School Coexistence in Latin America: A Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-2.17Keywords:
School atmosphere, school coexistence, school violence, policies of school coexistenceAbstract
School coexistence has been an object of research in areas ranging from school violence to educational inclusion. Being transformed into a topic that is not usually studied as the primary object, school coexistence is instead a variable associated with other factors, such as problems with learning outcomes, conflicts, bad teaching practices, inclusion, school violence, among others. For this reason raised the objective of analyzing the academic production published in Web of Science, Proquest, Scielo, and Scopus journals, in Latin America, from 2010 to June 2018, around the problems associated with school coexistence. For its development, it was decided to review the bibliography of a descriptive type, using 38 articles from different countries. One of the major results highlighted that the most researched topic is related to the factors (mentioned above) that influence school coexistence. Finally, it is worth mentioning that the association between school coexistence and school violence is one of the most outstanding characteristics.
References
Aristimuño, A. y Noya, J. C. (2015). La convivencia escolar y el fenómeno del bullying en la enseñanza secundaria de Uruguay. Un estudio de caso. Páginas de Educación, 8(2), 201-224. https://doi.org/10.22235/pe.v8i2.691
Ascorra, P., López, V., Núñez, C. G., Bilbao, M. Á., Gómez, G. y Morales, M. (2016). Relación entre segregación y convivencia escolar en escuela públicas chilenas con altos puntajes PISA 2009. Universitas Psychologica, 15(1), 65-78. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-1.rsce
Baquedano, C. y Echeverría, R. (2013). Competencias psicosociales para la convivencia escolar libre de violencia: Experiencia en una primaria pública de Mérida, Yucatán, México. Psicoperspectivas, 12(1), 139-160. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol12-Issue1-fulltext-210
Baridon, D. y Martín, G. (2014). Violencia escolar en estudiantes de educación media. Ciencias Psicológicas, 8(2), 173-183. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212014000200007
Barreiro, A., Beramendi, M. y Zubieta, E. (2011). ¿Normas perversas en el ámbito educativo? Aportes de psicología social. Ciencia, docencia y tecnología, 22(42), 137-154. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14518444005
Boarini, M. L. (2013). Indisciplina escolar: uma construção colectiva. Psicologia Escolar e Educacional, 17(1), 123-131. https://doi.org/10.1590/S1413-85572013000100013
Bocanegra, H. y Herrera, C. (2017). La Ley 1620 de 2013 y la política pública educativa de convivencia escolar en Colombia: Entre la formalidad jurídica y la realidad social. Revista Republicana, 23, 185-214. https://doi.org/10.21017/Rev.Repub.2017.v23.a36
Bohórquez, R. I., Chaux, Y. N. y Vaca, M. P. (2017). El conflicto en la convivencia escolar: Creencias y prácticas de estudiantes, padres de familia y docentes de una institución educativa distrital. Actualidades Pedagógicas, 70, 29-49. https://doi.org/10.19052/ap.4087
Camacho, N. M., Ordoñez, J. C., Roncancio, M. H. y Vaca, P. (2017). Convivencia escolar y cotidianidad: Una mirada desde la inteligencia emocional. Revista Educación y Desarrollo Social, 11(1), 24-47. https://doi.org/10.18359/reds.2649
Carrasco-Aguilar, C., Ascorra, P., López V.y Álvarez, J. P. (2018). Tensiones normativas de los fiscalizadores de la Superintendencia de Educación en la(s) política(s) de convivencia escolar en Chile. Perfiles educativos, 40(159), 126-143. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.159.58153
Cerda, G., Salazar, Y., Sáez, K., Pérez, C. y Casas, J. A. (2017). Impacto de la percepción de los estudiantes respecto de la convivencia escolar sobre su rendimiento académico en Matemáticas. Psychology, Society, & Education, 9(1), 147-161. https://doi.org/10.25115/psye.v9i1.470
Chaparro, A. A., Caso, J., Fierro, M. C. y Díaz, C. (2015). Desarrollo de un instrumento de evaluación basado en indicadores de convivencia escolar democrática, inclusiva y pacífica. Perfiles Educativos, 37(149), 20-41. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2015.149.53118
Chávez, M. L. (2017). La violencia escolar desde la perspectiva infantil en el altiplano mexicano. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(74), 813-835. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1405-66662017000300813&lng=es&nrm=iso
Cuchan, N. Y. y D’Arcángelo, M. B. (2017). Discursos gubernamentales en la redefinición de los vínculos en la escuela secundaria. Revista de educación, 27, 289-310. http://www.redalyc.org/jatsRepo/3845/384551991013/html/index.html
D’Arcángelo, M. B. (2016). Reconfiguraciones en el cambio de siglo: Educar en y para la democracia. Nuevos sentidos de la formación ciudadana. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 26, 295-307. http://espaciosenblanco.unicen.edu.ar/numero_anterior.xhtml;jsessionid=A37A7EBE56B094BCD99423EA7D9B0999
de Lellis, M. y González, M. (2012). Concepciones y prácticas sobre la violencia en el ámbito escolar. Anuario de investigaciones, 19, 123-130. http://www.redalyc.org:9081/articulo.oa?id=369139948012
de Oliveira, G. M., Caminha, I. de O. y de Freitas, C. M. S. M. (2010). Relações de convivência e princípios de justiça: a educação moral na escola. Psicologia Escolar e Educacional, 14(2), 261-270. https://doi.org/10.1590/S1413-85572010000200008
de Vasconcelos, I. C. O. (2017). Aprender a conviver, sem violência: o que dá e ñão dá certo? avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25(97), 897-917. https://doi.org/10.1590/s0104-40362017002501180
Eyng, A. M., Gisi, M. L., Ens, R. T. y Pacievitch, T. (2013). Diversidade e padronização nas políticas educacionais: configurações da convivência escolar. Ensaio: avaliação e Políticas Públicas em Educação, 21(81), 773-800. https://doi.org/10.1590/S0104-40362013000400007
Fischmann, R. (2013). Memória colectiva e insurgência contra o olvido: em favor da convivência na escola. Ensaio: avaliação e Políticas Públicas em Educação, 21(81), 801-820. https://doi.org/10.1590/S0104-40362013000400008
García, O. y Saavedra Ulloa, M. S. (2016). Una herramienta ontológica y enactiva para la educación en gestión de convivencia. Orientación y Sociedad, 16, 59-66. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/61929
Guerrero, H. R. y Cepeda, M. L. (2016). Uso de estrategias pedagógicas para el fortalecimiento de la convivencia escolar de jóvenes vulnerables. Revista de Pedagogia, 37(101), 57-79. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65950543004
Ianni, N. D. (2003). La convivencia escolar: Una tarea necesaria, posible y compleja. Monografías virtuales, 2, 1-11. https://www.oei.es/historico/valores2/monografias/monografia02/reflexion02.htm
Ianni, N. D. y Pérez E. (2005). La convivencia en la escuela: Un hecho, una construcción. Hacia una modalidad diferente en el campo de la prevención. Buenos Aires: Paidós.
Lopes, R. B. y Gomes C. A. (2012). Paz na sala de aula é uma condição para o sucesso escolar: que revela a literatura? Ensaio: avaliação e Políticas Públicas em Educação, 20(75), 261-282. https://doi.org/10.1590/S0104-40362012000200003
Malagón, E. L., Mateus, M. E. y Gómez, S. E. (2016). La convivencia escolar, un camino hacia la cultura de la paz. Educación y Ciudad, 31, 43-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5803815
Mendoza, B. y Barrera, A. (2018). Gestión de la convivencia escolar en educación básica: Percepción de los padres. Redie Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(2), 93-102. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.2.1729
Muñoz, F., Becerra, S. y Riquelme, E. (2017). Elaboración y validación psicométrica del cuestionario de convivencia escolar para la no violencia (CENVI). Estudios pedagógicos, 43(3), 205-223. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000300012
Muñoz, M. T., Lucero, B. A., Cornejo, C. A., Muñoz, P. A. y Araya, N. E. (2014). Convivencia y clima escolar en una comunidad educativa inclusiva de la provincia de Talca, Chile. Redie Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(1), 16-32. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/497/941
Nail, O., Valdivia, J., Gajardo, J., Viejo, C., Salas, R. y Romero, G. (2018). Estudio de casos: Tensiones y desafíos en la elaboración de la normativa escolar en Chile. Educação e Pesquisa, 44, 1-22. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201711167834
Neut, P. (2017). Las violencias escolares en el escenario educativo chileno. Análisis crítico del estado del arte. Calidad en la Educación, 46, 222-247. https://doi.org/10.4067/S0718-45652017000100222
Ochoa, A. y Diez-Martínez, E. (2013). El reglamento escolar como eje de análisis de la convivencia en la escuela. Ensaio: avaliação e Políticas Públicas em Educação, 21(81), 667-684. https://doi.org/10.1590/S0104-40362013000400003
Orobio, A. (2014). A propósito de la sociedad para la que educamos y el deterioro de la convivencia en los colegios de Bogotá. Praxis Pedagógica, 14(15), 221-229. https://revistas.uniminuto.edu/index.php/praxis/article/view/1003/943
Ossa, C., Figueroa, I. y Rodríguez, F. (2016). La metacognición institucional como herramienta para la mejora de la gestión de la convivencia escolar. Actualidades Investigativas en Educación, 16(3), 1-18. https://doi.org/10.15517/aie.v16i3.25962
Pacheco-Salazar, B. (2018). Violencia escolar: La perspectiva de estudiantes y docentes. Redie Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 112-121. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1523
Pulla, J. F. (2017). La práctica de valores y su incidencia en la convivencia escolar. Revista Dilemas Contemponáneos:Educación, Política y Valores,4(2), 1-19. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/_files/200003417-a6964a790e/17-1-28%20La%20pr%C3%A1ctica%20de%20valores%20y%20su%20incidencia%20en%20la%20convivencia%20escolar.....pdf
Retuert, G. y Castro, P. J. (2017). Teorías subjetivas de profesores acerca de su rol en la construcción de la convivencia escolar. Polis, Revista Latinoamericana, 16(46), 321-345. https://doi.org/10.4067/S0718-65682017000100321
Rodríguez, B. P., Martínez, R. D. y Medina, C. P. (2017). Uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) como recurso didáctico promotor de convivencia escolar. Revista Espacios, 38(30), 1-9. http://hdl.handle.net/11323/1845
Sandoval, M. (2014). Convivencia y clima escolar: Claves de la gestión del conocimiento. Última Década, 41, 153-178. https://doi.org/10.4067/S0718-22362014000200007
Soto, H. y Trucco, D. (2015). Inclusión y contextos de violencia (Cap. 3). En D. Trucco y H. Ullmann, H. (Eds.), Juventud: Realidades y retos para un desarrollo con igualdad (pp. 115-170). CEPAL. https://doi.org/10.18356/1d4fe2ef-es
Trucco, D. e Inostroza, P. (2017). Las violencias en el espacio escolar. CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/41068-violencias-espacio-escolar
Trucco, D. y Ullmann, H. (Eds.). (2015). Juventud: Realidades y retos para un desarrollo con igualdad. CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/38978-juventud-realidades-retos-un-desarrollo-igualdad
UNESCO. (2000). Marco de acción de Dakar. Educación para todos: Cumplir con nuestros compromisos comunes. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000121147_spa
UNESCO. (2010). Factores asociados al logro cognitivo de los estudiantes de América Latina y el Caribe. Autor. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000186769
UNESCO. (2015). Informe de resultados terce tercer estudio regional comparativo y explicativo. Factores asociados. Autor. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000243533
Valenzuela, J., Ahumada, I., Rubilar, A., López, V. y Urbina, C. (2018). El encargado de convivencia escolar en Chile: Hacia la comprensión de su identidad laboral. Revista de Psicología, 36(1), 189-216. https://doi.org/10.18800/psico.201801.007
Viscardi, N. (2017). Adolescencia y cultura política en cuestión: Vida cotidiana, derechos políticos y convivencia en los centros educativos. Revista de Ciencias Sociales, 30(41), 127-158. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0797-55382017000200127&lng=es&nrm=iso
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: