Educating with/from the Body: Culture, Body and Body Re-education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-2.11Keywords:
Teacher training, childhood, culture, body, body re-educationAbstract
This article invites reflection on body-mediated educational processes. It is based on teaching experiences in Ecuador with university students of early childhood education at the National University of Education. The aim was to include the body in educational actions, bring participants closer to the concept and experience of re-educating the body, for creating professional skills from a prevention and inclusion approach. The experiences are analyzed from the relationship between culture, body, and body re-education. Body techniques developed in the classroom allowed observation, listening, and verbal and non-verbal communication in the educational process, giving voice to the body of the participants. Besides, questionnaires were applied to diagnose, analyze, and evaluate the pedagogic experience. The results showed that using body techniques in the classroom allows students to innovate and include the body experience in their educational practices. This also helped to build autonomous work and teamwork skills, think about their educational practices and include the body in teaching-learning processes.
References
Alexander, G. (1998). La eutonía: Un camino hacia la experiencia total del cuerpo. Paidos Ibérica.
Aristizabal-Almanza, J. L., Ramos-Monobe, A. y Chirino-Barceló, V. (2018). Aprendizaje activo para el desarrollo de la psicomotricidad y el trabajo en equipo. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.16
Barrán, J. P. (1989). Historia de la sensibilidad en el Uruguay. Tomo 1: La cultura “bárbara” (1800-1860). Ediciones de la Banda Oriental.
Barrán, J. P. (1990). Historia de la sensibilidad en el Uruguay. Tomo 2: El disciplinamiento (1860-1920). Ediciones de la Banda Oriental.
Domingo, J. (2008). El aprendizaje cooperativo. Cuadernos de Trabajo Social, 21, 231-246. https://revistas.ucm.es/index.php/CUTS/article/view/CUTS0808110231A/7531
Feldenkrais, M. (1985). Auto-conciencia por el movimiento. Ejercicios fáciles para mejorar tu postura, visión, imaginación y desarrollo personal (3a reimpresión). Paidós.
Gallo, L. E. (2017). Una didáctica performativa para educar (desde) el cuerpo. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 39(2), 199-205. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2016.09.002
Gil Madrona, P., Gutiérrez Marín, E. C. y Madrid López, P. D. (2013). Incremento de las habilidades sociales a través de la expresión corporal: La experiencia en clases de iniciación al baile. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(2), 83-88. https://revistas.um.es/cpd/article/view/177821/149501
Goffman, E. (1989). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Amorrortu editores.
Gómez, I. y Prat, M. (2009). Hacia una educación física crítica y transformadora de las prácticas sociales: De la práctica a la reflexión y viceversa. Cultura y Educación, 21(1), 9-17. https://doi.org/10.1174/113564009787531190
Ires Correa, W. y Tur Porres, G. (2017). Educación cooperativa en el aula: Educando desde el cuerpo. Mamakuna. Revista de divulgación de experiencias pedagógicas, 4, 8-17.
Le Breton, D. (2002). La sociología del cuerpo. Edición Nueva Visión.
Le Breton, D. (2006). La conjugaison de sens: Essai. Anthropologie et Sociétés, 30(3), 19-28. https://doi.org/10.7202/014923ar
Le Goff, J. y Truong, N. (2005). Una historia del cuerpo en la edad media. Ediciones Paidós Ibérica.
Martí, E. (2017). From body to culture: the need for a developmental psychology view. A commentary on the article Learning beyond the body by Juan-Ignacio Pozo. Journal for the Study of Education and Development. Infancia y Aprendizaje, 40(4), 661-675. https://doi.org/10.1080/02103702.2017.1364060
Martínez Álvarez, L. (2013). El tratamiento de lo corporal en la formación inicial del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(3), 161-175. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27430309011
Maturana, H. (2004). Desde la biología a la psicología (4ª ed.). Lumen. (Trabajo original publicado en 1995).
Mauss, M. (2002). Les techniques du corps. https://doi.org/10.1522/cla.mam.tec
Meirieu, P. (2005). Lettre à un jeune professeur. ESF éditeur.
Merleau-Ponty, M. (1994). Fenomenología de la percepción. Planeta.
Ministerio de Educación Gobierno del Ecuador. (2007). Plan nacional decenal de educación para el Ecuador. Autor.
Pozo, J.-I. (2017). Learning beyond the body: From embodied representations to explicitation mediated by external representations. Journal for the Study of Education and Development. Infancia y Aprendizaje, 40(2), 219-276. https://doi.org/10.1080/02103702.2017.1306942
Quinto Borghi, B. (2007). Los talleres en educación infantil. Espacios de crecimiento. Grao.
Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2013). Plan Nacional de Desarrollo / Plan Nacional para el Buen Vivir 2013-2017. Autor.
Tartas, V. (2017). In search of an integrative approach to body, mind and culture: new challenges and perspectives for developmental and educational psychology. A commentary on the article Learning beyond the body by Juan-Ignacio Pozo. Journal for the Study of Education and Development. Infancia y Aprendizaje, 40(4), 676-688. https://doi.org/10.1080/02103702.2017.1364061
Universidad Nacional de Educación. (2017). Modelo pedagógico de la UNAE. Autor.
Vaca Escribano, M. J. (2007). Un proyecto para una escuela con cuerpo y en movimiento. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 4-5, 91-110. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2524862
Valenzuela-Santoyo, A. del C. y Portillo-Peñuelas, S.A. (2018). La inteligencia emocional en educación primaria y su relación con el rendimiento académico. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.11
Villa, A. y Poblete, M. (Directores). (2007). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Mensajero.
Zárate-Rueda, R., Díaz-Orozco, S. P. y Ortiz-Guzmán, L. (2017). Educación superior inclusiva: Un reto para las prácticas pedagógicas. Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.15
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: