Teachers’ Conceptions on the Quality of the Teaching and Learning Process in Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-3.13

Keywords:

quality, teaching and learning process, Preschool Education, views of teachers

Abstract

This paper reviews teachers’ conceptions of the quality of teaching and learning processes in preschool education. Since this is the study’s main objective, a quantitative, descriptive, and correlational research design was used, utilizing a questionnaire as a measurement instrument. Information was collected on five dimensions of the teaching and learning process: context and student characteristics, programming, classroom atmosphere, educational resources and teaching aids, and assessment. The questionnaire was administered to 105 preschool education teachers from the Autonomous Community of the Region of Murcia (Spain). The outcomes show that teachers link educational quality to the classroom atmosphere and to resources and materials used. Likewise, they consider it essential that families are involved in the educational process and that the programming and activities designed to take the students’ needs and interests into account.

Author Biographies

Mónica Vallejo-Ruiz, Universidad de Murcia

Doctora en Pedagogía por la Universidad de Granada (España). Profesora Titular del Departamento de Didáctica y Organización Escolar en la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia (España). Especialista en planificación, desarrollo y evaluación de la enseñanza y en evaluación de la ciencia; y autora de multitud de publicaciones relacionadas con estas temáticas. Por último, hacer mención de la valoración positiva de dos tramos de investigación concedido por la CNEAI.

Ana Torres-Soto, Universidad de Murcia

Doctora por la Universidad de Murcia (España). Profesora asociada del Departamento de Didáctica y Organización Escolar en la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia. Profesora adjunta de ISEN, Centro adscrito a la Universidad de Murcia. En relación con la producción científica, mencionar las publicaciones en revistas de ámbito nacional e internacional indexadas en revistas con índices de calidad.

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Published

2020-08-07

How to Cite

Teachers’ Conceptions on the Quality of the Teaching and Learning Process in Early Childhood Education (M. Vallejo-Ruiz & A. Torres-Soto , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.13

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Teachers’ Conceptions on the Quality of the Teaching and Learning Process in Early Childhood Education (M. Vallejo-Ruiz & A. Torres-Soto , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.13

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