Synergic Model Between Strategic Planning, Shared Value and Curricular Flexibility
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.24-3.19Keywords:
Flexibility, strategic planning, university, shared value, educationAbstract
This text aims to present, graphically, the interaction between strategic planning, shared value, curricular flexibility, higher education institutions (HEI), and the sociocultural environment surrounding all these topics. For the elaboration of this text, we implemented a cross-sectional qualitative methodology, supported by documented research, whose variables were not modified. As conclusions and findings, it was possible to verify the existence of a relation between subjects linked to strategic planning and curricular flexibility; it was also possible to relate issues, such as shared value and sociocultural environment, to create a specific context. Finally, the implications of this project lie in the fact that HEI should consider strategic planning as a fundamental tool to seek changes within these institutions and understand the relationship they have with their immediate environment when generating shared value.
References
Aburdene, P. (2010). Megatendencias 2010. El surgimiento del capitalismo consciente. Norma.
Báez Padrón, G. (2010). La participación protagónica estudiantil en el proceso de extensión universitaria. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(1), 347-362. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/issue/view/6
Boria-Reverter, S., Crespi-Vallbona, M., García-González, A. y Vizuete-Luciano, E. (2013). Los valores compartidos en la empresa española. Universia Business Review, 37, 68-84. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/325242
Díaz Cáceres, N. y Castaño, C. A. (2013). El valor compartido como nueva estrategia de desarrollo empresarial. Daena: International Journal of Good Conscience, 8(2), 82-100. http://www.daena-journal.org/
Castrillón López, L. A. y Alzate Liévano, G. M. (2012). Humanismo, universidad y empresa: La RSE desde la perspectiva ética. Revista Ciencias Estratégicas, 20(27), 171-184. https://revistas.upb.edu.co/index.php/cienciasestrategicas/article/view/1481/1441
Contreras Sierra, E. R. (2013). El concepto de estrategia como fundamento de la planeación estratégica. Pensamiento y gestión, 35, 152-181. http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/issue/view/349
Díaz Barriga Arceo, F. y Hernández Rojas, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. McGraw-Hill.
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
González, J. H. (2010). Aprendizaje activo y formación universitaria. Universidad Icesi.
González Santos, O. (2012). La dirección estratégica en las bibliotecas universitarias. Situación de Cuba. Ciencias de la Información, 43(2), 15-20. https://biblat.unam.mx/es/revista/ciencias-de-la-informacion/articulo/la-direccion-estrategica-en-las-bibliotecas-universitarias-situacion-de-cuba
González, S. y Alarcón, G. (2013). Esencia, sentido y deber-ser de la universidad. Ediciones Paloma.
Hernández-Arteaga, R. I., Alvarado-Pérez, J. C. y Luna, J. A. (2015). Responsabilidad social en la relación universidad-empresa-Estado. Educación y Educadores, 18(1), 95-110. https://doi.org/10.5294/edu.2015.18.1.6
Irigoyen, J. J., Jiménez, M. Y. y Acuña, K. F. (2011). Competencias y educación superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16(48), 243-266. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=1405-666620110001&lng=es&nrm=iso
Lombana Coy, J. (2012). Pertinencia de la educación en la competitividad. Zona próxima, 16, 68-85. http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/view/3170/2759
López Leyva, S. (2016). Competitividad de la educación superior en cuatro países de América Latina: Perspectiva desde un ranking mundial. Revista de la Educación Superior, 45(178), 45-59. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.02.003
Observatorio de Responsabilidad Social Corporativa. (2016). Qué es RSC. https://observatoriorsc.org/la-rsc-que-es/
Oliva-Figueroa, I., Koch-Ewertz, T. y Quintero-Tapia, J. (2014). Inter/transdisciplinariedad y universidad: Patrones de desplazamiento e interactividad disciplinar. magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 6(13), 99-112. https://doi.org/10.11144/Javeriana.M6-13.itup
Oropeza Herrera, S., Peñalba Rosales, L. P., Pomar Fernández, S. y Ruiz Lang, G. (2014). Estrategias de colaboración para fortalecer la vinculación de la universidad en apoyo a las Mipymes. Acta Universitaria. Multidisciplinary Scientific Journal, 24(NE-1), 37-47. https://doi.org/10.15174/au.2014.707
Palacios, C. L. y Coppa, C. R. (2015). Informe de sostenibilidad. Criterios y procedimientos en el mapeo de stakeholders. Un estudio de caso. Cuadernos de Contabilidad, 16(40), 233-259. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc16-40.iscp
Parra Gaviño, G., Gómez Ortiz, R. A. y Pastor Román, I. (2015). El apoyo del gobierno como determinante de la colaboración exitosa entre la universidad y la empresa. Universidad & Empresa, 17(29), 213-238. https://doi.org/10.12804/rev.univ.empresa.29.2015.09
Porter, M. E. y Kramer, M. R. (2011). La creación de valor compartido. Harvard Business Review América Latina.
Restrepo, C. (2014). Compromiso social y liderazgo empresarial. Fundación Corona.
Rodríguez de Ramírez, M. del C. (2013). Balance social. ABC de una herramienta clave para la rendición de cuentas. Errepar.
Sánchez Jacas, I. (2017). La planeación estratégica en el sistema de salud cubano. MEDISAN, 21(5), 635-641. http://scielo.sld.cu/pdf/san/v21n5/san19215.pdf
Secretaría de Educación Publica. (2019). Principales cifras del sistema educativo nacional 2018-2019. Autor. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2018_2019_
bolsillo.pdf
Soto, E. y Sauquet, A. (2016). Gestión y conocimiento en organizaciones que aprenden. Thomson.
Torres Pernalete, M. y Trápaga Ortega, M. (2010). Responsabilidad social de la universidad. Retos y perspectivas. Paidós.
Tourón, J. (2009). El establecimiento de estándares de rendimiento en los sistemas educativos. Estudios sobre Educación, 16, 127-146. https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/22436/19097
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: