado como facilitadora de cursos para la Universidad de Costa Rica y para el Portal Educativo de las Américas de la Organización de Estados Americanos  con poblaciones de Latinoamérica y el Caribe.  Posee publicaciones en coautoría en revistas nacionales e internacionales.

References

Álvarez, E. y Zorrilla, M. (2008). Orientaciones en el diseño y evaluación de un curso virtual para la enseñanza de aplicaciones informáticas. IEEE-RITA, 3(2), 61-70. Recuperdo de http://rita.det.uvigo.es/200811/uploads/IEEE-RITA.2008.V3.N2.A1.pdf

Brown, H. D. (2001). Teaching by principles. An interactive approach to language pedagogy. New York: Addison Weasley Longman.

Cabero, J. (2001). Tecnología educativa: Diseño y utilización de medios en la enseñanza. Barcelona: Paidós.

Cabero, J. (2007). Tecnología educativa: Su evolución histórica y su conceptualización. En J. Cabero (Coord.), Tecnología educativa (pp. 13-28). España: McGraw-Hill. Recuperado de http://novella.mhhe.com/sites/dl/free/8448156137/471653/Capitulo_Muestra_Cabero_8448156137.pdf

Cabero, J. (2008). Innovación en la formación y desarrollo profesional docente. En J. Salinas (Coord.), Innovación educativa y uso de las TIC (pp. 83-99). Sevilla: Universidad Internacional de Andalucía. Recuperado de http://dspace.unia.es/bitstream/10334/130/1/004tic_cabero.pdf

Cabero-Almenara, J. y Ruiz-Palmero, J. (2017). Las tecnologías de la información y comunicación para la inclusión: Reformulando la brecha digital. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 9, 16-30. doi: http://orcid.org/0000-0002-6958-0926

Churches, A. (2009). Taxonomía de Bloom para la era digital. Recuperado de http://www.eduteka.org/TaxonomiaBloomDigital.php

Correa, S., Puerta, A. y Restrepo, B. (1996). Investigación evaluativa. Colombia: ICFES. Recuperado de http://en.calameo.com/read/0000914544f02278de394

Dudeney, G. y Hockly, N. (2007). How to… teach English with technology. England: Pearson Education. Doi: https://doi.org/10.1093/elt/ccn045

Morville, P. y Rosenfeld, L. (2006). Information architecture for the world wide web: Designing large-scale web Sites. California: O’Reilly Media.

Nielsen, J. (1999). Designing web usability. California: PeachPit.

Nunan, D. (2003). Methodology. En D. Nunan (Ed.), Practical English language teaching (pp. 3-22). New York: Mc Graw Hill Contemporary.

Olivar, A. J. y Daza, A. (2007). Las tecnologías de la información y comunicación (TIC) y su impacto en la educación del siglo XXI. Negotium, 3(7), 21-46. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/782/78230703/

Román, P. (2006). Las presentaciones de los alumnos. En J. Cabero y P. Román (Coords.), E-actividades. Un referente básico para la formación en Internet (pp. 113-138). Sevilla: Editorial MAD. Recuperado de https://es.scribd.com/document/287800272/Cabero-E-Actividades-Un-Referente-Basico-Para-La-Formacion-en-Internet

Serrano, J. M. y Pons, R. M. (2011). El constructivismo hoy: Enfoques constructivistas en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13(1), 1-27. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v13n1/v13n1a1.pdf

Ulate, G. (2009). Implementación de curso Recursos Didácticos para el Aprendizaje bajo un enfoque bimodal para las nueve áreas de la especialidad a las cuales se dirige el curso (Informe Núm. I, Código 010903). Heredia: Universidad Nacional.

Universidad Nacional, Centro de Investigación y Docencia en Educación, División de Educología. (2005). Programa del curso: Recursos didácticos para el aprendizaje de inglés (Código DEY468, Programa de estudio). Heredia, Costa Rica: Autor.

Universidad Nacional, Centro de Investigación y Docencia en Educación, División de Educología. (2008). Programa del curso: Recursos didácticos para el aprendizaje (bimodal, Código DEX 320,). Heredia, Costa Rica: Autor.

Valencia-Molina, T., Serna-Collazos, A., Ochoa-Angrino, S., Caicedo-Tamayo, A. M., Montes-González, J. A. y Chávez-Vescance, J. D. (2016). Competencias y estándares TIC desde la dimensión pedagógica: Una perspectiva desde los niveles de apropiación de las TIC en la práctica educativa docente. Cali: Pontificia Universidad Javeriana. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/Competencias-estandares-TIC.pdf

Viñals, A. y Cuenca, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(2), 103-114. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5670199

Published

2019-07-29

How to Cite

Curricular Proposal on a Blended Approach and an Informative Multimedia for Didactic Resources for the Teaching of English Course (S. Saborío-Taylor , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.11

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Curricular Proposal on a Blended Approach and an Informative Multimedia for Didactic Resources for the Teaching of English Course (S. Saborío-Taylor , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.11

Comentarios (ver términos de uso)