Reading Aloud and Staging: A Path Towards Literary Narrative Comprehension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-2.25

Keywords:

Reading aloud, staging, reading comprehension, literary narrative, experience

Abstract

This paper shows the results obtained when applying a literary-didactical proposal, which was a successful tool to encourage reading comprehension and gave rich experiences in the teaching of literature. This project was conducted by 32 pre-service teachers and eight professors from the “Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de San Luis Potosí” along ten months. To study Mario Benedetti’s novel “La Tregua” (The Truce), the researchers implemented a strategy based on mixing individual reading with reading aloud and role-playing of the book. The results from a sample of 81 participants (40 from the staff and the rest from assistants to the events) show qualitative and quantitative data about the need and importance of this work. At the same time, it illustrates how deep and comprehensive the reading was for readers according to the level of reading efficiency reached. Founding on our word and results, we send it to you for your consideration.

Author Biographies

Jesús Alberto Leyva-Ortiz, Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de San Luis Potosí

Dr. en Humanidades y Artes por UAZ, Mtro. en Educación con Especialidad en Humanidades por ITESM y Normalista especialista en Español. Actualmente Director de Servicios Administrativos  y catedrático de la Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de SLP.

María Azareel Vaca-Morales, Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de San Luis Potosí

Licenciada en Educación área del Español por la Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de San Luis Potosí. Estudiante de la Maestría en Humanidades Eje enseñanza de la Literatura en la UAZ. Catedrática en la BECENE, área Didáctica de la Lengua.

References

Astete, P., Cruz, M. y Montero, M. (2013). El teatro al rescate de la comprensión lectora (Tesis de licenciatura). Universidad Académica de Humanismo Cristiano, Santiago de Chile. http://bibliotecadigital.academia.cl/handle/123456789/1840

Benedetti, M. (2003). La tregua. Uruguay: Alfaguara.

Cantón, A. (2009). Historia de la lectura en México. Hacia la formación de lectores autónomos. (Segunda parte). Correo del Maestro, 163, 31-49. https://www.correodelmaestro.com/anteriores/2009/diciembre/2incert163.htm

Delgado, M. E. (2011). La dramatización, recurso didáctico en la educación infantil. Pedagogía Magna, 11, 382-392. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3629264.pdf

Garrido, F. (2014a). El buen lector se hace, no nace. Reflexiones sobre la lectura y la escritura. Paidós.

Garrido, F. (2014b). Para leerte mejor. Paidós.

Granés, M. (2014). Prólogo. En M. Vargas Llosa (Autor), Lección de lectura (Colección El elogio de la educación. Consejo de mentes brillantes, pp. 1-18). Editorial del Magisterio “Benio Juaréz”.

Marchesi, Á. (2005). La lectura como estrategia para el cambio educativo. Revista de Educación, Extraordinario, 15-35. https://www.yumpu.com/es/document/read/45066311/la-lectura-como-estrategia-para-el-cambio-educativo-revista-de-

Martínez, J. A. (2005). La lectura en la España contemporánea: Lectores, discursos y prácticas de lectura. Ayer, 58(2). 15-34. http://www.revistaayer.com/anteriores/42

Rocamora, N. (2015). La super-estrategia de Stanislavski: Motivos de un método para la interpretación del autor contemporáneo (Tesis doctoral). Universidad de Grada, Granada. http://digibug.ugr.es/handle/10481/43554

Sánchez, L. E. (2012). La comprensión lectora en el currículo universitario. Diá-logos, 6(9), 21-36. http://www.redicces.org.sv/jspui/bitstream/10972/2061/1/2.%20La%20comprension%20lectora.pdf

Solé, I. (2009). Motivación y lectura. Aula de Innovación Educativa, 179, 56-59. https://es.slideshare.net/bravomari35/motivacin-y-lectura-isabel-sol

Umaña Chaverri, J. O. (1989). La tregua: Censura y autocensura de una voz que escribe y se escribe. Letras, 20-21, 129-16. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/letras/article/view/3653/3510

Valenzuela, L. (2014). Lección de arte (Colección El Elogio de la Educación. Consejo de mentes brillantes). Editorial del Magisterio “Benito Juaréz”.

Villoro, J. (2014). La utilidad del deseo [Conferencia magistral]. En 34 Feria Internacional del Libro Infantil y Juvenil. Cenart. https://www.gob.mx/cultura/prensa/no-hay-modo-de-escribir-satisfactoriamente-para-ninos-sin-jugar-a-ser-filosofo-juan-villoro?state=published

Published

2020-04-18

How to Cite

Reading Aloud and Staging: A Path Towards Literary Narrative Comprehension (J. A. Leyva-Ortiz & M. A. Vaca-Morales , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.25

Issue

Section

Essays (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Reading Aloud and Staging: A Path Towards Literary Narrative Comprehension (J. A. Leyva-Ortiz & M. A. Vaca-Morales , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.25

Comentarios (ver términos de uso)