Student Permanence: Factors That Influence at Politecnico Internacional of Bogota, Colombia
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.25-1.6Keywords:
dropout, retention, higher education, technical educationAbstract
This paper focuses on the identification of factors related to students’ retention. This study was conducted at Politécnico Internacional (Bogotá, Colombia), a private higher education institution. To collect the data, some ad hoc surveys were administered to a sample of 1487 students. Concerning the student’s retention, results highlight the importance of variables such as the quality and profile of the academic program offered. The influence of motivational factors and personal satisfaction about the students’ persistence within the academic program is also observed. These two variables, retention and persistence, are characterized in this paper as independent processes, susceptible to study, which interact and have a direct effect on retention in higher education.
References
Apaza, E. y Huamán, F. (2012). Factores determinantes que inciden en la deserción de los estudiantes universitarios. Revista Apuntes Universitarios, 2(1), 77-86 https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/306/pdf
Báez, C. P. Higuera Rojas, R. Ortega Tobar, N. y Quintero Oviedo, J. A. (2010). Persistencia y graduación: Hacia un modelo de retención estudiantil para las instituciones de educación superior en Colombia. Los programas de fomento de la permanencia en la Universidad de La Sabana: Pilotaje de un instrumento [Tesis de maestría]. Universidad de la Sabana, Colombia. https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/2532
Barrero, F. (2015). Investigación en deserción estudiantil universitaria: Educación, cultura y significados. Revista Educación y desarrollo social, 9(2), 86-101. https://doi.org/10.18359/reds.948
Clerici, R. y Da Re, L. (2019). Evaluación de la eficacia de un programa de tutoría formativa. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 39-56. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.322331
Cohen, L., Manion, L. y Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6.a ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203029053
Fernández-Hileman, M. del R., Corengia, Á. y Durand, J. (2014). Deserción y retención universitaria: Una discusión bibliográfica. Pensando Psicología/, 10(17), 85-96. https://doi.org/10.16925/pe.v10i17.787
García de Fanelli, A. M. (2012). Acceso, abandono y graduación en la educación superior argentina. SITEAL.
González-Ramírez, T. y Pedraza-Navarro, I. (2017). Variables sociofamiliares asociadas al abandono de los estudios universitarios. Educatio Siglo XXI, 35(2), 365-388. https://doi.org/10.6018/j/298651
Himmel, E. (2002). Modelos de análisis de la deserción en la educación superior. Calidad en educación, 17, 91-108. https://doi.org/10.31619/caledu.n17.409
Íñiguez, T., Elboj Saso, C. y Valero Errazu, D. (2016). La Universidad del Espacio Europeo de Educación Superior ante el abandono de los estudios de grado. Causas y propuestas estratégicas de prevención. Educar, 52(2), 285-313. https://doi.org/10.5565/rev/educar.674
Korantowicz, E. y Nizinska, A. (2013). How students ‘stay the course’: Retention practices in higher education. Studies in the Education of Adults, 45(2), 135-47. https://doi.org/10.1080/02660830.2013.11661647
Meléndez Surmay, R. y Meriño Mendoza, D. (2008). Estudio sobre deserción y permanencia académica en la Facultad de Ingeniería de la Universidad de la Guajira desde el II PA 2005 haste el II PA 2007 [Tesis de pregrado]. Universidad de la Guajira, Colombia. https://docplayer.es/12234104-Estudio-sobre-desercion-y-permanencia-academica-en-la-facultad-de-ingenieria-de-la-universidad-de-la-guajira-desde-el-ii-pa-2005-hasta-el-ii-pa-2007.html
Mendoza Gutiérrez, L. Mendoza Rubio, U. y Romero Meléndez, D. (2014). Permanencia académica: Una preocupación de las instituciones de educación superior. Escenarios, 12(2), 130-137. https://doi.org/10.15665/esc.v12i2.320
Ministerio de Educación Nacional. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Autor. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-superior/Publicaciones-Educacion-Superior/356271:Desercion-estudiantil-en-la-educacion-superior-colombiana
Ministerio de Educación Nacional (2015). Estrategias para la permanencia en educación superior: Experiencias significativas. Autor. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356276_recurso.pdf
Mucchielli, A. (2001). Diccionario de métodos cualitativos en ciencias humanas y sociales. Editorial Síntesis.
Munizaga, F., Cifuentes, M. B. y Beltrán, A. (2018). Retención y abandono estudiantil en la educación superior universitaria en América Latina y el Caribe: Una revisión sistemática. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(61), 1-36. https://doi.org/10.14507/epaa.26.3348
Páramo, G. J. y Correa, C. A. (1999). Deserción estudiantil universitaria. Conceptualización. Revista Universidad Eafit, 35(114), 65-78. http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/view/1075
Pineda-Báez, C., Pedraza-Ortiz, A. y Moreno, I. D. (2011). Efectividad de las estrategias de retención universitaria: La función del docente. Educación y educadores, 14(1), 119-135. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0123-12942011000100008&lng=en&nrm=is&tlng=es
Rosado, M. Á. (2006). Metodología de investigación y evaluación. Trillas.
Stake, R. E. (2007). Investigación con estudio de casos (4.a ed.). Morata.
Tinto, V. (1989). Definir la deserción: Una cuestión de perspectiva. Revista de Educación Superior, 18(71), 33-51. http://publicaciones.anuies.mx/revista/71/1/3/es/definir-la-desercion-una-cuestion-de-perspectiva
Tinto, V. (2010). From theory to action: Exploring the institutional conditions for student retention. Higher Education: Handbook of Theory and Research, 25, 51-89. https://doi.org/10.1007/978-90-481-8598-6_2
Torrado, M. (2012). El fenómeno del abandono en la UB: El caso de ciencias experimentales [Tesis doctoral]. Universitat de Barcelona, España. http://www.tdx.cat/handle/10803/134955
Torres Guevara, L. E. (2012). Retención estudiantil en la educación superior: Revisión de la literatura y elementos de un modelo para el contexto colombiano. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Tuero, E., Cervero, A., Esteban, M., y Bernardo, A. (2018). Por qué abandonan los alumnos universitarios? Variables de influencia en el planteamiento y consolidación del abandono. Educación XX1, 21(2), 131-154. https://doi.org/10.5944/educxx1.20066
Velásquez, M., Posada, M., Gómez, D. N., López, N., Vallejo, F., Ramírez, P. A., Hernández, C. y Vallejo, A. (2011). Acciones para favorecer la permanencia. Universidad de Antioquia. 2011. Colombia En I Congresos CLABES (pp. 1-9). Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/issue/view/62
Yin, R. K. (2009). Case study research. Design and methods (4.a ed.). Sage.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: