The Coexistence From the Social Imaginary: Meetings Mediated by Complicity and Friendship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-2.5

Keywords:

Coexistence, encounter, friendship, social imaginaries

Abstract

This research article addressed the coexistence from the encounter with the other, considered from the theory of social imaginaries. The paper aimed to understand social imaginaries related to the coexistence of students from the Humanist Institute of Pereira Risaralda (Colombia). For this purpose, the approach and design of complementarity were implemented (Murcia & Jaramillo, 2008), prioritizing the reflexive ethnography for the approach to the social reality of the school. Then, the field work was carried out in depth with interviews, cartographies, and focus groups, categorized with the help of the well-founded theory. The interpretation was achieved through the triangulation of information. The results show the classroom as a time and space to express what a human being is and to experience recognition and acceptance, and to be part of the social group people belong to. Moreover, practically and unusually, friendship and complicity are recognized as latent expressions of imaginaries that dispute their naturalization and other imaginaries that resist it and project it as a possibility of socialization with the other in the school.

Author Biographies

Yeny Alejandra Hernández-López, Institución Educativa La Bella

Magister en Educación, Licenciada en Tecnología e Informática y Normalista Superior. Profesional de Apoyo Pedagógico Fundación Progresa y profesora de la Fundación Educación Cristiana Pentecostal y el Instituto Humanista de Pereira.

Diego-Armando Jaramillo-Ocampo, Universidad Católica de Manizales

Estudiante Doctorado en Educación, Universidad de Caldas, Magíster en Educación. Profesor Maestría en Pedagogía, Universidad Católica de Manizales. Integrante grupos de investigación: ALFA, Universidad Católica de Manizales y Mundos Simbólicos: estudios en Educación y Vida cotidiana, Universidad de Caldas. Temas de investigación: alteridad e imaginarios sociales en educación

Mauricio Orozco-Vallejo, Universidad Católica de Manizales

Magíster en Educación y Desarrollo Humano. Profesor Maestría en Educación, Universidad Católica de Manizales - Integrante grupo de investigación ALFA, Universidad Católica de Manizales. Manizales, Caldas, Colombia. Correo electrónico: maorozco@ucm.edu.co

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Published

2020-03-01

How to Cite

The Coexistence From the Social Imaginary: Meetings Mediated by Complicity and Friendship (Y. A. Hernández-López, D.-A. Jaramillo-Ocampo, & M. Orozco-Vallejo , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.5

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

The Coexistence From the Social Imaginary: Meetings Mediated by Complicity and Friendship (Y. A. Hernández-López, D.-A. Jaramillo-Ocampo, & M. Orozco-Vallejo , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.5

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