A Rubric to Assess Expository Texts
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-3.22Keywords:
Higher education, writing, student evaluation, written textAbstract
Teaching communicative competences to future teachers has become a need for the European Higher Education Area (EHEA). In this regard, it is essential to know the writing competence of the teachers in training and, specifically, their skills when it comes to writing a text. For that reason, this research article aimed to validate an analytical rubric to evaluate expository texts written by university students. The tool has taken into consideration seven general dimensions assessed according to an estimation scale, ranging from excellent to deficient, including good and acceptable. The validation of the tool was carried out using a mixed methodology (quantitative-qualitative), in which initially 12 independent judges validated its content, and then a statistical validation with the statistical package software (SPSS) was conducted. The results were the obtention of the unanimity of judgment among judges and high internal consistency in the tool. Therefore, the rubric has the suitable construct validity, validated by the judges’ assessment, and high reliability, which justifies its usefulness in analyzing and assessing expository texts to be written by future university students and teachers in training.
References
Álvarez, M. (1993). Tipos de escrito II: Exposición y argumentación. Arco-Libros.
Álvarez, M. y Yániz, C. (2015). Writing practices in spanish universities. Cultura y Educación, 27(3), 594-628. https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1072356
Álvarez Angulo, T. (2001). Textos expositivo-explicativos y argumentativos. Octaedro.
Álvarez Angulo, T. y Ramírez Bravo, R. (2011). Características de un texto expositivo. En I. García Parejo (Coord.), Escribir textos expositivos en el aula. Fundamentación teórica y secuencias didácticas para diferentes niveles (pp. 35-47). Graó.
Anguiano López Paliza, M. L. y Velasco Ariza, V. (2012). La construcción y evidencias de validez de una rúbrica analítica para la evaluación de ensayos. Revista de Evaluación Educativa, 1(2) 1-21. https://docplayer.es/22695909-La-construccion-y-evidencias-de-validez-de-una-rubrica-analitica-para-la-evaluacion-de-ensayos.html
Beyreli, L. y Ari, G. (2009). The use of analytic rubric in the assessment of writing performance –inter-rater concordance study–. Educational Sciences: Theory and Practice, 9(1), 105-125. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ837777.pdf
Boyatzis, R. E. (1982). The competent manager: A model for effective performance. Johm Wiley & Sons.
Brualdi, A. (2002). Implementing performance assessment in the classroom (Cap. 1). En C. Boston (Ed.), Undestanding scoring rubrics: A guide for teachers (pp. 8-11). ERIC.
Camacho Pérez, S. y Sáenz Barrio, Ó. (2000). Técnicas de comunicación eficaz para profesores y formadores. Marfil.
Cano, E. (2015). Las rúbricas como instrumento de evaluación de competencias en educación superior: ¿Uso o abuso? Profesorado 19(2), 265-280. https://www.ugr.es/~recfpro/rev192COL2.pdf
Cassany, D. (1997). Describir el escribir. Paidós.
Concha, S., Aravena, S., Coloma, C. J. y Romero, V. (2010). Escritura expositiva en tres niveles de escolaridad:
Coherencia y dominio de recursos lingüísticos. Literatura y Lingüística, 21, 75-92. https://doi.org/10.4067/S0716-58112010000100007
Córdova Jiménez, A., Velásquez Rivera, M. y Arenas Witker, L. (2016). El rol de la argumentación en el pensamiento crítico y en la escritura epistémica en biología e historia: Aproximación a partir de las representaciones sociales de los docentes. Alpha, 43, 39-55. https://doi.org/10.4067/S0718-22012016000200004
Díaz-Barriga Arceo, F. (2012). Reformas curriculares y cambio sistémico: Una articulación ausente pero necesaria para la innovación. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 3(7), 23-40. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2012.7.63
Díaz-Barriga, F. y De la Cruz, G. (2011). Las rúbricas en la evaluación de competencias y aprendizaje complejo: Sus alcances y restricciones en educación superior. En K. Buján Vidales, I. Rekalde Rodríguez y P. Aramendi J (Coords.), La evaluación de competencias en educación superior. Las rúbricas como instrumento de evaluación (pp. 13-35). Eduforma.
Flores-Carrasco, P. G., Díaz-Mujica, A. y Lagos-Herrera, I. E. (2017). Comprensión de textos en soporte digital e impreso y autorregulación del aprendizaje en grupos universitarios de estudiantes de educación. Revista Electrónica Educare, 21(1), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.21-1.7
Huot, B. y O’Neill, P. (2009). Assessing writing. A critical sourcebook. Bedford/St. Martin’s.
Ibáñez, R. (2012). La comprensión del discurso escrito: Una propuesta teórico-metodológica para su evaluación. Revista Signos, 45(78), 20-43. https://doi.org/10.4067/S0718-09342012000100002
López Ruiz, J. I. (2011). Un giro copernicano en la enseñanza universitaria: Formación por competencias. Revista de Educación, 356, 279-301. 10-4438/1988-592X-RE-2010-356-040
Marinkovich, J. y Córdova, A. (2014). La escritura en la universidad: Objeto de estudio, método y discursos. Revista Signos, 47(84), 40-63. https://doi.org/10.4067/S0718-09342014000100003
Messick, S. (1996). Validity of Performance Assessments. En G. W. Phillips (Ed.), Technical issues in large-scale performance assessment (pp. 1-18). NCES-National Center for Education Statistics.
Muñoz, C. y Valenzuela, J. (2015). Características psicométricas de una rúbrica para evaluar expresión escrita a nivel universitario. Formación Universitaria, 8(6), 75-84. https://doi.org/10.4067/S0718-50062015000600010
Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Graó.
Poblete, M., Bezanilla, M. J., Fernández-Nogueira, D. y Campo, L. (2016). Formación del docente en competencias genéricas: Un instrumento para su planificación y desarrollo. Educar, 52(1), 71-91. https://doi.org/10.5565/rev/educar.713
Ruiz-Terroba, R., Vázquez Cano, E. y Sevillano-García, M. L. (2017). La rúbrica de evaluación de la competencia en expresión escrita. Percepción del alumnado sobre su funcionalidad. Ocnos, 16(2), 107-117. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.2.1349
Tierney, R. y Simon, M. (2004). What’s still wrong with rubrics: Focusing on the consistency of performance criteria across scale levels. Practical Assessment, Research y Evaluation, 9(2), 1-7. https://doi.org/10.7275/jtvt-wg68
Verano-Tacoronte, D., González-Betancor, S. M., Bolívar-Cruz, A., Fernández-Monroy, M. y Galván-Sánchez, I. (2016). Valoración de la competencia de comunicación oral de estudiantes universitarios a través de una rúbrica fiable y
válida. Revista Brasileira de Educação, 21(64), 39-60. https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216403
Villalonga-Penna, M.-M. y Hael, M.-V. (2016). Leer en psicología: ¿Qué elementos de los textos académicos reconocen los estudiantes de un curso avanzado? Revista Iberoamericana de Educación Superior, 7(20), 157-171. https://www.ries.universia.unam.mx/index.php/ries/article/view/205
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: