Misión de la educación superior en una frontera de épocas

Authors

  • Ángel Ruiz Profesional Independiente, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.2004-Ext.1

Abstract

Analysis of the main trends found in the historical scenario we live in: the Post Cold War period, globalization, disruption of Modernity, transition and limits of historical ages, and above all, modern knowledge as the builder of a new era. The main characteristics that define higher education are reviewed within this context; these traits are: expansion, diversification, its new relationship with the social context, transdiscipline, permanent education, radical internationalization and globalization, as well as quality and social adequacy as a basis in university activities. This is part of the redefinition of the main variables that characterize university activities.

Author Biography

Ángel Ruiz, Profesional Independiente

Director, Centro de Investigaciones Matemáticas y Meta-matemáticas, Universidad de Costa Rica y académico del Proyecto Apoyo a la Investigación en la Escuela de Matemática (AIEM), Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Escuela de Matemáticas, Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.

References

Aguilar, M. (2001). La evaluación institucional de las universidades.

Tendencias y desafíos. Revista de Ciencias Sociales, Universidad de Costa Rica, números 92-93, 2001 (II y III), pp. 23-34.

Breton, G. y Lambert M. (2004). Higher education: social relevance and collective action. Higher Education Policy (The Quarterly Journal of the International Association of Universities ). Vol. 17, no. 1, March 2004, pp. 121-127.

Brovetto, J. y Rojas Mix, M. (1999). Universidad Iberoamericana. Globalización e Identidad. España: CEXECI.

Drucker, P. (1999). La sociedad poscapitalista, Buenos Aires: Editorial

Sudamericana.

Enders, J. y Weert E. (2004). Science, Training and Career: Changing Modes of Knowledge Production and Labour Markets. Higher Education Policy (The Quarterly Journal of the International Association of Universities). Vol. 17, no.2, June 2004, pp. 135-152.

Jensen, H. (2001). La unidad de la ciencia y la relevancia de la investigación. Revista de Ciencias Sociales, Universidad de Costa Rica, números 92-93, 2001 (II y 111), pp. 61-68.

La Nación (1999), San José, Costa Rica, 7 de febrero de 1999.

Mondolfo, R. (1966). Universidad: pasado y presente. Buenos Aires:

EUDEBA.

Neave, G. (2003). Perspectives on Higher Education in North America.

Higher Education Policy (The Quarterly Journal ofthe InternationalAssociation of Universities). Vol. 16, no. 1, March 2003, 1-7.

Paz, O. (1995). Itinerario. México: Fondo de Cultura Económica. Segunda

reimpresión.

Rojas Mix, M. (1999). La función intelectual de la Universidad: ¿una responsabilidad abandonada?, en Brovetto, J. y Rojas Mix, M. (editores). Universidad Iberoamericana. Globalización e Identidad. España: CEXECI.

Ruiz, A. (2001). El siglo XXI y el papel de la universidad. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Salom, R. (2001). Políticas de Investigación: una perspectiva desde las

ciencias sociales. Revista de Ciencias Sociales, Universidad de Costa Rica, nú­meros 92-93, 2001 (II y III), pp. 69-75.

Yarzábal, L. ( 1999). Plan de acción para la transformación de la Educación Superior, en Brovetto, J. y Rojas Mix, M. (editores). Universidad Iberoamericana. Globalización e Identidad. España: CEXECI.

Published

2004-12-20

How to Cite

Misión de la educación superior en una frontera de épocas (Ángel Ruiz , Trans.). (2004). Revista Electrónica Educare, 13-35. https://doi.org/10.15359/ree.2004-Ext.1

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Misión de la educación superior en una frontera de épocas (Ángel Ruiz , Trans.). (2004). Revista Electrónica Educare, 13-35. https://doi.org/10.15359/ree.2004-Ext.1

Comentarios (ver términos de uso)