A Rubric to Assess Expository Texts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-3.22

Keywords:

Higher education, writing, student evaluation, written text

Abstract

Teaching communicative competences to future teachers has become a need for the European Higher Education Area (EHEA). In this regard, it is essential to know the writing competence of the teachers in training and, specifically, their skills when it comes to writing a text. For that reason, this research article aimed to validate an analytical rubric to evaluate expository texts written by university students. The tool has taken into consideration seven general dimensions assessed according to an estimation scale, ranging from excellent to deficient, including good and acceptable. The validation of the tool was carried out using a mixed methodology (quantitative-qualitative), in which initially 12 independent judges validated its content, and then a statistical validation with the statistical package software (SPSS) was conducted. The results were the obtention of the unanimity of judgment among judges and high internal consistency in the tool. Therefore, the rubric has the suitable construct validity, validated by the judges’ assessment, and high reliability, which justifies its usefulness in analyzing and assessing expository texts to be written by future university students and teachers in training. 

Author Biographies

Elisabeth Melguizo-Moreno, Universidad de Granada

Licenciada en Filología Hispánica y Doctora en Lengua española por la Universidad de Granada. Profesora Contratada Doctora. Desempeña su labor docente desde hace 15 años en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Granada. Miembro del Grupo de Investigación ICE (Investigación en Comunicación Educativa). Ha publicado algunos libros y numerosos artículos en revistas nacionales e internacionales.

José Luis Gallego-Ortega, Universidad de Granada

Licenciado en Filología Hispánica y Doctor en Pedagogía por la Universidad de Granada. Profesor Titular. Ha desempeñado su labor docente en enseñanzas no universitarias durante 19 años y desde hace 20 años en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Granada. Responsable del Grupo de Investigación ICE (Investigación en Comunicación Educativa). Ha publicado diversos libros y numerosos artículos en revistas nacionales e internacionales.

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Published

2020-08-21

How to Cite

A Rubric to Assess Expository Texts (E. Melguizo-Moreno & J. L. Gallego-Ortega , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.22

Issue

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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A Rubric to Assess Expository Texts (E. Melguizo-Moreno & J. L. Gallego-Ortega , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.22

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