High School Performance in the National Baccalaureate Tests in Regional Education Jurisdictions in Costa Rican Border Areas, 2013-2016
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.23-3.1Keywords:
National secondary education stardadized Tests, secondary education, border zones, social development indexAbstract
n the frame of the Program Perfiles, Dinámicas y Desafíos de la Educación Costarricense, from the Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), of the National University of Costa Rica, this article aims to open a space of national dialog and reflection about the standardized tests of the national baccalaureat (pruebas nacionales de bachillerato or PNB) for secondary education in Costa Rica, and the performance of secondary schools in border zones. Its specific goal is to analyze the results of these national tests of secondary education in Costa Rica as instruments to certify knowledge in the border zones of the country, with the intention to visualize advancements in education and their social repercussions. The analysis is based on the results of the PNB reported to the Education Ministry by the eight regional education authorities located in border zones from the north and south of the country, and their relation with the Social Development Index (Índice de Desarrollo Social or IDS) of the cantons under these authorities jurisdiction. The statistical data were worked in two dimensions, one related to the PNB results in terms of general promotion, and average grades; and the second one related to the IDS for 2013. The data analysis process let us show some transcendental conclusions regarding equity, educative inclusion, and social development conditions to take into consideration when interpreting PNB results in the country.
References
Barrantes, F. (3 de noviembre de 1997). La regionalización del sistema educativo costarricense. Mito y realidad. Coloquio Regional sobre Descentralización de la Educación en América Central, Cuba y República Dominicana. Coloquio llevado a cabo en San José, Costa Rica: CLAD. Recuperado de http://old.clad.org/documentos/otros-documentos/la-regionalizacion-del-sistema-educativo-costarricense.-mito-y-realidad
Bourdieu, P. (1998). La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. (Trad. María del Carmen Ruiz de Elvira). España: Grupo Santillana de Ediciones S. A. Recuperado de http://ceiphistorica.com/wp-content/uploads/2016/01/Bourdieu-Pierre-La-distinci%C3%B3n.pdf
Calderón, L. G. (2015). Costa Rica: Um estudo geográfico da pobreza e a contribuição das políticas públicas (tesis de maestria). Universidade Federal do Rio Grande.
Castillo, S. (2002). Compromisos de la evaluación educativa. Madrid: Pearson educación.
Esquivel, J., Montero, E., Sosa, Doris., Hernández, A., Corella, M. y Fallas, J. (2006). Evaluación externa de las pruebas nacionales de bachillerato de la educación media, Informe final. San Pedro, Costa Rica: Consejo Superior de Educación.
Hernández, R., Fernández C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (5ª ed.). México: McGraw-Hill.
Kaplan, C. V. (2006). La inclusión como posibilidad. Buenos Aires: Ministerio de Educación., Ciencia y Tecnología de la Nación.
López, N. (2005). Equidad educativa y desigualdad social: Desafíos de la educación en el nuevo escenario latinoamericano. Buenos Aires: IIEP- UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001425/142599s.pdf
Meza, N. (2008). Espacios regionales fronterizos. Teoría, política y práctica del desarrollo y la integración fronteriza. Recuperado de http://www.eumed.net/libros-gratis/2008b/400/index.htm#indice
Ministerio de Educación Pública. (6 de febrero de 2018). Reglamento de evaluación de los aprendizajes 2018, Decreto N.° 40862-MEP. La Gaceta Diario Oficial. Alcance N.º 26. Recuperado de https://www.imprentanacional.go.cr/pub/2018/02/06/ALCA26_06_02_2018.pdf
Ministerio de Educación Pública, Departamento de Análisis Estadístico. (2017). Resultados de las Pruebas Nacionales de Bachillerato de Educación Media 2013-2016 [Archivo de datos]. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Educación Pública, Dirección de Gestión y Evaluación de la calidad. (2017). Informe nacional. Bachillerato de la educación formal 2016. Rendimiento y niveles de desempeño. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.dgec.mep.go.cr/sites/all/files/dgec_mep_go_cr/documentos/informe_nacional_2016_0.pdf
Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica (MIDEPLAN). (2013). Índice de desarrollo social 2013. Recuperado de https://www.tec.ac.cr/sites/default/files/media/doc/indice_desarrollo_social_2013_resumen_0.pdf
Pérez, R. (2015). La competencia digital en un programa para jóvenes desaparecidos que han desertado de la secundaria (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de http://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/669591/perez_aguirre_rosina.pdf?sequence=1
Programa Estado de la Nación. (2013). Cuarto informe estado de la educación. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de https://estadonacion.or.cr/informe-iv-estado-educacion
Stubbs, S. (2008). Inclusive education: Where there are few resources (2a ed.). Oslo, Norway: The Atlas Alliance. Recuperado de https://www.eenet.org.uk/resources/docs/IE%20few%20resources%202008.pdf
UNESCO. (2012). Lucha contra la exclusión en la educación. Guía de evaluación de los sistemas educativos rumbo a sociedades más inclusivas y justas. París: Autor. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002170/217073s.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: