Resilience of the teacher in the learning in rural schools in Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-2.20

Keywords:

Teaching resilience, teaching and learning, educational phenomenology, rural education

Abstract

The purpose of the research is to analyze the essence of the teacher’s experience in teaching and learning situations in rural schools of Peru. Attention to diversity of cultures, social contexts, students that are served in educational institutions becomes difficult and complicated, it implies having a resilient teacher, with characteristics such as self-esteem, autonomy, creativity, and confidence, able to adapt to any circumstance. The research was developed with the parameters of qualitative research, specifically the hermeneutical phenomenology in education, for having a reflexive character-emerging from the educational task, where the empirical world is interpreted and understood, looking for the meaning of the lived experiences of the teachers in their pedagogical work in which it is intended to unveil the essence of them. The interview was used as a technique and the anecdote as an instrument, in which five teachers participated: three boys and two women, with the following axes of analysis: expectation, frustration, sadness, happiness and satisfaction. The information was processed through the understanding of the experience in order to elaborate meanings of the same fact. The study concludes that resilience occurs when the teacher adapts to various unfavorable situations presented at school, making use of personal characteristics that allow him to turn limitations into strengths and thus overcome adversity.

Author Biographies

Silvia Segovia-Quesada, Universidad San Ignacio de Loyola

Maestra en Ciencias de la Educación con mención en Investigación e Innovación Curricular por la Universidad San Ignacio de Loyola. Es autora de aprendiendo la Etnomatemática Andina, coautora de la actualización del Proyecto Educativo Regional de Puno. Actualmente viene desempeñando el cargo de Coordinadora General del Equipo Técnico Regional de Evaluación de la Dirección Regional de Educación de Puno.

Doris Fuster-Guillen, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional Enrique Guzmán y Valle. Ha publicado artículos científicos en distintas revistas indexadas del país. Especialista en educación y sociedad, investigación cualitativa.  Es autora del libro Fenomenología Hermenéutica – La confianza del docente de educación primaria, Los talleres educativos como estrategia de asesoría en el proceso de investigación y Las instituciones educativas primarias unidocentes  : Una realidad. Actualmente Es docente de posgrado y pregrado en la Universidad César Vallejo y Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Yolvi Ocaña-Fernández, Universidad César Vallejo

Doctor en Educación por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Ha publicado artículos científicos en distintas revistas indexadas del país. Especialista en educación y sociedad, divulgación científica y pedagogía. Es autor del  libro Teoría de la educación y Redactar, citar y referenciar y coautor del libro de Filosofía. Actualmente Es docente de pre y posgrado en la Universidad César Vallejo y Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

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Published

2020-04-17

How to Cite

Resilience of the teacher in the learning in rural schools in Peru (S. Segovia-Quesada, D. Fuster-Guillen, & Y. Ocaña-Fernández , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.20

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Resilience of the teacher in the learning in rural schools in Peru (S. Segovia-Quesada, D. Fuster-Guillen, & Y. Ocaña-Fernández , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.20

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