Analysis of Assessment Practices With Multiple Cases Methodology Related to International Learning Assessment Standards

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-3.12

Keywords:

Evaluation of learning, feedback, international evaluation standards, multiple cases

Abstract

This article is the result of four case studies in Mexico and Colombia with students from the Learning Evaluation course (Gallardo Córdova, 2017) of an online postgraduate program in education. The study aimed to analyze the participants’ decisions based on the results of a diagnostic questionnaire on learning assessment practices. The students’ decisions relate to the preparation of materials or the change in practices to influence the conduct of the summative and formative evaluation. Eighteen teachers and management staff members participated in the four cases analyzed. The main results were to understand that, in most cases, decision making was more inclined to consolidate the theoretical aspects that sustain the practices, such as the definition of types of evaluation, integration of learning taxonomies, instrumentation, and feedback. Likewise, in terms of international standards stated by the Joint Committee on Standards for Educational Evaluation (JCSEE), especially those related to the Utility, Feasibility and Ethics were integrated into the decision making to educate and sensitize teachers. The complexity and the demand for the time required by the evaluation processes were confirmed, specifically those of a formative nature. It is concluded that the process carried out allows the participants to reflect on the evaluation practices for a continuous improvement.

Author Biographies

Arcelia Ramos-Monobe, Tecnológico de Monterrey

Licenciada en Psicología. Universidad Autónoma de Guadalajara (1984). Maestría en Educación (ITESM, 1996). Doctorante en Innovación y Tecnología Educativa . Universidad Virtual. ITESM 1998 al 2006. Ha laborado en la educación como catedrática del nivel superior y formación docente. Investigadora durante los últimos 15 años para el ITESM. Asesora educativa modalidad independiente.

Katherina Gallardo-Córdova, Tecnológico de Monterrey

Licenciada en pedagogía por el Instituto Pedagógico Nacional del Perú (1994); Maestría en psicología educativa (UNAM 1999). Doctorado en Innovación Educativa (2007). Ha trabajado en educación a nivel posgrado durante los últimos 20 años. .

Dulce Camacho-Gutiérrez, Tecnológico de Monterrey

Contaduría Pública (ITESM 1994). Maestría en Educación (ITESM 1999) Maestría en periodismo y comunicación digital (Universidad de Barcelona, 2010) 24 años laborando como docente de media superior, posgrado y formación docente. 2 años realizando acompañamiento para el desarrollo humano de mujeres.

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Published

2020-07-25

How to Cite

Analysis of Assessment Practices With Multiple Cases Methodology Related to International Learning Assessment Standards (A. Ramos-Monobe, K. Gallardo-Córdova, & D. Camacho-Gutiérrez , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.12

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Analysis of Assessment Practices With Multiple Cases Methodology Related to International Learning Assessment Standards (A. Ramos-Monobe, K. Gallardo-Córdova, & D. Camacho-Gutiérrez , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.12

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