High School Teachers in Mexico. Their heterogeneity and particularity
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-2.7Keywords:
Professors, high school, teaching, union, evaluationAbstract
This paper aims to analyze the heterogeneity and particularity of high school teachers in Mexico. Our perspective is that the heterogeneity of high school subsystems is unevenly distributed. The sample comprised 24 teachers from three high schools belonging to different subsystems and geographical regions. Quantitative and qualitative information was obtained and analyzed from four axes: admission to teaching, teacher’s profile, working and salary conditions, and union participation. The main findings include the identification of three particular school spaces with their own school culture. In one institution, working positions are obtained through a knowledge exam; in another institution, they have exams for public service; in a third one, they consider influences and recommendations from groups of power. In two schools, teachers lead whichever subjects the institution requires, while in only one, they teach the subject for which they presented the exam. The heterogeneity and diversity of teachers need to be noticed by the educational policies considering that they tend to standardize their evaluations, and this reveals the lack of coherence between the educational policy, the diversity of regional, political and cultural contexts and the dynamics of each educational subsystem. In view of such fragmented operational and regulatory, institutional scenario (considering the 40 high school education subsystems), consensus, awareness, and coordination efforts of the federal educational authority are decisive for them to have - without giving up diversity- “communicating vessels” in strategic points of the national educational policy.
References
Cedillo-Arias, L. (2017). Retos del INEE ante la evaluación docente. En A. Díaz Barriga (Coord.), Docencia y evaluación en la Reforma Educativa de 2017 (pp. 63- 266). UNAM, IISUE.
Cuevas, Y. (2017a). Los maestros de secundaria y su representación social de la Reforma Educativa. La pérdida del trabajo. En Á. Díaz-Barriga (Coord.), Docencia y evaluación. La Reforma Educativa de 2017 (pp. 558-664). UNAM, IISUE.
Cuevas, Y. (2017b). Representaciones sociales de un grupo de docentes de la Ciudad de México sobre la evaluación del desempeño docente. RASE Revista de Sociología de la Educación, 10(3), 486-501. https://doi.org/10.7203/RASE.10.3.9917
Díaz Barriga, Á. (2017). Introducción. En Á. Díaz-Barriga (Coord.), Docencia y evaluación. La Reforma Educativa de 2017 (pp. 14-61). UNAM, IISUE.
Dirección General de Investigación y Posgrado. (2018). Profesores investigadores vigentes en 2018 en el Sistema Nacional de Investigadores (SNI). http://dgip.chapingo.mx/profesores-en-el-sni-vigentes/
González, R., R., Rivera, L. y Guerra, M. (2017). Anatomía de la reforma educativa. México: UPN, Horizontes Educativos. editorial.upnvirtual.edu.mx/index.php/.../1-pdf?download...anatomia...reforma-educativ...
Heller, A. (1977). Sociología de la vida cotidiana. Península.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). (2015). Los docentes en México. Informe 2015. Autor. https://www.inee.edu.mx/publicaciones/los-docentes-en-mexico-informe-2015/
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). (2018). La educación obligatoria en México. Informe 2018. Autor. https://www.inee.edu.mx/publicaciones/la-educacion-obligatoria-en-mexico-informe-2018/
Lang, V. (2007). La construcción social de las identidades profesionales de los docentes en Francia. Enfoques históricos y sociológicos. En E. Tenti Fanfani (Coord.), El oficio docente: Vocación, trabajo y profesión en el siglo XXI (pp. 71-118). Siglo XXI.
Mercado, L. (2017). Profesión docente: Los maestros ante las nuevas regulaciones para valorar su desempeño. En A. Díaz Barriga (Coord.), Docencia y evaluación. La Reforma Educativa de 2017 (pp. 267-376). UNAM, IISUE.
Navarro, J. C. (2002). El docente latinoamericano: Carrera, incentivos y desempeño. En J.C. Navarro (Ed.), ¿Quiénes son los maestros? Carreras e incentivos docentes en América Latina (pp. 1-47). Washington, DC: Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/es/publicacion/14217/quienes-son-los-maestros-carreras-e-incentivos-docentes-en-america-latina
Piña, J. M. (1998). La interpretación de la vida cotidiana escolar. Tradiciones y prácticas académicas. Plaza y Valdés.
Real Academia Española. (2018). Diccionario de la lengua española (23a ed.). Madrid: Autor. http://dle.rae.es/srv/search?m=30&w=tequio
Secretaría de Gobernación (SEGOB). (29 de octubre, 2008). Acuerdo número 447 por el que se establecen las competencias docentes para quienes impartan educación media superior en la modalidad escolarizada. Diario Oficial de la Federación. http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5066425&fecha=29/10/2008
Torres, R. M. (2004). Nuevo rol docente: ¿Qué modelo de formación, para qué modelo educativo? Revista Colombiana de Educación, 47, 1-19. http://dx.doi.org/10.17227/01203916.5512
Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca (UABJO). (1991). Estatuto del personal académico de la Universidad Autónoma “Benito Juárez” de Oaxaca. Autor. http://www.transparencia.uabjo.mx/obligaciones/uabjo/articulo-70/fraccion-1/70-1-14-estatuto-del-personal-academico-de-la-uabjo-2017.pdf
Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca (UABJO). (2013). Segundo informe de gestión y administración universitaria. Autor http://www.transparencia.uabjo.mx/obligaciones/rectoria/articulo-70/fraccion-29/70-29-157-segundo-informe-2017.pdf
Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca (UABJO). (2017a). Plan Institucional de Desarrollo 2016-2020. Oaxaca: Autor. http://www.uabjo.mx/pid-2016-2020
Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca (UABJO). (2017b). Primer Informe de Acciones Universitarias. (Rector Eduardo Carlos Bautista Martínez). Autor. http://www.uabjo.mx/media/1/2017/07/Primer-Informe-2016-2020.pdf
Universidad Autónoma Chapingo. (UACH). (2018a). Contrato Colectivo UACH-STAUACH. Autor. http://dgadmon.chapingo.mx/rechu/relaciones-laborales/ccustaUACh/
Universidad Autónoma Chapingo (UACH). (2018b). Estatuto de la Universidad Autónoma Chapingo. Autor. http://upom.chapingo.mx/wp-content/uploads/2018/06/estatuto_uach-.pdf
Unidad de Planeación, Organización y Métodos (UPOM). (2017). Anuario estadístico. UACH. https://chapingo.mx/upom/Descargas/ae/anuario_2017.pdf
Zorrilla, J. F. (2010). El bachillerato mexicano: Un sistema académicamente precario. Causas y consecuencias. UNAM, IISUE. www.acuedi.org/ddata/11393.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: