Participation at school: a not so distant utopia. A proposal framed in the Spanish education system
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-1.12Keywords:
Students participation, measuring instrument, rights of the child, primary education, secondary educationAbstract
Today’s society increasingly values collective decision-making processes and requires more participatory citizens. However, these citizens do not always have the necessary training tools so that participation is real and effective, which makes it fundamental to promote the participatory culture from the school. The document first presents a brief study of the concepts of participation and child participation, as well as the status of legal protection of the latter and the main existing models for its measurement, the Roger Hart staircase, and the Novella and Trilla proposal. It is proposed, next, a sequence of activities to be developed by students of 6th grade of Primary Education in the Spanish education system during an academic year. With the proposal, flexible and adaptable to other Primary Education courses or to the first cycle of Secondary Education in the same education system, the aim is to promote, in an orderly and systematic way, the participatory competences of the students, providing them with specific tools for their present and future social and civic participation.
References
Arnstein, S. R. (1969). A ladder of citizen participation. Journal of the American Planning Association, 35(4), 216-224. doi: https://doi.org/10.1080/01944366908977225
Blas, A. e Ibarra, P. (2006). La participación: Estado de la cuestión. Cuadernos Hegoa, 39, 1-44. Recuperado de https://www.ehu.eus/ojs/index.php/hegoa/article/view/10754/10046
Blondiaux, L. (2008). Le nouvel esprit de la démocratie. Actualité de la démocratie participative. Paris: Le Seuil.
Brady, H. (1999). Political participation. En J. P. Robinson, P. R. Shaver y L., S. Writgtsman (Eds.), Measures of political attitudes (pp. 737-801). San Diego: Academic Press.
Castilla, V. (2016). Alumnado con voz y voto. Cuadernos de pedagogía, 467, 34-36.
Coiduras, J. L., Balsells, M.À., Alsinet, C. y Urrea, A. (2016). La participación del alumnado en la vida del centro: Una aproximación desde la comunidad educativa. Revista Complutense de Educación, 27(2), 437-456. doi: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n2.46353
Cortés, J. (2001). Construcción socio-histórica y conceptualización jurídica de la infancia. En Corporación opción, infancia y derechos humanos: Discurso, realidad y perspectiva (pp. 61-70). Santiago de Chile: Corporación Opción.
Cunill, N. (1991). La participación ciudadana. Caracas: CLADE.
Dale, R. A. (1999). Participación infanto-juvenil: Un reto social. OPS/OMS.
de la Riva, F. y Moreno, A. (2018). Una experiencia de educación para la participación. Revista Communiars, 1, 43-51. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/19vVNnHAqYnNH5X9FdmY4-BiBpyT4VYER/view
Etxebarría-Kortabarría, I. (2015). Las claves para una escuela participativa. Una propueta para 6º de educación primaria (Trabajo de grado). Universidad Internacional de La Rioja, Logroño. Manuscrito inédito.
Freinet, C. (1972). Por una escuela del pueblo. Barcelona: Fontanella.
Freire, P. (1997). Política y educación. Madrid: Siglo XXI.
Gaitán, Á. (1998): Protagonismo infantil. En B. Abegglen y R. Benes (Comps.), La participación de niños y adolescentes en el contexto de la Convención sobre los derechos del niño: Visiones y perspectivas (pp. 85-104). Florencia, Italia: UNICEF. Recuperado de https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/bogota.pdf
García, M. y Prado, B. (2013). El alumnado tiene la palabra. Cuadernos de Pedagogía, 432, 33-35.
Gyarmati, G. (1992). Reflexiones teóricas y metodológicas en torno a la participación. Estudios sociales, 73(3), 9-28.
Hart, R. A. (1993). La participación de los niños. De la participación simbólica a la participación auténtica (Serie Ensayos Innocenti, 4). Recuperado de https://www.unicef-irc.org/publications/538-la-participaci%C3%B3n-de-los-ni%C3%B1os-de-la-participaci%C3%B3n-simbolica-a-la-participaci%C3%B3n.html
Hart, R. A. (1997). Children´s participation: The theory and practice of involving young citizens in community development and environmental care. Londres: Unicef.
Hart, R. A. (2001). La participación de los niños en el desarrollo sostenible. Barcelona: Pau Educación.
Jiménez, M. y García, P. (2015). Los efectos de los procesos participativos en la sociedad civil. La opinión de los expertos. Córdoba: Instituto de Estudios Sociales Avanzados.
Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. BOE, núm. 238, de 4 de octubre de 1990, 24172, pp 28927- 28942. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/1990/10/04/pdfs/A28927-28942.pdf
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE). BOE, núm. 106, de 4 de mayo de 2006, 7899, pp. 1-110. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-7899-consolidado.pdf
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE) . BOE, núm. 295, de 10 de diciembre de 201, 12886, pp. 1-64. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/pdf/2013/BOE-A-2013-12886-consolidado.pdf
Ministerio de Educación, Política Social y Depote, Secretaría de Estado de Política Social, Familias y Atención a la Dependencia y a la Discapacidad e IMSERSO. (2008). La participación social de las personas mayores. Madrid: IMSERSO. Recuperado de www.imserso.es/InterPresent2/groups/imserso/documents/.../11005partsocialmay.pdf
Morán, R. (2018). (Coord.). Participación y exclusión política: Causas, mecanismos y consecuencias. Tirant lo Blanch.
Naciones Unidas. (2006). Convención sobre los derechos del niño. Madrid: UNICEF Comité español. Recuperado de https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf
Novella, A. M. (2012). La participación infantil: Concepto dimensional en pro de la autonomía ciudadana. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 13(2), 380-403 Recuperado de http://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/9015/9259
Pérez, A. y Figueroa, H. (2005). Construcción de participación infantil en niñas y niños del Hogar de Cristo, Antofagasta (Tesis de Licenciatura). Universidad Católica del Norte, Chile.
Puig, J. M. (1996). La escuela, comunidad participativa. Cuadernos de Pedagogía, 253, 28-34.
Real Academia Española (RAE). (2001). Diccionario de la lengua española (23ª ed.). Recuperado de http://www.rae.es/
Tenjo, J., Ribero, R. y Sanabria, P. (1998). Participación, desempleo y mercados laborales en Colombia. Bogotá: Archivos de macroeconomía, 81.
Torcal, M., Montero J. R. y Teorell, J. (2006). La participación política en España: Modos y niveles en perspectiva comparada. Revista de estudios políticos, 132, 7-41. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/RevEsPol/article/view/45507/27026
Trilla, J. y Novella, A. (2001). Educación y participación social de la infancia. Revista Iberoamericana de Educación, 26, 137-166. Recuperado de https://rieoei.org/historico/documentos/rie26f.htm
Verba, S. y Nie, N. (1972). Participation in America: Political democracy and social equality. Nueva York: Harper & Row.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: