Desarrollo profesional en la Universidad Nacional: construcción de un modelo para los talleres pedagógicos

Authors

  • Evangelina Díaz Obando Universidad Nacional, Costa Rica
  • Marta Eugenia Sánchez González Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.2004-5.9

Abstract

In the face of the changes of paradigm that have been emerging in the pedagogical practice; changes that take place on a daily basis in all educational contexts within the Universidad Nacional, it is necessary to give professors opportunities to make critical reflections on their pedagogical practices, focusing on the transformation of those practices in order to reach more quality in higher education.

In several activities that foster professional development within the university it has been possible to identify scholars who, both individually and in joint efforts, make this kind of reflection. This strength must be magnified in all the university in order to have a holistic training of all the agents taking part in the institution's teaching-learning processes.

This is why in recent years more opportunities have emerged to reconsider classroom work. As a result, these activities are now part of the institutional agenda. In addition, due to the process of reorganizing the school year, new spaces are opening up to discuss several aspects that will impact the new organization in one way or another. Reorganizing the new school year requires to construct a new pedagogical perspective that needs to give special importance to training and updating within the university.

Under this framework, all the teaching agents—professors and students—achieve special relevance since learning processes are emphasized (instead of methodology per se, as it occurs when teaching practices are based on a traditional view of these processes).

Author Biographies

Evangelina Díaz Obando, Universidad Nacional

Ph. D. en Educación Matemática, maestría en Matemática Pura y Licenciatura y Bachillerato en la Enseñanza de la Matemática.

Académica con 25 años de docencia universitaria. Entre sus responsabilidades académicas están: docente en cursos de pre-grado, grado y maestría, coordinadora de la carrera de Enseñanza de la Matemática, miembra institucional del Equipo Curricular de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica , miembra del Equipo de Apoyo de la Vicerrectoría Académica de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica.

Marta Eugenia Sánchez González, Universidad Nacional

Profesora en Educación Primaria y Bachiller en Ciencias de la Educación por la Universidad de Costa Rica. Licenciada en Administración Educativa, de la Universidad Nacional, Costa Rica. Posee una Maestría en Pedagogía por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) y un Doctorado en Educación de la Universidad Estatal a Distancia (UNED), Costa Rica. Se ha desempeñado como formadora de docentes, extensionista e investigadora en el Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Catedrática de la Universidad Nacional, Costa Rica y forma parte del equipo académico de la Vicerrectoría Académica donde realizan actividades en relación con el desarrollo profesional de los académicos de la Institución.

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Published

2004-06-30

How to Cite

Desarrollo profesional en la Universidad Nacional: construcción de un modelo para los talleres pedagógicos (E. Díaz Obando & M. E. Sánchez González , Trans.). (2004). Revista Electrónica Educare, 5, 143-153. https://doi.org/10.15359/ree.2004-5.9

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Desarrollo profesional en la Universidad Nacional: construcción de un modelo para los talleres pedagógicos (E. Díaz Obando & M. E. Sánchez González , Trans.). (2004). Revista Electrónica Educare, 5, 143-153. https://doi.org/10.15359/ree.2004-5.9

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