Student Permanence: Factors That Influence at Politecnico Internacional of Bogota, Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-1.6

Keywords:

dropout, retention, higher education, technical education

Abstract

This paper focuses on the identification of factors related to students’ retention. This study was conducted at Politécnico Internacional (Bogotá, Colombia), a private higher education institution. To collect the data, some ad hoc surveys were administered to a sample of 1487 students. Concerning the student’s retention, results highlight the importance of variables such as the quality and profile of the academic program offered. The influence of motivational factors and personal satisfaction about the students’ persistence within the academic program is also observed. These two variables, retention and persistence, are characterized in this paper as independent processes, susceptible to study, which interact and have a direct effect on retention in higher education.

Author Biographies

Aída Milena Murillo-Zabala, Politécnico Internacional

Odontóloga. Especialidad en Estomatología Pediátrica. Especialista en Docencia Universitaria. Magister en Educación. Candidata a Doctorado en Educación. Subdirectora académica y de investigación. Politécnico Internacional. Bogotá. Colombia.

Pedro Jurado-de los Santos, Universidad Autónoma de Barcelona

Licenciado en Psicología. Licenciado en Ciencias de la Educación. Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Titular de Universidad, Área de Didáctica y Organización Educativa, Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona.

References

Apaza, E. y Huamán, F. (2012). Factores determinantes que inciden en la deserción de los estudiantes universitarios. Revista Apuntes Universitarios, 2(1), 77-86 https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/306/pdf

Báez, C. P. Higuera Rojas, R. Ortega Tobar, N. y Quintero Oviedo, J. A. (2010). Persistencia y graduación: Hacia un modelo de retención estudiantil para las instituciones de educación superior en Colombia. Los programas de fomento de la permanencia en la Universidad de La Sabana: Pilotaje de un instrumento [Tesis de maestría]. Universidad de la Sabana, Colombia. https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/2532

Barrero, F. (2015). Investigación en deserción estudiantil universitaria: Educación, cultura y significados. Revista Educación y desarrollo social, 9(2), 86-101. https://doi.org/10.18359/reds.948

Clerici, R. y Da Re, L. (2019). Evaluación de la eficacia de un programa de tutoría formativa. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 39-56. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.322331

Cohen, L., Manion, L. y Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6.a ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203029053

Fernández-Hileman, M. del R., Corengia, Á. y Durand, J. (2014). Deserción y retención universitaria: Una discusión bibliográfica. Pensando Psicología/, 10(17), 85-96. https://doi.org/10.16925/pe.v10i17.787

García de Fanelli, A. M. (2012). Acceso, abandono y graduación en la educación superior argentina. SITEAL.

González-Ramírez, T. y Pedraza-Navarro, I. (2017). Variables sociofamiliares asociadas al abandono de los estudios universitarios. Educatio Siglo XXI, 35(2), 365-388. https://doi.org/10.6018/j/298651

Himmel, E. (2002). Modelos de análisis de la deserción en la educación superior. Calidad en educación, 17, 91-108. https://doi.org/10.31619/caledu.n17.409

Íñiguez, T., Elboj Saso, C. y Valero Errazu, D. (2016). La Universidad del Espacio Europeo de Educación Superior ante el abandono de los estudios de grado. Causas y propuestas estratégicas de prevención. Educar, 52(2), 285-313. https://doi.org/10.5565/rev/educar.674

Korantowicz, E. y Nizinska, A. (2013). How students ‘stay the course’: Retention practices in higher education. Studies in the Education of Adults, 45(2), 135-47. https://doi.org/10.1080/02660830.2013.11661647

Meléndez Surmay, R. y Meriño Mendoza, D. (2008). Estudio sobre deserción y permanencia académica en la Facultad de Ingeniería de la Universidad de la Guajira desde el II PA 2005 haste el II PA 2007 [Tesis de pregrado]. Universidad de la Guajira, Colombia. https://docplayer.es/12234104-Estudio-sobre-desercion-y-permanencia-academica-en-la-facultad-de-ingenieria-de-la-universidad-de-la-guajira-desde-el-ii-pa-2005-hasta-el-ii-pa-2007.html

Mendoza Gutiérrez, L. Mendoza Rubio, U. y Romero Meléndez, D. (2014). Permanencia académica: Una preocupación de las instituciones de educación superior. Escenarios, 12(2), 130-137. https://doi.org/10.15665/esc.v12i2.320

Ministerio de Educación Nacional. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Autor. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-superior/Publicaciones-Educacion-Superior/356271:Desercion-estudiantil-en-la-educacion-superior-colombiana

Ministerio de Educación Nacional (2015). Estrategias para la permanencia en educación superior: Experiencias significativas. Autor. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356276_recurso.pdf

Mucchielli, A. (2001). Diccionario de métodos cualitativos en ciencias humanas y sociales. Editorial Síntesis.

Munizaga, F., Cifuentes, M. B. y Beltrán, A. (2018). Retención y abandono estudiantil en la educación superior universitaria en América Latina y el Caribe: Una revisión sistemática. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(61), 1-36. https://doi.org/10.14507/epaa.26.3348

Páramo, G. J. y Correa, C. A. (1999). Deserción estudiantil universitaria. Conceptualización. Revista Universidad Eafit, 35(114), 65-78. http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/view/1075

Pineda-Báez, C., Pedraza-Ortiz, A. y Moreno, I. D. (2011). Efectividad de las estrategias de retención universitaria: La función del docente. Educación y educadores, 14(1), 119-135. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0123-12942011000100008&lng=en&nrm=is&tlng=es

Rosado, M. Á. (2006). Metodología de investigación y evaluación. Trillas.

Stake, R. E. (2007). Investigación con estudio de casos (4.a ed.). Morata.

Tinto, V. (1989). Definir la deserción: Una cuestión de perspectiva. Revista de Educación Superior, 18(71), 33-51. http://publicaciones.anuies.mx/revista/71/1/3/es/definir-la-desercion-una-cuestion-de-perspectiva

Tinto, V. (2010). From theory to action: Exploring the institutional conditions for student retention. Higher Education: Handbook of Theory and Research, 25, 51-89. https://doi.org/10.1007/978-90-481-8598-6_2

Torrado, M. (2012). El fenómeno del abandono en la UB: El caso de ciencias experimentales [Tesis doctoral]. Universitat de Barcelona, España. http://www.tdx.cat/handle/10803/134955

Torres Guevara, L. E. (2012). Retención estudiantil en la educación superior: Revisión de la literatura y elementos de un modelo para el contexto colombiano. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Tuero, E., Cervero, A., Esteban, M., y Bernardo, A. (2018). Por qué abandonan los alumnos universitarios? Variables de influencia en el planteamiento y consolidación del abandono. Educación XX1, 21(2), 131-154. https://doi.org/10.5944/educxx1.20066

Velásquez, M., Posada, M., Gómez, D. N., López, N., Vallejo, F., Ramírez, P. A., Hernández, C. y Vallejo, A. (2011). Acciones para favorecer la permanencia. Universidad de Antioquia. 2011. Colombia En I Congresos CLABES (pp. 1-9). Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/issue/view/62

Yin, R. K. (2009). Case study research. Design and methods (4.a ed.). Sage.

Published

2021-01-01

How to Cite

Student Permanence: Factors That Influence at Politecnico Internacional of Bogota, Colombia (A. M. Murillo-Zabala & P. Jurado-de los Santos , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-25. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.6

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Student Permanence: Factors That Influence at Politecnico Internacional of Bogota, Colombia (A. M. Murillo-Zabala & P. Jurado-de los Santos , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-25. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.6

Comentarios (ver términos de uso)