Reflection on Family-Centered Practices From the Perspective of Students of Physical Therapy, Occupational Therapy, and Speech Therapy in the Southeast of Spain

Authors

  • Noelia Orcajada-Sánchez Universidad de Murcia, Spain
  • Elisabet Ortuño-Cano Equipo InSitu, Spain
  • Conchi Martínez-Pérez Equipo InSitu, Spain
  • Francisco Alberto García-Sánchez Universidad de Murcia, Spain

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-3.6

Keywords:

Early care, family-centered practices, professional development, training

Abstract

More and more early childhood professionals are basing their work on family-centered practices. The change in this professional practice means that when university teaching begins to address this matter, even if only occasionally, it generates significant doubts in students, who are more accustomed to outpatient practices. In this article, we analyze doubts raised by students when an early childhood professional team talked to them about these family-centered practices. These doubts were about cases studied in Physiotherapy, Occupational Therapy, and Speech Therapy programs from two different universities in southeastern Spain. Some teaching staff members in these degrees organized training actions on family-centered practices in their courses. Through a non-experimental, qualitative design with an observational methodology, we described the doubts raised by 196 students attending these training actions. We also collected the answers, agreed upon by a group of professionals of these practices, to each of these doubts. We understand that these are questions that may arise to professionals or students, given that the process they go through to understand and adopt family-centered practices is usually similar, so it is useful to know and disseminate them. Our results point to differences in the questions raised by students of the different programs; they may reflect differences in their clinical training and in the previous training received in early childhood programs. We defend the importance of this training in future graduates from these degrees that qualify them to work as early childhood professionals.

Author Biographies

Noelia Orcajada-Sánchez, Universidad de Murcia

Doctora en Educación, Pedagoga y Logopeda, por la Universidad de Murcia. Miembro del grupo de investigación Educación, Diversidad y Calidad de la misma Universidad. 16 años de experiencia como directora del Centro de Atención Educativa. Directora de Equipo InSitu. Ofrece apoyo a diferentes equipos de Atención Temprana centrados en la familia.

Elisabet Ortuño-Cano, Equipo InSitu

Fisioterapeuta Pediátrica, 12 años de experiencia en Atención Temprana. Desde sus inicios profesionales realiza intervención atendiendo a niños con distintas  discapacidades y a sus familias. Actualmente está formada en prácticas centradas en la familia y realiza intervención en el entorno del niño. Es codirectora de Equipo Insitu.

Conchi Martínez-Pérez, Equipo InSitu

Licenciada en Psicología por la Universidad Miguel Hernández (UMH) e Integradora Social. Psicóloga y estimuladora en Centro de Atención Educativa. Psicóloga de Equipo InSitu, equipo transdisciplinar de Atención Temprana. Además posee una gran experiencia como formadora en diferentes cursos sobre discapacidad y técnicas dinamizadoras.

Francisco Alberto García-Sánchez, Universidad de Murcia

Catedrático, Departamento MIDE, coordinador del Grupo de Investigación en Educación, Diversidad y Calidad (Universidad de Murcia). Doctor en Psicología por esta Universidad. Coordinador del Departamento de Documentación, Investigación y Desarrollo de ASTRAPACE, forma parte de su equipo de dirección del Servicio de Atención Temprana (AT) centrado en la familia. Co-atuor del Libro Blanco de la AT y decenas de artículos.

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Published

2020-07-08

How to Cite

Reflection on Family-Centered Practices From the Perspective of Students of Physical Therapy, Occupational Therapy, and Speech Therapy in the Southeast of Spain (N. Orcajada-Sánchez, E. Ortuño-Cano, C. Martínez-Pérez, & F. A. García-Sánchez , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.6

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Reflection on Family-Centered Practices From the Perspective of Students of Physical Therapy, Occupational Therapy, and Speech Therapy in the Southeast of Spain (N. Orcajada-Sánchez, E. Ortuño-Cano, C. Martínez-Pérez, & F. A. García-Sánchez , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.6

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