Sociometric Typology of Chilean Children of Primary Education. An Analysis by Sex and Academic Course
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-1.8Keywords:
Social competence, basic education, SOCIOMETAbstract
Social competence, seen as a capacity to create and maintain healthy relationships, involves behaviors valued positively by the community in which a subject develops. At school, the social competence acquires great importance; this is the reason why analyzing the sociometric typologies of the students according to the sex and academic course is considered necessary. This research involved 772 students from 26 different classrooms; they live in eight communities in the Ñuble region. There were 420 children (54.4%) and 352 girls (45.6%); of them, 250 children are in 4th grade, 274 in 5th grade, and 248 in 6th grade of elementary school. The instrument used is the Sociometric Questionnaire of peer nominations; it provides information about children who are rejected, ignored, and controversial; it also collects information about the average of preferred children in classrooms. The data were analyzed with the SOCIOMET software. The results indicate a higher percentage of rejected, ignored, and preferred boys than of girls in these typologies; this fact is also reiterated by the academic year. Besides, the indices of friendship in the different classrooms surpass the indices of enmity. Based on these results, interventions tailored to contextual requirements can be projected.
References
Andrés, S., Barrios, Á. y Martín, E. (2005). Evaluación de un programa de ayuda entre iguales en educación secundaria por medio de grupos de discusión: La opinión de los alumnos participantes. En J. A. del Barrio e I. Fajardo (Comps.) Nuevos contextos psicológicos y sociales en educación. Buscando respuestas (pp. 17-32). Santander: Psicoex.
Astor, R. A., Benbenishty, R., Zeira, A. y Vinokur, A. (2002). School climate, observed risky behaviors, and victimization as predictors of high school students’ fear and judgments of school violence as a problem. Health Education & Behaviour, 29(6), 716-736. doi: https://doi.org/10.1177/109019802237940
Buhs, E. S. (2005). Peer rejection, negative peer treatment, and school adjustment: Self-concept and classroom engagement as mediating processes. Journal of School Psychology, 43(5), 407-424. doi: https://doi.org/10.1016/j.jsp.2005.09.001
Cerezo, F. y Ato, M. (2010). Social status, gender, classroom climate and bullying among adolescents pupils. Anales de Psicología, 26(1), 137-144. Recuperado de https://revistas.um.es/analesps/article/view/92131/88721
del Barrio, C., Martín, E., Montero, I., Gutiérrez, H., Barrios, Á. y De Dios, M. J. (2008). Bullying and social exclusion in spanish secondary schools: National trends from 1999 to 2006. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(3), 657-677. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33712016003
del Prette, A. y del Prette, Z. A. P. (2008). Psicologia das relações interpessoais. Vivências para o trabalho em grupo (6ª ed.). Petrópolis: Vozes.
García-Bacete, F. J. (2006). La identificación de los alumnos rechazados. Comparación de métodos sociométricos de nominaciones bidimensionales. Infancia y Aprendizaje, 29(4), 437-451. doi: https://doi.org/10.1174/021037006778849585
García-Bacete, F. J. (2008). Identificación de subtipos sociométricos en niños y niñas de 6 a 11 años. Revista Mexicana de Psicología, 25(2), 209-222. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243016308002
García-Bacete, F. J. y González-Álvarez, J. (2010). Evaluación de la competencia social entre iguales. La sociometría y otras medidas. Madrid: TEA Ediciones.
García-Bacete, F. J., Jiménez, I., Muñoz, M. V., Monjas, M. I., Sureda, I., Ferrà, P., … Sanchiz, M. L. (2013). Aulas como contextos de aceptación y apoyo para integrar a los alumnos rechazados. Apuntes de Psicología, 31(2), 145-154. Recuperado de http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/317/291
García-Bacete, F. J., Sureda, I. y Monjas, M. I. (2008). Distribución sociométrica en las aulas de chicos y chicas a lo largo de la escolaridad. Revista de Psicología Social, 23(1), 63-74. doi: https://doi.org/10.1174/021347408783399480
García-Bacete, F. J., Sureda, I. y Monjas, M. I. (2010). El rechazo entre iguales en la educación primaria: Una panorámica general. Anales de psicología, 26(1), 123-136. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3133199
Gifford-Smith, M. E. y Brownell, C. A. (2003). Childhood peer relationships: Social acceptance, friendships, and peer networks. Journal of School Psychology, 41(4), 235-284. doi: https://doi.org/10.1016/S0022-4405(03)00048-7
Gresham, F. M. (2011). Análise do comportamento aplicada às habilidades sociais. En Z. A. P. del Prette y Z. A. P. del Prette (Eds.), Psicologia das habilidades sociais: Diversidade teórica e suas implicações (2ª ed., pp. 17-66). Petrópolis: Vozes.
Inglés, C. J., Aparisi, D., García-Fernández, J. M., Núñez, J. C. y Martínez, M. C. (2016). Relación entre tipos sociométricos y metas académicas en una muestra de estudiantes españoles de educación secundaria. Universitas Psycholica, 15(1), 233-244. doi: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-1.rsma
Inglés, C. J., Benavides, G., Redondo, J., García-Fernández, J. M., Ruiz-Esteban, C., Estévez, C. y Huescar, E. (2009). Conducta prosocial y rendimiento académico en estudiantes españoles de educación secundaria obligatoria. Anales de psicología, 25(1), 93-101. Recuperdo de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16711594011
Jadue, G. (2001) Algunos efectos de la ansiedad en el rendimiento escolar. Estudios Pedagógigos, 27, 111-118. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-07052001000100008
Lanza, D., Moreno, G., de Diego, A., Ruz, C. y Moreno, A. (2012). Concepciones acerca de la amistad: Un estudio exploratorio con niños españoles e inmigrantes afincados en la Comunidad de Madrid. Familia y educación en un mundo de cambio, 2(1), 293-302. Recuperado de www.redalyc.org/pdf/3498/349832339030.pdf
Martín, E. y Muñoz, M. C. (2009). Un análisis contextual de la preferencia y el rechazo entre iguales en la escuela. Psicothema, 21(3), 439-445. Recuperado de http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3651
Martínez, J. B. (2004). El miedo escolar de los/las alumnos/as y sus diferentes respuestas. Investigación en la Escuela, 54, 27-38. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/61017
Monjas, M. I. (Dir.). (2007). Cómo promover la convivencia: Programa de asertividad y habilidades sociales (PAHS). Educación infantil, primaria y secundaria). Madrid: CEPE.
Monks, C. P., Smith, P. K., Naylor, P., Barter, C., Ireland, J. L. y Coyne, I. (2009). Bullying in different contexts: Commonalities, differences and the role of theory. Aggression and violent behavior, 14(2), 146-156. doi: https://doi.org/10.1016/j.avb.2009.01.004
Morán, V. E. y Olaz, F. O. (2014). Instrumentos de evaluación de habilidades sociales en América Latina: Un análisis bibliométrico. Revista de Psicología, 23(1), 93-105. doi: https://doi.org/10.5354/0719-0581.2014.32877
Moreno, D., Estévez, E., Murgui, S. y Musitu, G. (2009). Relación entre el clima familiar y el clima escolar: El rol de la empatía, la actitud hacia la autoridad y la conducta violenta en la adolescencia. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9(1), 123-136. Recuperado de https://www.ijpsy.com/volumen9/num1/
Moreno, J. L. (1934). Who shall survive? A new approach to the problema of human interrelations. Washington, D.C.: Nervous and Mental Disease Publishing. doi: https://doi.org/10.1037/10648-000
Muñoz, V., Moreno, M. y Jiménez, I. (2008). Las tipologías de estatus sociométrico durante la adolescencia: Contraste de distintas técnicas y fórmulas para su cálculo. Psicothema, 20(4), 665-671. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72720424
Ortega, R. (2006). La convivencia: Un modelo de prevención de la violencia. En A. Moreno (ed.), La convivencia en las aulas: Problemas y soluciones (29-48). Madrid: Secretaría General Técnica Ministerio de Educación y Ciencia.
Pichardo, M. C., García, T., Justicia, F. y Llanos, C. (2008). Efectos de un programa de intervención para la mejora de la competencia social en niños de educación primaria en Bolivia. International Journal of Psychology and
Psychological Therapy, 8(3), 441-452. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56080315
Salmivalli, C. (2010). Bullying and the peer group: A review. Aggression and Violent Behavior, 15(2), 112-120. doi: https://doi.org/10.1016/j.avb.2009.08.007
Thomas, S. P. (2010). A novel approach to decreasing bullying. Issues in Mental Health Nursing, 31(9), 551. doi: https://doi.org/10.3109/01612840.2010.506353
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: