Teachers’ Conceptions on the Quality of the Teaching and Learning Process in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-3.13Keywords:
quality, teaching and learning process, Preschool Education, views of teachersAbstract
This paper reviews teachers’ conceptions of the quality of teaching and learning processes in preschool education. Since this is the study’s main objective, a quantitative, descriptive, and correlational research design was used, utilizing a questionnaire as a measurement instrument. Information was collected on five dimensions of the teaching and learning process: context and student characteristics, programming, classroom atmosphere, educational resources and teaching aids, and assessment. The questionnaire was administered to 105 preschool education teachers from the Autonomous Community of the Region of Murcia (Spain). The outcomes show that teachers link educational quality to the classroom atmosphere and to resources and materials used. Likewise, they consider it essential that families are involved in the educational process and that the programming and activities designed to take the students’ needs and interests into account.
References
Aguerrondo, I. (2014). La calidad de la educación: Ejes para su definición y evaluación. https://www.researchgate.net/publication/44818477
Barrón Tirado, C. (2015). Concepciones epistemológicas y práctica docente. Una revisión. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 13(1) 35-56. https://doi.org/10.4995/redu.2015.6436
Capellini, V. L. M. F. y Rodrigues, O. M. P. R. (2009). Concepções de professores acerca dos fatores que dificultam o processo da educação inclusiva. Educação, 32(3), 355-364. http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/5782/4203
Cejudo, J., Díaz, M. V., Losada, L. y Pérez-González, J. C. (2016). Necesidades de formación de maestros de Infantil y Primaria en atención a la diversidad. Bordón, Revista de Pedagogía, 68(3), 23-39. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68402
Córdoba Caro, L. G., García Preciado, V., Luengo Pérez, L. M., Vizuete Carrizosa, M. y Feu Molina, S. (2011). Determinantes socioculturales: Su relación con el rendimiento académico en alumnos de enseñanza secundaria obligatoria. Revista de Investigación Educativa, 29(1), 83-96. https://revistas.um.es/rie/article/view/110361
Devlin, M. (2006). Challenging accepted Wisdom about the place of conceptions of teaching in university teaching improvement. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 18(2), 112-119. http://dro.deakin.edu.au/eserv/DU:30006685/Devlin-challenging_accepted.pdf
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGrawHill.
Iglesias Forneiro, M. L. (2008). Observación y evaluación del ambiente de aprendizaje en educación infantil: Dimensiones y variables a considerar. Revista Iberoamericana de Educación, 47, 49-70. https://rieoei.org/historico/documentos/rie47a03.htm
Jiménez Morales, M. I. y López-Zafra, E. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento escolar: Estado actual de la cuestión. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(1), 69-79. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80511492005
Lastre Meza, K., López Salazar, L. D. y Alcázar Berrío, C. (2018). Relación entre apoyo familiar y el rendimiento académico en estudiantes colombianos de educación primaria. Psicogente, 21(39), 102-115. http://doi.org/10.17081/psico.21.39.2825
Latorre, A., del Rincón, D. y Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Ediciones Experiencia.
Lebrero Baena, M. P. y Fernández Pérez, M. D. (2009). Algunos indicadores de calidad en la educación infantil. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 21(2), 195-225. https://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/view/7156/7221
Lera, M. J. y Oliver, R. (2002). Escala de evaluación de contextos educativos infantiles. Universidad de Sevilla. http://www.psicoeducacion.eu/psicoeducacion/ECERS-R.pdf
Lucas, M. A. O. F. (2009). Os processos de alfabetização e letramento na educação infantil: Contribuições teóricas e concepções de profesores [Tesis de doctorado]. Universidad de São Paulo, Brasil. https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-24092009-133850/publico/MariaAngelicaFrancisco.pdf
Malcolm, E. (2006). Teachers’ conceptions of teaching, and the making of specific decisions in planning to teach. Higher Education, 51(2), 191-214. https://doi.org/10.1007/s10734-004-6382-9
Martínez Bonafé, J. (1988). Pensamiento del profesor y renovación pedagógica. Investigación en la escuela, 4, 13-18. https://idus.us.es/handle/11441/59109
Martínez Ortiz, M. F., Nieto Cano, J. M. y Vallejo Ruiz, M. (2016). Buenas prácticas de enseñanza desde la concepción del profesorado. EA, Escuela Abierta, 19(1), 81-100. https://doi.org/10.29257/EA19.2016.06
Miranda Esquer, J. F. y Miranda Esquer, J. B. (2012). Reflexiones sobre la calidad de la educación y sus referentes: El caso de México. Educere, 16(53), 43-52. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35623538006
Murillo Torrecilla, F. J., Martínez Garrido, C. A. y Hernández Castilla, R. (2011). Decálogo para una enseñanza eficaz. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(1), 6-27. http://www.redalyc.org/pdf/551/55118790002.pdf
Ruiz Gutiérrez, S. y Rebollo Aranda, M. S. (2015). El aula de educación infantil: El aula creativa. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 30(2), 71-84. https://revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/647
Ruiz de Miguel, C. (2002). Propuesta y validación de un modelo de calidad en educación infantil [Tesis de doctorado]. Universidad Complutense de Madrid, España. https://eprints.ucm.es/4661/
Sammons, P., Sylva, K., Hall, J., Siraj, I., Melhuish, E., Taggart, B. y Mathers, S. (2017). Establishing the effects of quality in early childhood: Comparing evidence from England. Early Education.
Sañudo Guerra, L. y Sañudo Guerra, M. I. (2014). Las concepciones explícitas sobre evaluación en la práctica docente en educación preescolar en Jalisco, México. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(1), 31-42. https://revistas.uam.es/index.php/riee/article/view/3384
Solis, C. A. (2015). Creencias sobre enseñanza y aprendizaje en docentes universitarios: Revisión de algunos estudios. Propósitos y Representaciones, 3(2), 227-260. https://doi.org/10.20511/pyr2015.v3n2.83
Soto-Grant, A. (2018). Habilidades y estrategias didácticas necesarias para la alfabetización visual en educación preescolar. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.2
Téllez Tinoco, N. (2014). Ensayo sobre el diseño de ambientes de aprendizaje. Vida Científica. Boletín científico de la escuela de preparatoria No. 4, 2(3), https://www.uaeh.edu.mx/scige/boletin/prepa4/n3/e3.html
Vallejo Ruiz, M., y Molina Saorín, J. (2014). La evaluación auténtica de los procesos educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 64, 11-25. https://doi.org/10.35362/rie640403
Zabalza Beraza, M. A. (1996). Calidad en la educación infantil. Narcea.
Zabalza Beraza, M. A. (2012). El estudio de las “buenas prácticas” docentes en la enseñanza universitaria. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 17-42. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6120
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: