Teachers’ Trainers. Social Representations of Their Profession
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-1.18Keywords:
Teachers, trainers, social representations, professionAbstract
This paper reports the results obtained from a study on the document titled “Social Representations” in teachers from four different Bachelor’s degree level schools in Mexico City. The objective was to identify beliefs, opinions, and attitudes about their professional roles associated with their professions because these beliefs and opinions will guide their professional practices on the field. The sample taken applied what was called “Intentional Probabilistic.” Over 13 teachers were interviewed. They had different professional profiles and various types of work. A questionnaire was applied to the teachers; it was divided into 45 questions organized into four parts. The program used is called “Atlas ti” based on three central dimensions that were Information, Representation Field, and Attitude. Among the results, we can observe that all the participants are full-time teachers and have a Level C degree. None of them has a Ph.D.; half of them have a Master’s Degree, and the rest, a Bachelor’s degree. Their different beliefs derive from their university programs, which follow a direction imposed by the Mexican government Department of Education. Their beliefs on what a good teacher should be are related to responsibility and the formation of good human beings and citizens. They are also related to being passionate about the role of teaching, understood as dedication, courage, sacrifice, frustration, disappointments. These representations are situations related to historical developments of this long-standing profession, but not to the production of knowledge itself. We can conclude that teachers are a fundamental part of higher-level education schools. Understanding teachers’ thoughts, beliefs, and practices is essential to improve the quality of education in these institutions, as well as to generate viable training and update proposals that have an impact on their professional practices.
References
Abric, J.-C. (2001). Prácticas sociales y representaciones. México: Ediciones Coyoacán.
Arbesú, M. I. y Piña, J. M. (2009). Representaciones sociales sobre el trabajo docente en profesores de educación superior. Observar, 3, 42-54. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Observar/article/download/179269/231729
Arnaut, A. (2012). Gestión del sistema educativo federalizado 1992-2010. En A. Arnaut y S. Giorguli (Coords.), Los grandes problemas de México. Vol. 7. Educación (pp. 233-267). México: El Colegio de México. Recuperado de https://2010.colmex.mx/16tomos/VII.pdf
Banchs, M. A. (2000). Aproximaciones procesuales y estructurales al estudio de las representaciones sociales. Peer Rewiewed Online Journal, 9, 3.1-3.15. Recuperado de http://psr.iscte-iul.pt/index.php/PSR/article/view/269/234
Cruz, O. P. (2014). Políticas para las escuelas normales: Elementos para una discusión. En P. Ducoing (coord.), La escuela normal. Una mirada desde el otro (pp. 49-77). México: UNAM, IISUE. Recuperado de 132.248.192.241/~editorial/wp-content/uploads/2014/10/La-Escuela-Normal.pdf
D’Andrea, A. M. y Corral, N. (2006). Representaciones sociales de formadores de formadores sobre el éxito y el fracaso académico y el buen y el mal estudiante. Revista Comunicaciones Científicas y Tecnológicas. Recuperado de http://200.45.54.140/unnevieja/Web/cyt/cyt2006/09-Educacion/2006-D-007.pdf
Doise, W., Clémence, A. y Lorenzi-Cioldi, F. (2005). Introducción. Representaciones sociales sin consenso En W. Doise, A. Clémence y F. Lorenzi-Cioldi (Autores), Representaciones sociales y análisis de datos (pp. 21-28). México: Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora.
Farr, R. (1985). Las representaciones sociales. En S. Moscovici, S. (Ed.), Psicología social, Vol 2. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales (pp. 495-506). Barcelona: Paidós.
Garnique, F. (2012). Las representaciones sociales. Los docentes de educación básica frente a la inclusión escolar. Perfiles Educativos, 34(137), 99-118. doi: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2012.137.34119
Guimelli, C. (2001). La función de enfermera. Prácticas y representaciones sociales. En J.-C. Abric (Dirección), Prácticas sociales y representaciones (pp. 75-96). México: Ediciones Coyoacán.
Gutiérrez, E. (2013). Representaciones sociales de la práctica escolar de los estudiantes de la Escuela Normal Superior de México. En H. B. Aguayo (Coord.), Investigación en la escuela: El sentido de los datos desde la tradición comprensiva (pp. 171-192). México: Ediiciones Díaz de Santos.
Gutiérrez, S. (2007). Las representaciones sociales de los jóvenes universitarios sobre la comunicación. Versión. Estudios de Comunicación y Política, 19, 93-122. Recuperado de https://www.academia.edu/22195767/Las_representaciones_sociales_de_los_j%C3%B3venes_universitarios_sobre_la_comunicaci%C3%B3n
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). (2015). Directrices para mejorar la formación inicial de los docentes de educación básica. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Recuperado de https://publicaciones.inee.edu.mx/buscadorPub/P1/F/101/P1F101.pdf
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). (2017). Panorama educativo de México. Indicadores del sistema educativo nacional 2016. Educación básica y media superior. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.
Jodelet, D. (1985). La representación social: Fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici (Ed.), Psicología social, Vol 2. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales (pp. 469-494). Barcelona: Paidós.
Jodelet, D. (2003). Conferencia inaugural. Primeras Jornadas sobre representaciones sociales. Universidad de Buenos Aires. Recuperado de https://www.academia.edu/8752030/Conferencia_Denise_Jodelet_UBA_2003
Katz, D. (1972). Los estudios de campo. En L. Festinger y D. Katz (Comps.), Los métodos de investigación en las ciencias sociales (pp. 67-103). Barcelona: Paidós.
Laudadío, J., Mazzitelli, C. A. y Guirado, A. M. (2015). Representaciones de docentes de ciencias naturales: Punto de partida para la reflexión de la práctica. Revista Actualidades Investigativas en Educación. 15(3), 1-23. doi: https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.20660
Lozano, J. I. (2009). Exclusión y vida cotidiana de la escuela secundaria. Significados de dos alumnos en situación de reprobación. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 9(3), 1-28. doi: https://doi.org/10.15517/aie.v9i3.9505
Mazzitelli, C., Aguilar, S., Guirao, A. M. y Olivera, A. (2009). Representaciones sociales de los profesores sobre la docencia: Contenido y estructura. Educación, Lenguaje y Sociedad. 6(6), 265-290. Recuperado de http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/ieles/n06a14mazzitelli.pdf
Medrano, V., Ángeles, E. y Morales, M. Á. (2017). La educación normal en México. Elementos para su análisis. México: INEE. Recuperado de http://publicaciones.inee.edu.mx/buscadorPub/P3/B/108/P3B108.pdf
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Editorial Huemul.
Moscovici, S. y Hewstone, M. (1985). De la ciencia al sentido común. En S. Moscovici (Ed.), Psicología social, Vol 2. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales (pp. 679-710). Barcelona: Paidós.
Perrenoud, P. (2001). La formación de los docentes en el siglo XXI. Revista de Tecnología Educativa, 14(3), 503-523. Recuperado de http://www.La formación de los docentes en el siglo XXI_Perrenoud.pdf
Piña, J. M. (2007). Los académicos desde la perspectiva de los estudiantes. Versión. Estudios de Comunicación y Política, 19, 145-166. Recuperado de https://ccdoc.iteso.mx/acervo/cat.aspx?cmn=browse&btn=+%3C+&id=5370
Reyes, R. y Zúñiga, R. M. (1994). Diagnóstico del subsistema de formación inicial. México: Fundación SNTE para la Cultura del Maestro.
Tedesco, J. C. y Tenti, E. (2006). Nuevos tiempos y nuevos docentes. En IV Congreso Nacional de Educación. Documento de discusión, Tomo 2 (pp. 57-81). Buenos Aires: SNTE. Recuperado de https://www.academia.edu/2372815/Nuevos_tiempos_y_nuevos_docentes
Vaillant, D. (2005). Reformas educativas y rol de docentes. Revista PRELAC, 1, 38-51. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000144711
Vera, J. Á. (2011). Reconfiguración de la profesión académica en las escuelas normales. Reencuentro, 62, 82-87. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34021066009
Yañez, A., Mungarro, J. y Figueroa, H. (2014). Los cuerpos académicos de las escuelas normales, entre la extinción y la consolidación. REVALUE. Revista de Evaluación Educativa, 3(1), 1-17. Recuperado de https://docplayer.es/67030662-Los-cuerpos-academicos-de-las-escuelas-normales-entre-la-extincion-y-la-consolidacion.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: