Assessing Education Research Training: Scale Design and Validation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-1.3

Keywords:

Education research, research-teaching relationship, training of researchers, measurement scale, evaluation instruments, competency evaluation

Abstract

The article presents the results of a study whose purpose was the design and validation of a scale to evaluate education research training. The study was based on the Item Response Theory (IRT) mathematical model, with adaptation to Guttman’s cumulative scale. The levels of scientific research were considered to conduct the study in the following phases: 1) exploratory phase (content validity) by means of theoretical sampling, semi-structured interviews, and focus groups; 2) descriptive stage (construct validity) through the Delphi method; 3) analytical phase (consistency); 4) explanatory stage (R & R analysis) through the application of the scale in mention. Nineteen professors-researchers, five graduates of the degree program, and 26 students of research training participated in the study. Theoretical-contextual argumentation, classification of reagents in hierarchical conglomerates, concordance measures, internal consistency indices, and stability analysis allowed to establish the validation of the scale. The execution of the scale through constructs, reagents, and binary differential indicators provides a valuable approach to evaluating research training processes, taking into account the dimensions of knowledge, doing, and being. In essence, the study’s findings seek to contribute to strengthening education research around its assessment.

Author Biographies

Cristian Velandia-Mesa, Universidad El Bosque

Doctor en Educación en la Universidad de Murcia. Coordinador de Investigación de la Facultad de Educación de la Universidad El Bosque, Bogotá, Colombia. Profesor asociado. Subdirector grupo de Investigación Educación e Investigación Unbosque. Posee publicaciones en el campo de la formación para la investigación, sistematización de experiencias y ambientes Ulearning

Francisca José Serrano-Pastor, Universidad de Murcia

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad de Murcia. Profesora Titular de Universidad del Área de Métodos de investigación y Diagnóstico en Educación. España. Posee diversas publicaciones en el campo de la investigación educativa.

María José Martínez-Segura, Universidad de Murcia

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad de Murcia.  Profesora Titular de Universidad del Área de Métodos de investigación y Diagnóstico en Educación. España. Posee diversas publicaciones en el campo de la investigación educativa.

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Published

2021-01-01

How to Cite

Assessing Education Research Training: Scale Design and Validation (C. Velandia-Mesa, F. J. Serrano-Pastor, & M. J. Martínez-Segura , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.3

Issue

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Assessing Education Research Training: Scale Design and Validation (C. Velandia-Mesa, F. J. Serrano-Pastor, & M. J. Martínez-Segura , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.3

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