Desarrollo Humano, educación y aprendizaje
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.2004-6.5Abstract
This article analyzes the concept of human development and its implications in education. It considers the historical and social dimension as well as the individual ones, the latter are considered in terms of the stages and areas, keeping in mind the wholeness that characterizes human development.
Besides, it analyzes the educational implications of the basic principles characteristic human development in children and adolescents, with the objective of establishing possible educational activities that will promote this development.
References
Ausubel, D; Novak, J. y Hanesean, H. (1989). Psicología educativa: w,
punto de vista cognoscitivo. México: Editorial Trillas.
Bojorquez, R. y Montero, D. (s.f.). Etapas del desarrollo humano. En lí
nea: http://www.contadores.cedc.uchile.cl.
Craig, G. (1997). Desarrollo psicológico. México: Prentice Hall.
División de Educación Básica. (2001) Trabajo sobre áreas discipl/narias
del conocimiento que dan fimdamemo a las carreras de la División de Educación Básica . Heredia: CIDE, Universidad Nacional.
García Pela yo y Gross. R. ( 1976). Pequeiio Larousse Ilustrado. París: Ediciones Larousse.
Goleman, D. (1995). Emotional lntelligence. New York: Bantam Books.
León, A., Gurfinkiel, S. y Jengich, A. (1988). El aprendizaje en el niíio
preescolar. Colección. Universidad Nacional: Instituto del Niño.
León, A. (1998). El maestro y los ni,ios: la humanización del aula. San
José, Costa Rica: Editorial Universidad de Costa Rica.
León, A. (2001), ¿Por qué se odia el aprendizaje? Educación y Familia,
(1) n 1, p. 14.
León, A. (2003). Principios del desarrollo. Comunicación personal.
León, A., Pereirn, Z., y Castro, M. (2003). Análisis de los procesos cognitivos y pedagógicos que se aplican en el aprendizaje de cinco conceptos básicos del Programa de Educación Preescolar del Ministerio de Educación Pública y el desarrollo de estos conceptos en 2° y 4° nivel de la Educación General Básica. Informe Finai de Investigación. Heredia, Costa Rica: DEB-CIDE, Universidad Nacional.
Papalia, D. y Wendkos, S. (1994). Psicología del desarrollo: de la infancia a la adolescencia. México: McGraw Hill.
Pereira, z. (1991). Aprendizaje operatorio para niños de tercer año con
bajo rendimiento en matemáticas. Tesis de Maestría en Psicología. San José, Costa Rica: Sistema de Estudios de Posgrado, Universidad de Costa Rica.
PNUD. (2001). El desarrollo humano. En línea: http://www.p11ud.0rg.ve/IDH90/capl.html
PNUD. (2002). Informe sobre desarrollo humano 2002. Profundizar la
democracia en un mundo fragmentado. New York: Ediciones Mundi-Prensa 2002. Statt, D. ( 1980). La psicología. Edición Revisada. México: Editorial Harla.
TRIPOD. (2001). Psicología del desarrollo: ¿qué es el desarrollo humano? En línea: hrtp:/!members.1ripod.co111/psicol _deshuma110/defi11icio11.html
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: